אאא

מכרז הקרונות הענק של הרכבת הקלה בתל אביב רשם בימים האחרונים תחנה חדשה בשרשרת הבדיקות הרגולטורית הארוכה שהוא עובר בשבועות האחרונים, והיא לשכת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כך נודע ל"כלכליסט".

הסיבה להתערבותו של היועמ"ש במכרז נובעת מדרישה של ראשי נת"ע, שנשלחה ללשכת היועמ"ש לממשלה, להפסיק לאלתר את כל החקירות והבדיקות שמשרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות עורכים על התנהלות החברה במכרז הקרונות, וזאת בטענה שאלו, ככל שיתמשכו, עלולות לפגוע משפטית בחברה אם היא תתבע על ידי גופים שונים. ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שהמשנה ליועמ"ש אבי ליכט כבר הורה להמשיך עם כל הבדיקות שיש בהן צורך, ולמעשה דחה על הסף את דרישת נת"ע שלא לחקור או לבדוק את התנהלותה.

"בזבוז משאבים"

כפי שפורסם ב"כלכליסט", ב־26 בנובמבר הכריזה נת"ע שחברת CNR הסינית היא זו שתספק את הקרונות לקו הראשון של הרכבת בתל אביב (הקו האדום - מפ"ת דרך תל אביב ועד בת ים) ובעלות שנעה בין 1.5 ל־2 מיליארד שקל. אישור החברה הסינית בוצע חרף שתי בדיקות חיצוניות – אחת של החשכ"לית מיכל עבאדי-בויאנג'ו והשנייה של רשות החברות בראשות אורי יוגב – לבחון את התנהלותה של נת"ע במכרז. הבדיקה של החשכ"לית גובשה לדו"ח חיצוני שנגנז וקבע ש"מבנה המכרז, תנאי הסף הנמוכים, המשקל הנמוך לאיכות והתיקונים שבוצעו בניקוד שאפשרו לכל המציעים שעברו את דרישות הסף הראשוניות לעבור את ציון הסף, גרמו לכך שתנאי האיכות של המציעים קיבלו משקל נמוך.. שיטה זו יצרה בזבוז משאבים ונטילת סיכונים. ההליך בכללותו לא היה נכון". למרות הדו"ח החמור, משרדי התחבורה והאוצר בחרו לגנוז אותו כאשר החשכ"לית ציינה שלדעתה הלא משפטית אין בניהול המכרז משום מעשים פליליים.

אולם עיון בתשובתה של רשות החברות לדרישה של נתע להפסיק את הבדיקות בעניינה מעלה כי בסוף נובמבר שלחה עבאדי־בויאנג'ו מכתב למשרד התחבורה (וזאת בהמשך לדו"ח וולפמן שהוגש לה בנושא הקרונות) שם היא כותבת ש"במהלך החודשים האחרונים העברתי למשרד התחבורה שני דו"חות חמורים על התנהלות נתע. התמונה העולה מהדו"חות היא שניהול החברה לוקה בחסר בלשון המעטה. במצב הדברים הנוכחי, להערכתנו, החברה לא תוכל להביא להשלמתו של הקו האדום".

אולם, למרות שהפקיד הממשלתי הבכיר באוצר שאחראי על כל מכרזי התשתיות והכסף הציבורי שיוצא מהקופה טוען שנתע לא מסוגלת להרים את הפרויקט, מאז המכרזים נמשכים כרגיל. רק לפני כשבועיים נתע הזמינה מציעים לגשת למכרז המערכות (איתות וחשמול) שהיקפו 2 עד 3 מיליארד שקל.

נושא שני שעולה מהמכתב ששלחה רשות החברות ליועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבלייט עוסק בהתנהלות נתע עצמה. כשרשות החברות ביקשה לדעת האם דירקטוריון החברה דן בסוגיות ובכשלים השונים לכאורה במכרז שעלו לאורך הדרך, התגלה שאכן זומנה ישיבה אולם היא כללה מצגת על ההליך ללא כל הסברים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

ואז זימן דירקטוריון נת"ע ישיבה בנושא, שנקבעה ל־25 בנובמבר, כאשר קודם לכן קבע היו"ר יאיר שמיר "שיח דירקטורים". כאשר נציג החברות הממשלתיות ביקש להגיע אליו הוא סולק לכאורה מהחדר, ושאר הדירקטורים ירדו לבית קפה כדי לקיים פגישה. "קיומה של פגישה מקדמית לפני הדיון תוך הוצאת נציג הרשות מעלה חשש כבד לכאורה לניסיון לתאום עמדות", הטיחה רשות החברות בנתע. ותוצאות הדיון? אלו סומנו כ"נידונו" כאשר "כבר למחרת היום התקבל מכתב ממנכ"ל משרד התחבורה שבו הורה לחברה להמשיך עם ההליך המכרזי. עוד באותו יום הכריזה החברה על הזוכה", CNR הסינית.

"לא לפעול מאוחרי הגב"

נתע טענה שמסמך מטעם מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי – שהורה להם להמשיך עם המכרז – התקבל שם ב־25 בנובמבר. לעומת זאת היא טוענת שב־26 בחודש היא קיימה ישיבה במסגרתה נידונה ההתקשרות עם CNR תוך טענה שלא היה ידוע לה על בעיות במכרז.

כיצד מסבירים שם את הסתירה שלכאורה מעלה חשש שהחלטה להמשיך עם המכרז התקבלה לפני כינוס הישיבה של ה־26 לחודש? יצוין שבישיבה השתתפו יועצים חיצוניים והיא התקיימה ב־9 בבוקר, כלומר קיים סיכוי שהיועצים החיצוניים הוזמנו כבר קודם. השורה התחתונה מצביעה על שמיר כמי שהכשיל לכאורה את הדירקטוריון. לפי רשות החברות "מצופה מיו"ר של חברה ממשלתית לפעול בשיתוף הדירקטוריון ולא מאחורי גבו תוך קבלת החלטות ענייניות ומקצועיות", לרבות ניהול דיונים על המכרז, הבאת כל המידע לדירקטורים והפסקת ניסיונות עקיפה של הרשות על ידי בקשות מהיועמ"ש שיעצור את החקירות שם.

מנתע נמסר בתגובה: "נתע מנוהלת על ידי שדרת ניהול מקצועית ומנוסה שעומדת בכל היעדים שהציבה לעצמה להקמת הקו האדום ופועלת עד כה בהצלחה למימוש פרויקט מורכב ביותר, דבר שגורם לכעס, חוסר אונים ואכזבה רבה מצד בעלי אינטרסים מסחריים כלכליים שלא הצליחו להביא לביטול מכרז הקרונות. לצערנו, הניסיון להמשיך ולערער על אמינות תהליך קבלת ההחלטות במכרז הקרונות ולנסות להשפיע בכל דרך על ההליך המשפטי מול החברות המפסידות הוא פתטי ואף מסוכן".