כך נקרא את תלוש המשכורת שלנו

מאוד חשוב לעקוב אחרי התלוש מדי חודש, לוודא שהמשכורת שקיבלתם נכונה, ושהמעסיק מפריש לכם לפחות את הזכויות המגיעות לכם על פי חוק. מדריך זה יספק לכם תשובות על שאלות בסיסיות הנוגעות לנתונים השונים המופיעים בתלוש.

(צילום: עטא עוויסת)

התלוש שלי מפרט רק "משכורת" ללא "שעות נוספות", אבל אני עובד שעות נוספות – האם זה תקין?

לא. חוק הגנת השכר קובע כי בתלוש השכר יש לפרט במדויק את מספר שעות העבודה שהעובד עבד בפועל, בהן הרגילות והנוספות, ומהו השכר שהמעסיק משלם בעדן. אם השעות הנוספות לא מופיעות בתלוש זה הזמן להסב את תשומת לב המעסיק לכך.

איזה סכום מס הכנסה אמור לנכות מהשכר? האם יש משמעות לגובה ההכנסה שלי?

מס הכנסה מחושב בהתאם למדרגות מס הנהוגות באותה שנה, והוא מושפע מגובה ההכנסה.

לדוגמא: לצורך חישוב המס בו חייב אדם שמשכורתו החודשית השנה עומדת על 10,000 שקל ברוטו, נפנה למדרגות המס של שנת 2016:

משכורת בש"ח

משכורת מצטברת

שיעור המס

המס לכל שלב

מס מצטבר

על כל שקל מ-5,270 הראשונים

5,270

10%

527

527

על כל שקל מ-3,730 הבאים

9,000

14%

522.2

1049.2

על כל שקל מ-4,990 הבאים

13,990

21%

1047.9

2097.1

על כל שקל מ-5,990 הבאים

19,980

31%

1856.9

3,954

על כל שקל מ-21,810 הבאים

41,790

34%

7415.4

11,369.4

על כל שקל מ-25,770 הבאים

67,560

48%

12,369.6

23,739

על כל שקל נוסף

50%

מהטבלה עולה כי על 5,270 שקל הראשונים ישולם מס של 527 שקל, ועל 3,730 שקל הבאים ישולם מס של 522.2 שקל. על 1,000 שקל המשלימים ל-10,000 ישולמו 21% מס, שהם 210 שקל (1,000*21%). יוצא שהעובד ישלם מס חודשי כולל בסך 1,259.2 שקל.

מה המשמעות של נקודות הזיכוי?

נקודות הזיכוי נקבעו בפקודת מס הכנסה ומשמעותן היא הפחתה של חבות המס, כששווי כל נקודה הוא 218 שקל. הנקודות מוענקות בהתאם למאפיינים אישיים. כך למשל, תושב ישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי.

נקודות זיכוי נוספות ניתנות עבור נשים, הורים לילדים, בן משפחה נטול יכולת, וכן עבור משלמי מזונות, חיילים משוחררים, סטודנטים שסיימו לימודים אקדמאיים, עולים חדשים ועוד.

מה משמעות הניכוי לביטוח לאומי וביטוח בריאות?

החוק מחייב כל תושב בן 18 ומעלה (למעט חריגים) להיות מבוטח בביטוח הלאומי ולשלם למוסד לביטוח לאומי דמי ביטוח ודמי ביטוח בריאות, המחושבים לפי גובה ההכנסות שיש למבוטח מעבודה ושלא מעבודה, ולפי מעמדו: שכיר, עצמאי או מי שאינו עובד כלל.

ההבדל בין התשלומים הוא שתשלום ביטוח לאומי מזכה את המבוטח בביטוח סוציאלי המעניק במידת הצורך זכאות לקצבאות שונות, למשל: דמי לידה, קצבת נכות, פגיעה בעבודה, זקנה, שאירים ועוד. בעוד שתשלום ביטוח בריאות מאפשר למבוטח לקבל שירותי בריאות בקופת החולים, המחויבת לספק לו סל בריאות אחיד הקבוע בחוק.

מתי לראשונה המעסיק אמור להפריש לי פנסיה?

חוק הפנסיה מתייחס לכל שכיר בכל מקום עבודה, למעט אלה הזכאים לפנסיה בתנאים עדיפים, למשל פנסיה תקציבית. ההסדר הפנסיוני חייב לכלול קצבת פרישה חודשית וכיסויים למקרי נכות ומוות.

עובד שכיר שהגיע לוותק של שישה חודשי עבודה זכאי להסדר פנסיוני. במקרה שהעובד החל לעבוד במקום עבודה כשהוא כבר מבוטח בביטוח פנסיוני, הוא יהיה זכאי להפרשה לפנסיה לאחר שלושה חודשים, רטרואקטיבית מיום תחילת עבודתו. בנוסף, זכות הבחירה בתוכנית הפנסיונית ניתנת לעובד עצמו, שיקבע ויורה למעסיק באיזו תוכנית ולאיזה גוף מנהל להפקיד את ההפרשות.

כמה פנסיה המעסיק חייב להפריש לי וכמה מופרש מהשכר שלי?

שיעור ההפרשות החל משנת 2014 מסתכם ב-17.5% מהשכר החודשי, כשהחלוקה לפי החוק עומדת על 5.5% הפרשה מהעובד, 6% מהמעביד ו- 6% לפיצויי פיטורים.

אני עוזב את העבודה לצמיתות ונותרו לי ימי חופש, האם אני זכאי לתשלום תמורתם?

כן, אבל חשוב להדגיש כי יתרת ימי החופשה שנותרו במועד סיום העבודה ניתנת לפדיון על ידי העובד אך ורק עם סיום יחסי העבודה. החוק לא מאפשר לפדות חופשה במהלך העבודה, משום שמטרתו היא שהעובד יצא לחופשה בפועל.

מה בנוגע לימי מחלה?

ימי מחלה, בניגוד לפדיון ימי חופשה, מגיעים לעובד בתקופת העבודה בלבד. החוק לא מעניק זכות לפדיון ימי מחלה צבורים שלא נוצלו, אולם יתכנו מקרים בהם ישנם הסדרים שונים, כמו הסדר קיבוצי, המעניקים לעובד את הזכות לפדות את דמי המחלה שלא ניצל.

מה קורה כשיש לי מינוס ימי מחלה או חופשה?

ככלל, עובד זכאי לימי חופשה וימי מחלה לפי חוק או הסכם שנחתם בינו לבין המעסיק בתחילת עבודתו. במידה שהעובד עבר את מכסת ימי החופשה או המחלה הקבועים לו, המעסיק רשאי לקזז אותם משכר העבודה החודשי שלו במהלך העבודה. בסיום יחסי העבודה, הוא יהיה רשאי לקזז אותם מיתרת זכויותיו.

טיפים חשובים לסיום:

בקריאת תלוש השכר מומלץ שתוודאו את הצבירה והניצול של ימי החופשה והמחלה בהתאם לוותק שלכם בעבודה ובהתאם להסכם העבודה עם המעסיק. החשיבות לכך תבוא לידי ביטוי בעיקר בסיום יחסי העבודה.

בנוגע לימי מחלה- שימו לב, במידה שהמעסיק מתנהל לפי החוק , אז הוא אינו רשאי להפחית לכם את יום המחלה הראשון, מאחר שהוא מנכה עליו שכר מלא. כך גם במקרה של פגיעה בעבודה שהוכרה על ידי הביטוח הלאומי – ימי המחלה לא אמורים להיות מנוכים במסגרת ניצול ימי המחלה שלכם.

* עורכת דין (רו"ח) חיה אביסרור שמעוני עוסקת בייעוץ בתחום המסים ובמיצוי זכויות מול ביטוח לאומי

**המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר