הבקשה לצו נדחתה

ניצחון זמני מול נשות הכותל: לא יוכלו להכניס ספרי תורה לכותל

בית משפט העליון דחה את בקשת "נשות הכותל" לצו ביניים שיאפשר להן להכניס ספר תורה לכותל המערבי. בנוסף, למדינה ניתנה ארכה של עוד 90 יום להגשת מתווה הכותל המתוקן (חדשות, בארץ)

חיים אבני | כיכר השבת |
נשות הכותל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ניצחון זמני: בית משפט העליון דחה היום (ראשון) את עתירתן של "נשות הכותל" שדרשו לאפשר להן להכניס ספר תורה פרטי לכותל המערבי בשלושה מועדים באמצעות צו ביניים מיוחד שביקשו מבג"צ.

בית המשפט נתן למדינה ארכה של עוד 90 יום להגשת מתווה הכותל המתוקן, כאשר המשמעות הנה שראש הממשלה יוכל לדון עם החרדים בשלושת החודשים הקרובים בנושא המתווה, ולהגיע להבנות.

רב הכותל הגאון רבי שמואל רבינוביץ אמר ל"כיכר השבת" בתגובה כי "אסור לחכות לרגע האחרון. יש לעשות הכל בימים הקרובים כדי למצוא את הדרך לשמור על קדושת הכותל המערבי ולא לתת לפגוע בקדושתו ובאחדותו".

כזכור, לפני כשלושה שבועות נחשף ב"כיכר השבת" כי קבוצה מ"נשות הכותל" פנתה לבג"צ בבקשה כי בית המשפט יוציא צו ביניים נגד רב הכותל וידרוש מהר שמואל רבינוביץ לאפשר להן הכנסת ספרי תורה פרטיים לכותל המערבי.

בעתירתן טענו הנשים כי הן אינם מושכות את העתירה, וכי מתווה הכותל אינו מציע להן פיתרון, לטענתן, הן דורשות להתפלל ב"כותל המערבי המסורתי" עם טלית ותפילין. בעתירתן כתבו כי "מזה 27 שנה עומדות המבקשות על זכותן להתפלל ברחבת הכותל המערבי עם ספרי תורה. יש להזכיר, כי זכותן של המבקשות להתפלל כדרכן הוכרה כבר על ידי בית משפט נכבד זה כבר במסגרת עתירות שהוגשו בעבר, ואולם עד כה נמנעת מהן הזכות לממש את זכותן".

ולפיכך, טוענות נשות הכותל, "לאור ההבהרה הגורפת בזכותן של העותרות שמימושן מתעכב כבר 27 שנה ולנוכח תגובת המדינה שלפיה היא מבקשת שהות של 90 יום נוספים לשם עדכון ומשמעותה עיכוב נוסף במימוש זכויות המבקשות, מבקש בית המשפט הנכבד להעניק למבקשות סעד ביניים באמצעות מתן אפשרות להכניס לרחבת הכותל ספר תורה פרטי במועדים המבוקשים".

הפרובוקציה של נשות הכותל בפורים (מתוך פייסבוק / נשות הכותל)

לטענתן, מתווה "הכותל הרפורמי" לא יספק מענה לצרכיהן והן יבקשו אישור קבוע להכניס ספר תורה לרחבת הכותל עצמו. נשות הכותל טוענות כי "החלטת הממשלה מבקשת להעביר את כל מי שאינו עומד בסטנדרטים המחמירים של רב הכותל, לרחבה נפרדת שאינה חלק מהכותל הרפורמי". אלא שלטענת נשות הכותל, "אין בהסדר זה משום הגנה על זכויות העותרות וזכויות נשים אחרות שמבקשות להתפלל בכותל, בעזרת הנשים, עם ספר תורה".

"יכלה הממשלה באותה מידה להציע להתפלל באתר אחר בירושלים או במדינת ישראל" נכתב בעתירה. בהמשך, טוענות הנשים כי מתווה הכותל יזיק להן מאחר שבהסדר נקבע כי התפילות בכותל המערבי יתקיימו "על פי דין תורה, כמשמעו לפי חוק שיפוט בתי הדין הרבניים", מה שלמעשה מעניק לרבנים הראשיים את ההחלטה על סדרי התפילה, ולטענתם הרבנים הראשיים מחמירים "ופוגעים קשות בחופש הדת".

קבוצת הנשים גייסה לעזרתה בנוסף חוות דעת רבנית שפורסמה בעבר ולפיה נשות הכותל אינן פועלות בניגוד להלכה וכי הן מניחות טלית ותפילין בהיתר, אינן מקיימות תפילות מעורבות. לטענת הנשים, העובדה כי הן ישלחו לתפילה ברחבת הכותל "הרפורמי" תפגע בהם מאחר שהן, לטענתן וכפי שסבור רב הכותל, אינן עוברות כעת על ההלכה.

גם הארכיאולוגים נגד הכותל הרפורמי

בתוך כך, המועצה לארכיאולוגיה שלחה היום (ראשון) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התרבות והספורט מירי רגב ומנכ"ל רשות העתיקות ישראל חסון, והביעה בו את התנגדותה להקמת רחבת תפילה לזרמים הפלורליסטיים מדרום לרחבת התפילה הקיימת.

המועצה דרשה "למנוע באופן מידי את הפגיעה הקשה באתר הגן הארכאולוגי קשת רובינסון שלמרגלות הכותל המערבי - אתר מורשת יהודית ועולמית ראשון בחשיבותו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר