שנה אחרי התחקיר

עושק הגננות; עיריית ירושלים ומשרד החינוך עדיין מסרבים להגיב, הח"כים החרדים לא קיימו את ההבטחות

שנה אחרי תחקיר 'עושק הגננות', במשרד החינוך ובעיריית ירושלים עדיין מסרבים להגיב בענייניות לשאילתות בנושא. והח"כים החרדים? הם הבטיחו לדאוג לגננות, בפועל הם מפחדים מהעסקנים (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
נשים חרדיות. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)

הבחירות חלפו, העושק נמשך: שנה לאחר שהעושק השיטתי לכאורה של עובדות הגנים החרדים נחשף בתחקיר "כיכר השבת", ולאחר שמספר חברי כנסת חרדים התחייבו קודם הבחירות האחרונות שיטפלו בנושא וידרשו מרשתות הגנים ומהרשויות להעלות את שכר הגננות, בפועל מסתבר ששום דבר לא השתנה.

לאחר הבחירות לכנסת, עוד היו כמה חברי כנסת שהתחייבו כי יעמדו על כך שהממשלה תתקצב את הגנים החרדיים בשווה, מה שיגרום לטענתם להעלות את שכר הגננות. בפועל, למרות השינוי המינורי יחסית שהוכנס בהסכם הקואליציוני להעלאת תקציבי הגנים, הגננות ממשיכות לקבל שכר רעב. ברוב המכריע של הגנים השכר לא עלה כלל, ומיעוט השכר עלה בחודש האחרון בסכומים פעוטים של עשרות שקלים עליהם הצהירו מנהלי הגנים כ"בונוס" ולא כמרכיב השכר.

בהסכם הקואליציוני שנחתם עם יהדות התורה אכן הוכנס סעיף שמחייב את ממשלת ישראל להעלות את פרופיל הגננות מ-12 שנים ל-15 שנים. דהיינו: אם עד היום תוקצבו כל רשתות הגנים למשכורת של גננת לפי וותק של עשר שנים, בין אם יש לגננת ותק של שנה ובין אם יש לה וותק של 30 שנה - ההתחייבות הייתה שכל גננת תתוקצב לפי וותק של 15 שנים.

בהסכם הקואליציוני נקבע עוד כי משרד החינוך לא יממש את החלטתו לחדול החל משנת 2016 להעביר תקציבים לעמותות "גג" או עמותות "צינור" שמעבירות תקציבים לעמותות קטנות יותר. מדובר בהחלטה של שר החינוך פירון עליה נלחמו רשתות הגנים בבית המשפט, והפסידו.

ההסכם הקואליציוני שהופר

בפועל, עיריית ירושלים שנחשבה עד לשנת 2015 כ"עמותת צינור" שהעבירה תקציבים לרשתות הגנים, חדלה מהעברת התקציבים, כשמשרד החינוך מעביר למעשה את מרבית התקציב ואילו האגף לחינוך חרדי בעיריית ירושלים מעביר השלמות תקציביות.

למרות שמדובר לכאורה בהפרה של ההסכם הקואליציוני, מנהלי הגנים לא מחו. גורמים המעורים בנושא אומרים ל"כיכר השבת" כי מנהלי הגנים מעדיפים כיום לקבל את התקציב ישירות ממשרד החינוך, זאת על מנת למנוע מעיריית ירושלים אפשרות לשלילת כל התקציבים.

מחדל או פשיעה? משרד החינוך לא אוכף את החוזה

בשנים האחרונות הוכנסו לחוזים הנערכים מול רשתות הגנים החרדים סעיפים מפורשים שנועדו לחייב את מפעילי הגנים לשלם לעובדות שכר מקביל לטבלת השכר של משרד החינוך. מדובר בחוזים שהוכנסו לאחר שהוגשו תביעות על ידי גננות חרדיות ולאחר שמספר בתי משפט קבעו באופן חד משמעי כי מפעילי הגנים מחויבים לשלם לגננות שכר מקביל ל"טבלת השכר" של משרד החינוך. בחלק מהמקרים הטילו קנסות ענק על רשתות גנים שלא עמדו בטבלת השכר.

בחוזה עליו היו חתומים מנהלי רשתות הגנים החרדיות מול משרד החינוך ומול עיריית ירושלים הובהר מספר פעמים באופן בולט כי מנהלי הרשתות מחויבים לשלם לגננות שכר על פי טבלת השכר של משרד החינוך. בחוזה הודגש כי מדובר בסעיף שהפרתו מהווה עילה לביטול החוזה.

לא זו בלבד, אלא שעל מנת שהגורמים הרלוונטים יוכלו לאכוף את הנהלים והחוזה, נקבע בחוזה כי בכל רבעון מחויבים מנהלי הגנים להעביר שני דו"חות החתומים על ידי רואה חשבון שמאשר כי הגנים אכן משלמים שכר לגננות לפי טבלת משרד החינוך. הסנקציה עבור אי הגשת הדוחות הללו עומדת על 1,500 ש"ח לדו"ח על כל יום שהוא אינו מוגש.

החוזה המפורש מול עיריית ירושלים שהופר, ללא שגרר את הסנקציות שנקבעו

למרות זאת, עד היום לא טרחו בעיריית ירושלים ובמשרד החינוך לאכוף את החוזה, ולמרות מספר החלטות של מספר בתי משפט בארץ שקבעו כי הגננות חייבות לקבל שכר מקביל לרשתות החינוך הממלכתיות, נראה כי לא משרד החינוך ולא עיריית ירושלים טורחים לאכוף ולו במידה מינימלית את החוזים.

למרות שכבר לפני כשנה הגיש "כיכר השבת" שאילתות מפורטות בניסיון להבין מה עשו בעיריית ירושלים ובמשרד החינוך על מנת לאכוף את החוזה ולהפסיק את עושק הגננות, עד ליום זה לא טרחו בעיריית ירושלים ובמשרד החינוך לענות לשאילתות שהוגשו אליהם באופן ענייני.

"חברי הכנסת החרדים בוגדים בנו"

בינתיים, בשטח ממשיכות הגננות במרבית הגנים החרדים הפרטיים להיעשק, ואין פוצה פיו ומצפצף. אברכים שהחלו לעסוק בנושא בשנה האחרונה לאחר פרסום התחקיר ב"כיכר השבת" מספרים על עבודה סזיפית מול חברי הכנסת החרדים שבעיקר מבטיחים, אך בשטח כלום לא משתנה.

אברך שאישתו עובדת כגננת באחת מהרשתות הגדולות מספר ל"כיכר השבת" כי לפני מספר שבועות התקשר לחבר הכנסת משה גפני ושאל אותו מדוע הוא לא מטפל בנושא למרות הבטחותיו לפני הבחירות. לדבריו, ח"כ גפני אמר לו כי "הנושא אינו פשוט ועסקנים רבים שמים מקלות בגלגלים לכל מי שרוצה לשנות את המצב".

האברך אומר ל"כיכר השבת" כי לדעתו "חברי הכנסת החרדים בוגדים בנו, הם מבטיחים לנו בבחירות להפסיק את העושק המתמשך אך בפועל הם מפחדים מהעסקנים שגוזרים קופון על חשבון הנשים שלנו שעובדות. הם מצהירים על כך שהם דואגים לציבור החרדי, אך כשזה מגיע למקרה הקריטי הזה, שבו עושקים את נשותינו באלפי שקלים לחודש, הח"כים נאלמים דום".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: הגנים הללו שייכים לחינוך המוכר שאינו רשמי, כלומר עובדיו אינם עובדי מדינה אלא מועסקים על ידי בעלות הגן. רשתות הגנים מתוקצבות על פי תקן אחיד, והמשרד עורך בקרה אחר השכר שמשולם לצוותי ההוראה. על רשת הגנים לקיים את חוקי המשרד ולעמוד בהם, ואם היא לא עושה כך הדבר יכול להשפיע על תקצובה".

כאמור, למרות נסיונות חוזרים ונשנים להשיג את תגובות עיריית ירושלים, משרד החינוך ושר החינוך נפתלי בנט, לגבי נהלי האכיפה שאינם מבוצעים, לא התקבלה תגובה רלוונטית.

מעיריית ירושלים לא התקבלה תגובה

את תגובת חבר הכנסת משה גפני לא ניתן היה להשיג

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר