הישג למתנגדי המתווה

בג"ץ ביטל את מתווה הגז; נתניהו: "פסיקה תמוהה ומזיקה"

בית המשפט העליון החליט לבטל את מתווה הגז, זאת בעקבות פסקת היציבות המונעת התערבות בתנאי הזיכיון של החברות. נתניהו: "נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה" (חדשות,ארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ז באדר ב' תשע"ו | 27.03.16
(צילום: משה שי, פלאש 90)

שופטי בית המשפט העליון הודיעו הערב (ראשון) על ביטולו של מתווה הגז, זאת בעקבות "פסקת היציבות" שהוכנסה בו ומונעת התערבות בתנאי הזיכיון של החברות בעשור הקרוב. שופטי בג"צ קבעו כי פסקת היציבות היא תנאי הכרחי למתווה ומאחר והיא בוטלה, המתווה כולו בטל. הפסיקה מעניקה למדינה שנה בה היא יכולה לפעול להסדר סוגיית הגז. אם בתוך שנה לא יושג הסדר, המתווה שנקבע יבוטל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לפסיקה ואמר כי "החלטת בג"ץ מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של מדינת ישראל. ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים. בוודאי שלאיש אין מה לחגוג על כך שהגז עלול להישאר במעמקי הים ושמאות מיליארדי שקלים לא יגיעו לאזרחי ישראל. נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה שנגרם לכלכלת ישראל בעקבות פסיקה תמוהה זו".

"פסקת היציבות בפרק זה במתווה, שבה מתחייבת הממשלה לעשור שנים שבו לא זו בלבד שלא תחוקק אלא תיאבק בכל חקיקה נגד הוראות המתוה" כתב השופט אליקים רובינשטיין, "נקבעה בחוסר סמכות - ודינה בטלות. היא נקבעה בניגוד לכלל הבסיסי במשפט המינהלי בדבר איסור על כבילת שיקול הדעת של הרשות. אין בסמכותה של הממשלה להחליט שלא להחליט ושלא לפעול".

השופט סלים ג'ובראן כתב בהחלטה: "הממשלה לא הייתה רשאית לכבול את שיקול דעתה שלה ואת שיקול הדעת של הכנסת. קיים טעם לפגם גם בניסוח הגורף של הוראות היציבות, העשוי לפגוע במעמדה הבינלאומי של ישראל ככל שהמדינה תיאלץ לחזור בה מההתחייבות שאותה נתנה".

אור-לי ברלב מ"חדר המצב-צדק חברתי", אחד הארגונים שהובילו את המאבק במתווה הגז והוציאו אלפים להפגנות נגדו, התייחסה הערב להחלטת בג"צ ואמרה כי "מי היה מאמין שנגיע לרגע הזה - בג"צ פוסל את מתווה הגז בשל פסקת היציבות! הניצחון הזה כולו שלכם!".

במהלך הדיונים בבג"ץ, הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בצעד חריג להעיד והסביר את חשיבותו של המתווה: "החשיבות העצומה שאני מייחס לפיתוח מאגרי הגז הטבעי היא בגלל הערכה שלי שאנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית הן מבחינת הסיכונים והן מבחינת הסיכויים שקשורים לנושא זה. בצורה הכי תמציתית, אנחנו נמצאים בדקה התשעים מבחינת היכולת שלנו לממש את הפוטנציאל של הגז של מדינת ישראל. כפי שאפרט, כל עיכוב נוסף, כל חזרה לאחור, יכולים להביא לתוצאות חמורות שספק אם ניתן יהיה לגבור עליהן" אמר נתניהו לשופטים.

ראש הממשלה הוסיף כי "אינני משפטן ואינני מתיימר להחליף את עשרות עורכי הדין שיושבים פה. הנושאים המשפטיים נידונו בהרחבה ואין לי כוונה להיכנס לטיעונים משפטיים. הבקשה התקדימית שלי להופיע אישית נועדה להמחיש את החשיבות האדירה שאני מייחס להמשך מהיר וחלק של יישום מתווה הגז. החשיבות היא לא רק לכלכלה של מדינת ישראל אלא גם לביטחון הלאומי ולביטחון האנרגטי שלנו ולמעמדנו במזרח התיכון".

"למתווה שאושר אין חלופה ראלית ואני חרד מפני ההשלכות שיכולות להיות לכל עיכוב נוסף. זה עלול להוביל לקריסת המתווה שגובש, מה שעלול להוביל לנזק חמור משמעותי וארוך טווח למדינת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר