אאא

המסר השיווקי של פולקסווגן — "דיזל נקי" — ששימש אותה במשך שנים בפרסומיה בארה"ב, עשוי להכניס את היצרנית הגרמנית לצרות חמורות יותר מכפי שכבר הספיקה להיכנס אליהן לאחר חשיפת פרשת דיזלגייט. כזכור, בספטמבר האחרון נחשף בארצות הברית כי פולקסווגן השתילה בכמה דגמים של מכוניותיה תוכנה שגרמה לרכבי הדיזל שלה לפלוט פחות מזהמים מכפי שהצהירה בפני הרגולטור האמריקאי בעת שהרכב הגיע לביצוע בדיקת זיהום. כלומר, שכאשר מכוניות הדיזל של פולקסווגן נסעו בכביש הציבורי, הן פלטו פי 40 יותר זיהום מכפי שהצהירה החברה הגרמנית בפני הרשויות.

את רכבי הדיזל של פולקסווגן ליווה במשך שנים הסלוגן "דיזל נקי", שהפך כעת, עם חשיפת ממדי הפרשה, לאירוני במיוחד, ואף לסותר לחלוטין את המצב במציאות. בעקבות כך ה־FTC, הארגון האמריקאי להגנת הצרכן, הגיש תביעה נגד החברה על הנזקים שנגרמו למי שרכש את רכבי הדיזל שלה. סכום התביעה – 15 מיליארד דולר — הוא חסר תקדים בגובהו שעשוי להציב את פולקסווגן במסגרת התביעה הגבוהה ביותר שהוגשה אי פעם על פרסום כוזב בארה"ב. התביעה שהוגשה בקליפורניה טוענת שהחברה פרסמה בזדון מסר שקרי שהשפיע על כ־550 אלף צרכנים. לדברי אדית רמירז, יו"ר ה־FTC, "במשך שנים פרסומיה של פולקסווגן הדגישו את הדיזל הנקי, אף שכעת ניכר כי פולקסווגן חיבלה במכוניות באמצעות מתקנים מיוחדים שנועדו לרמות את מבחני זיהום האוויר. התביעה דורשת פיצוי עבור הצרכנים שרכשו את המכוניות בהסתמך על פרסומיה השקריים".