אל תתנו ליקירכם ללכת לאיבוד

הפגישה של רחלי בסיטואציה שנחקקה בזיכרונה והפכה לחרדה מהותית וראובן שלא מסוגל לדבר בפני קהל בשל פחד - אינם מופרכים, הם חלק מתופעות המופיעות אצל בני נוער רבים (בריאות)

כיכר השבת | מקודם |
(צילום: shutterstock)

חרדה, כפייתיות, שינוי התנהגות והרגלים מוזרים הם חלק מתופעות המופיעות אצל בני נוער רבים בתקופות מעבר בחייהם, כאשר הם משנים מקום לימוד, ישיבות, סמינרים ואפילו לפני נישואין, הלחץ והחרדה מכניעים אותם והם נופלים למעגל שללא טיפול מתאים לא ניתן לצאת ממנו בשלום.

שלומי בחור מוכשר בצורה יוצאת דופן, מאז ומתמיד היה אחד התלמידים המצטיינים בכיתתו, ילד טוב להוריו וטוב לסביבתו. ברוך כישרונות, מידות ובקיצור קליל המעלות. ואז החלה תקופת הקבלה לישיבות, הבחירה בין ישיבה כזו או אחרת. שלומי היה בלחץ. הוא רצה את הישיבה הטובה ביותר, שאיפותיו היו כמובן מכוונים גבוה, לטוב ביותר כפי שהסביבה ציפתה מבחור מוכשר שכמותו. הוא צלח את כל המבחנים, הוא אכן התקבל לישיבה הנבחרת ועשה נחת להוריו מוריו ולשביעות רצונו המלאה.

הסדר הראשון החל, ביומיים הראשונים שלומי נשאר ללמוד גם אחרי הסדר בהתלהבות וחשק רב. הימים הבאים עברו על שלומי בלחץ, הוא רצה להגיע למקסימום ומעבר למה שנדרש ממנו, על מנת להוכיח את עצמו. הלחץ התחיל לתת את אותותיו בהבעות ומצמוצים בעיניים, ומיד לאחר מכן הגיע ההתמוטטות, שלומי הגיע למצב נפשי לא טוב, ומכאן ואילך שלומי היה חוזר באופן אובססיבי על תנועות מסוימות, הוא החל להחסיר מלימודיו בשל התקיעות שליוותה אותו, ואכן מצבו הלך והתדרדר.

• • •

רחלי נלכדה לזירת פיגוע את המראה שלכדו עיניה הי לא תשכח לעולם, המראה של שליפת הסכין בידי בן מיעוטים לא מרפים ממנה, החרדה תקפה אותה והיא אינה מצליחה לתפקד מאז.

• • •

ראובן למד קורס מרצים במסגרת הקורס הוא היה חייב לנאום מול קהל, כשעלה ראובן לנאום הוא החל לרעוד בקולו, זיעה קרה כיסתה את גופו והוא הותקף בהתקף חרדה, הוא התקשה לנשום וירד מהבמה, ומאז לא יכל לנאום יותר.

• • •

תיאור קצר אודות שעבר על שלומי, הפגישה של רחלי בסיטואציה שנחקקה בזיכרונה והפכה לחרדה מהותית, וראובן שלא מסוגל לדבר בפני קהל בשל פחד אינם מופרכים מהמציאות או לקוחים מאגדה לא קסומה כלל, אלו הם סיפורים אמתיים ויש עוד רבים כאלו, שלומי המוכשר הלך והתדרדר, הוריו היו אובדי עצות, הם התפללו לרפואתו והיו אף הם מבולבלים, עד שהופנו לטיפול. בתחילה התקשו להאמין כי ילדם המוצלח מכולם הוא כרגע סובל סבל נוראי, התנהגותו המוזרה גררה תגובות של כעס מצדם, לקח להם זמן לקלוט כי בנם מחמד נפשם חייב עזרה מידית.

• • •

כאשר אנו מזהים בעיה אנו חייבים לבדוק ולהבין מהי הנקודה האמתית לתופעה הזו, החרדה היא אחת מהתופעות השכיחות ביותר שגורמות להתפרצות ולאיבוד שיווי המשקל הנפשי של הבחור או הבחורה, כאשר הם נתקלים בבעיה כלשהי על מנת לאזן את המצב הנפשי שלהם ולהחזירם למוטב, חובה לבחור מטפל טוב על מנת לסייע להם לחזור לתפקוד נורמטיבי. יש להקפיד כי המטפל יהיה בעל תואר אקדמי מתאים שרכש הכשרה מקצועית בהתאם לסטנדרטים מקובלים בארץ ובעולם.

• • •

במקרה של שלומי הטיפול שעזר לו בהמשך לחזור לעצמו הינו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy,‏ CBT) זהו טיפול פסיכולוגי המבוסס על שילוב של רעיונות מהטיפול ההתנהגותי והטיפול הקוגניטיבי. השיטה משלבת את הרעיון לפיו על מנת ליצור שינוי אצל המטופל יש צורך בשינוי בתפישת המציאות, כפי שנעשה בטיפול הקוגניטיבי, עם הרעיון לפיו יש צורך ליצור שינוי בהתנהגות המטופל ולכן יש צורך גם בלמידה ותרגול של התנהגויות חדשות, כפי שמקובל בטיפול ההתנהגותי.

הגישה הקוגניטיבית (הכרנית) מבוססת על ההנחה שכל אחד מגיב אחרת כלפי המציאות בהתאם לפירוש שהוא נותן לה. הטיפול המשולב הוכח כיעיל בטיפול בהפרעות חרדה שונות, בדיכאון ובהפרעות אכילה.

יתרון הטיפול הוא בכך שהוא קצר מועד ומאפשר שינוי בזמן קצר יחסית. מסיבה זו מחקרים מוכיחים כי אחוזי היעילות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי גבוהים לעומת סוגי טיפול אחרים.

ד"ר אהוד רהט פסיכולוג קליני ורכז מסלול פסיכותרפיה במרכז ינר: 'מטפלים ב CBT צריכים להיות בעלי הכשרה מקצועית, המוכרת מטעם הגופים הרלוונטיים. לא מספיק ללמוד פסיכותרפיה ולהנחיל למטפלים אחרים, יש דרישות גבוהות מאד על מנת לקבל תעודת מטפל, ומי שלומד זאת, צריך לדעת כי האחריות לטפל בנפש האדם הינה אחריות בעלת משקל כבד מאד, אמנם זהו אחד המקצועות המרתקים ביותר, אך חייב לקחת אחריות וללמוד אצל הטובים ביותר".

אם אתם אוהבי נפש ובעלי נתינה ומחפשים להתפרנס ממקצוע שאתם אוהבים לעסוק בו, לימודי פסיכותרפיה יכולים להיות בדיוק בשבילכם. בואו ללמוד אצל המומחים ביותר, מקצוע שיעזור לכם לעזור לאחרים לגלות עולמות שלמים של טיפול חוויה ופרנסה בצורה מכובדת .

מרכז י.נ.ר המרכז המוביל למקצועות הייעוץ, הטיפול וההנחיה מכשיר פסיכותרפיסטים ברמה גבוהה ואיכותית. התכנית תכשיר את משתתפיה לטיפול בשיטה הקוגניטיבית התנהגותית בהתאם לדרישות איט"ה - האגודה הישראלית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי למטפלים מוסמכים. מטרת התכנית היא להעניק ידע עיוני רחב היקף ועדכני שילווה בתרגול, פרקטיקה והעשרת מיומנויות.

והכי חשוב לזכור טיפול בפסיכותרפיה לומדים אצל המומחים ביותר, כי לנפש מגיע את הטוב ביותר!

לפניות: 02-6321620

שלוחה ישירה: 02-6321603

מייל: Rishum@ynrcollege.org

מרכז י.נ.ר. ללמוד. להוביל. להשפיע.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר