נגד החרדים או נגד כחלון?

בוטלה תכנית לבניית 1,400 יח"ד בשכונת רמות

הוועדה לתכנון בי-ם אישרה פיתוח יער ליד רמות ובכך טרפדה הקמת מאות יח"ד. גורם בש"ס: "בגלל שפינדרוס נעדר". פינדרוס: "אני לא חבר הוועדה". גורם בדגל: "זו מלחמת ברקת וכחלון" (חרדים בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הנציגים החרדים בוועדה, ארכיון (צילום: באדיבות המצלם)

שוב כישלון לנציגות החרדית בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים: הוועדה אישרה את הקמת היער הקהילתי ברמות, במקום בניית מאות יחידות דיור, זאת למרות התנגדות הנציגים החרדים.

התכנית המדוברת היא הפיכת אזור מצפה מי נפתוח ברמות ליער קהילתי פתוח, שבו יערכו אירועי תרבות ובילוי. הותמ"ל - ועדת התכנון הארצית, הוביל במקום תכנית לבנית מאות יחידות דיור, אך ראש העיר ניר ברקת התנגד לכך.

על פי עיריית ירושלים, "התכנית כוללת שמירה וטיפוח המערכת הטבעית: החי והצומח הקיימים באזור, שינוי מערך ייעודי הקרקע המאושרים בשטח התכנית, פירוט והסדרת השימושים המותרים באתר, כולל אופן פיתוחם וקביעת מיקומם, שימור השטח במצבו הטבעי באופן שיוכל להוות שמורה לצבאים ומיני בר נוספים של חי וצומח המצויים בשטח, הגדרת גבולות של היער הקהילתי והממשק בינו לבין שכונת רמות הסמוכה, הקצאת שטחים למבנים ולפיתוח לצרכי פעילות חינוכית סביבתית, פנאי, נופש פעיל, שימור וטיפוח מערכות חקלאיות קיימות, פיתוח והסדרת הדרכים והחנייה בתחומי היער הקהילתי והמבנים בתחומו, קביעת הנחיות לעיצוב המבנים, קביעת הנחיות סביבתיות ועוד".

אלא שכאמור, הנציגים החרדים התנגדו לכך, בטענה כי ישנו צורך דחוף ביחידות דיור נוספות בעיר ובשכונת רמות. לטענת כמה מהנציגים, הקמת היער נועדה בכי לחסום את ההתפתחות החרדית בשכונת רמות. סיבה נוספת להתנגדות נעוצה בכך, שהחרדים לא רצו שמתחם בילוי בסגנון זה, יוקם בסמיכות לבתי התושבים החרדים ברמות.

אולם גם הפעם נחלו החרדים כשלון, כאשר לדיון בוועדה הגיעו חמישה נציגים חרדים: ישראל קלרמן, חיים אפשטיין, מיכאל מלכיאלי. ויוחנן ויצמן שמחליף את יוסי דייטש השוהה בחו"ל. וחמישה נציגים מהסיעות הדתיות והחילוניות, והתכנית אושרה תוך שימוש בקול הכפול שיש ליו"ר הוועדה סגן ראש העיר מאיר תורג'מן.

חיים אפשטיין מבני תורה תקף בוועדה את הנציגים החילונים שעטפו את התנגדותם באיצטלא של דאגה לטבע ולריאה הירוקה ירוק בזמן שמחירי הדירות בירושלים עולים מיום ליום בשל חוסר בדירות. לדברי אפשטיין, "שבע מאות יחידות דיור נוספות בעיר יוכלו להוסיף המון למאבק ביוקר הדיור ולהתגברות המצב הדמוגרפי".

מי שנעדר מהוועדה הוא חבר המועצה מטעם דגל התורה יצחק פינדרוס, שלא נמצא בארץ בימים אלו, וגורמים שונים בעירייה בחרו להפנות אצבע מאשימה כנגדו, זאת למרות שאינו חבר בוועדה ומשתתף בה רק כמ"מ של נציג המפד"ל, אך מחויב בהסכם איתם שלא להצביע נגדם.

בכיר בש"ס ירושלים, אומר ל"כיכר השבת", כי "לא יתכן שבגלל נציג חרדי הפסדנו שוב, הוא ידע מראש על הדיון בתכנית והיה צריך לדאוג להיות בדיון". הגורם הוסיף ואמר: "העיקר כשנציג ש"ס נעדר בטעות, יודעים בדגל התורה לתקוף אותו בחריפות, אבל קודם שיגיעו בעצמם לדיונים החשובים".

בשיחה עם "כיכר השבת", פינדרוס דוחה את הטענות, ואומר כי הוא רק ממלא מקום של דב קלמנוביץ' מהבית היהודי, ועל פי ההסכם שנחתם ביניהם, הוא אינו יכול להצביע בניגוד לדעתו בנושאים עקרוניים. פינדרוס הוסיף ואמר כי מן הראוי לבדוק מדוע לש"ס יש רק נציג אחד בוועדה, למרות שלפי החלוקה מגיע לה שני נציגים.

גורם נוסף ביהדות התורה, ששוחח עם "כיכר השבת", טוען כי גם אם לא הייתה מאושרת התכנית לבניית יער, ממילא פרויקט הבנייה יועד לבניינים גבוהים שאינם מתאימים לחרדים. הגורם הוסיף, כי לא מדובר כלל במאבק בחרדים, אלא בחלק מהמלחמה בין ברקת לשר האוצר משה כחלון.

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת אמר: "אזור מצפה מי נפתוח הוא אחד האזורים הפתוחים הייחודיים בעיר וחובה עלינו לשמר אותו ולא לבנות בו. אנחנו קוראים להתמקד בבניית למעלה מ-30 אלף יחידות דיור במקומות שאינם שנויים במחלוקת באמצעות התחדשות עירונית, במקום במספר קטן של יחידות דיור ששנויות במחלוקת על שטחים ירוקים. כך נבנה פי 20 ממה שמתכננים במקומות השנויים במחלות, כדי שנוכל להשאיר כאן יותר צעירים בלי לפגוע בשטחים ירוקים ובעיר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר