לא רק הגשר צר מאוד... / עו"ד רוני פאלוך

עקב התאונה המצערת השבוע בשולי כביש 6, עו"ד רוני פאלוך מבהיר מה אסור ומותר בעצירה על שוליים וקובע: "מציאות האסונות מוכיחה, את מה שהחוק קבע, אסור להעמיד רכב בשוליים" (דעות)

עו"ד רוני פאלוך | כיכר השבת |
זירת התאונה בכביש 6, השבוע (צילום: חטיבת דובר המשטרה)

אם לא הפסיקה התאונה המחרידה שאירעה לפני שבועיים בקו 402 נוכחנו השבוע בתאונה מצערת בשולי כביש 6, שבה נהרגה אישה שעצרה בשול הכביש.

עצירה בשול הכביש היא אם כל חטאת התעבורה. מצד החוק "אין לרכב זכות לעצור על השוליים וגם לא לפרק זמן קצר. תכליתו של רכב היא לנסוע על הכביש. והשוליים לא מהווים פיתרון לעצירה או חניה".

החוק מציב מס' מצבים בהן ניתן לחנות בשולי הדרך, כשהדבר מותנה במס' סייגים. עצירה מותרת כשברכב לימוד נהיגה המורה מורה לסטות לשול הדרך, אולם לא להישאר שם. במקרה של קלקול ברכב תוך כדי נסיעה המעכב את המשך הנסיעה, ניתן לתקן במקום הקלקול כמובן תוך נקיטת אמצעי זהירות, באופן שלא יחרוג מהשול, וכל זאת רק למשך הזמן הדרוש לתיקון, ובכל מקרה לא יותר מיממה".

במקרה של הזמנת שירות דרכים, עצם העמידה בשול מהווה סיכון ואי לכך על הנהג לנקוט בכל אמצעי הזהירות ע"מ שיתריאו לנהגים הנוסעים בכביש אודות המפגע בדמות הרכב החונה. כגון, משולש אזהרה, אורות אזהרה וכדו'.

השוליים אינם פתרון עבור מנוחה או שיחת טלפון.

תקנה 69 א' לתקנות התעבורה מסדירה חוקית את עניין החניה, העמידה והעצירה בשולי הדרך, והיא קובעת כי "הנוהג רכב בדרך שאיננה עירונית, המסומנת כדרך ראשית או אזורית על-ידי תמרור מודיעין לא יעצור את רכבו, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד על הכביש או על שולי הדרך בין בהשגחה ובין שלא בהשגחה". ברור מתוך תקנה זו כי - השוליים לא נועדו לעצור בהם.

עבור המקרים המיוחדים בהם ניתן לחנות קיימת תקנה 69 (ה) הקובעת את החריגים לכלל, "חניה ועצירה לא יחולו על עצירתו או העמדתו של רכב שהיה הכרח לעצרו ולהשאירו עומד באופן זמני על פני הכביש עקב קלקולו, ובלבד שנוהג הרכב יעשה את כל הדרוש כדי להסיעו לשולי הדרך במידת האפשר ולהרחיקו מהדרך בכלל במהירות האפשרית".

תקנה זו יושמה בפסקי דין שהרשיעו נהגים על העמדת הרכב בצד הדרך כשלא נמצאה סיבה מוצדקת לכך, ושלא בהתאם לתנאי הבטיחות שנקבעו. עצירה עמידה או חנייה של רכב בדרך מהירה, הינן פעולות אסורות כשלעצמן, על פי הוראות תקנה 69(א) לתקנות התעבורה תשכ"א-1961. באותה פיסקה קובע השופט לאמור: "אחד מהחריגים לכלל קבוע בתקנה 69(ב) לתקנות התעבורה, מתייחס למצב בו הרכב יצא מכלל פעולה. בנסיבות האמור לעיל, לא הוצגה ולו ראשית ראיה חיצונית לאי תקינות הרכב. לפיכך, לא שוכנעתי כי הייתה הצדקה לסטיית הנאשם לשול הדרך". ועקב כך הורשע הנהג.

במקרים "אנושיים" של צורך לעצור, או חוסר יכולת ריכוז להמשיך לנסוע.

• במקרה של תקלה ברכב המאפשרת תנועה, גם אם היא איטית, ניתן לנסוע באיטיות תוך הפעלת 4 המהבהבים עד למקום הבטוח הקרוב ביותר לעצירה.

• במקרה שהרכב אינו מסוגל לנוע, יש ללבוש אפוד זוהר, להציב משולש אזהרה מס' עשרות מטרים לפני המכונית, לצאת מהרכב ולעבור את גדר ההפרדה. רק לאחר שנמצאים במקום בטוח, כשגדר ההפרדה משמשת כמגן מפני התנועה בכביש, יש להתקשר ולהזעיק סיוע. ובינתיים לעשות "כל שניתן" ע"מ להזהיר את התנועה המתקרבת מפני הסכנה של הימצאות רכב על שול הדרך.

למרות כל כללים אלו עדיין, ותמיד ישאר כך, הכביש הוא מתחם מסוכן, ולאור כל האמור אך ברור הוא כי גם שוליו, ואפילו במצב עמידה מוחלטת, מהווים סיכון גבוה

• • •

עו"ד רוני פאלוך הינו שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" המתמחים בנושאי תעבורה וסגן יו"ר ועדת התעבורה של לשכת עורכי הדין

אין באמור משום יעוץ משפטי, מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר