סאגת הסמינרים - הסוף

פסיקה: עיריית אלעד ומשרד החינוך לא ביזו את בית המשפט

שופטת בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, עירית כהן, קבעה היום כי אין ביזיון בית המשפט באי החלת רישום אזורי בסמינרים בעיר אלעד. העותר, עו"ד יואב ללום: "נעמוד על המשמר" (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
עו"ד יואב ללום (צילום: פלאש 90)

שופטת בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים, עירית כהן, קבעה היום (רביעי) כי אין ביזיון בית המשפט באי החלת רישום אזורי בסמינרים בעיר אלעד ובכך דחתה את עתירתו של עו"ד יואב ללום נגד העירייה.

השופטת נימקה את החלטתה בכך שחלוקת הבנות מוצעה כדין ומאחר וחלוקתן בין הסמינרים השונים הסדירה למעשה את כלל הבנות לשנת הלימודים הבאה, הרי שהמטרה בהחלת רישום אזורי הושגה גם ללא הרישום האזורי וממילא אין ביזיון בית המשפט.

תחילת הסיפור לפני כשנתיים, אז דיווח 'כיכר השבת' על אפליה בסמינר "דרכי חנה - זלזניק" בעיר אלעד. הנהלת הסמינר הנחשב לאלטיסטי יותר ומזוהה עם חוגי סלבודקא ביצעה לקראת שנת הלימודים תשע"ה רישום נפרד לאשכנזים וספרדים, לאור זאת משרד החינוך התנגד למתן רישיון לסמינר ובנוסף הוציא המשרד 'צו סגירה' לסמינר.

הדבר חזר על עצמו לקראת שנת הלימודים תשע"ו אלא שאז עתרו הורים לבית המשפט נגד כל התיכונים הליטאים באלעד וטרפו את הקלפים באשר לכל הרישום בעיר אלעד.

במסגרת דיון שהתקיים לפני פתיחת שנת הלימודים האחרונה - תשע"ו בבית המשפט, בתאריך 19 באוגוסט 2015, הגיעו משרד החינוך, עיריית אלעד והסמינרים לפשרה לפיה בשנת הלימודים תשע"ו יבוצע חלוקה שוויונית בין הסמינרים ויקלטו בהם את כל הבנות בוגרות כיתות ח' של בתי הספר בית יעקב בעיר.

עוד סוכם, כי לקראת שנת הלימודים תשע"ז יוחל מתווה עליו סיכמו משרד החינוך ועיריית אלעד של רישום אזורי. לפי מתווה זה, העיר תחולק לשני אזורים והסמינרים יקלטו את בוגרות בית יעקב לפי אזורים. כל הצדדים לרבות הסמינרים הסכימו וחתמו על פשרה זו בבית המשפט.

אלא שמיד לאחר הדיון פרסמו מועצת גדולי ישראל החסידית והליטאית ובחתימת ידם של מרן ראש הישיבה הגריא"ל שטיינמן ומרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי מכתבים הנוגעים לשנת הלימודים תשע"ז על התנגדותם לרישום אזורי בכל צורה שהיא.

לקראת שנת הלימודים תשע"ז, לפני כארבעה חודשים, עם כניסתו של איציק זהבי לתפקידו כמנהל המחוז החרדי במשרד החינוך ומשהבין כי על שולחנו ממתין תפוח אדמה לוהט בנושא רישום אזורי באלעד נגד עמדת גדולי ישראל. פנה זהבי לראש העיר ישראל פרוש וביקש להגיע להבנה על הרישום כשהציב כמטרה, בראש ובראשונה לאפשר מתן מענה לכל הבנות, בוגרות כיתות ח' של בתי הספר בית יעקב בעיר. גם ראש העיר הבין שכדי להימנע מבעיה ציבורית ומשפטית יש להסדיר את כלל התלמידות מוקדם ככל האפשר. השניים, הגיעו להבנה כי עליהם לתת מענה לכלל הבנות עוד לפני חג פורים.

ראש העיר פרוש מצידו זימן את מנהלי הסמינרים הליטאים בעיר והורה להם לבצע חלוקה ושיבוצים שיאפשרו מענה לכל בוגרות כיתות ח' בבתי הספר בית יעקב.

החלוקה אליה הגיעו הסמינרים לסיכום הביאה לכך ש-193 בוגרות כיתות ח' של בתי הספר היסודיים של בית יעקב בעיר חולקו ראשית לפי רצונן של ההורים והתלמידות. 104 תלמידות בחרו ללמוד בסמינר לדעת חכמה, 55 תלמידות בחרו ללמוד בדרכי חנה - זלזניק, 23 בנות בחרו לצאת לסמינרים אחרים מחוץ לעיר, 11 תלמידות בחרו ללכת לסמינרים אחרים באלעד.

גורמים באלעד אומרים שהתוצאה הזו שהושגה כבר בחודש אדר מהווה תקדים הן כלל ארצי והן בעיר אלעד עצמה שידעה עד כה מחלוקות וכותרות על אפליה עד לפתיחת שנת הלימודים ממש.

גורמים המקורבים לנושא אומרים כי העובדה שמרבית ההורים בחרו שלא לשלוח את בנותיהן לסמינרים מפלים מוכיחה את ההתנגדות לאפליית בנות ספרדיות או בנות להורים עובדים.

רבנים שהיו מעורבים בשיבוץ הבנות אומרים כי מנהל המחוז הוכיח כי כשרואים את הדברים עין בעין אפשר להגיע להסדרה וזאת בניגוד לגלגולו הקודם של המחוז.

עם זאת, למרות הסדרת הבנות, עו"ד יואב ללום פנה לפני כחודשיים לבית המשפט נגד משרד החינוך, עיריית אלעד והסמינרים בעיר בטענה כי הם ביזו את החלטת בית המשפט. לטענתו, הייתה הסכמה בדיון באוגוסט 2015 שבשנת הלימודים תשע"ז יבוצע רישום אזורי בין הסמינרים מה שלא קרה.

המדינה ועירית אלעד השיבו לבית המשפט כי אין כאן ביזיון בית משפט. במסגרת תגובת המדינה לבית המשפט נכתב כי מבחינת המדינה הדאגה שלה היא להסדרת כל בוגרות בית יעקב וגם הנושא של אזורי עלה כדי להסדיר את כלל הבנות ובאופן שוויוני ומבחינתה מרגע שכל הבנות הוסדרו - גם אם בחלוקה שונה - הרי שהמטרה הושגה ודין העתירה להידחות.

כאמור, בית המשפט קיבל כעת את תשובת המדינה ועירית אלעד והחליט לדחות את העתירה במלואה.

עו״ד יואב ללום מעמותת נוער כהלכה מסר בתגובה: "בית המשפט לא דחה, אלא לא קיבל את הבקשה לביזיון בית המשפט, וזאת בעיקר בגלל שהרישום מאחורינו. בית המשפט מבהיר ומסביר את המשך המתווה על בסיס אזורי, בעיר אלעד. ניסיונותיו של פרוש להציג מצג שווא לא יצלחו. עמותת נוער כהלכה תעמוד על המשמר ותמגר את האפליה כפי שהיה עד כה, ללא מורא וחשש".

"המדינה אמרה שעיריית אלעד הפרה את פסק הדין. היו לא מעט בנות (בעיקר אשכנזיות) בחוץ שבעקבות הבקשה התקבלו כולן. המטרה שלנו מראש היתה לשמר את ההישג לשנים הבאות כפי שבא לידי ביטוי בפרוטוקול הדיון,
אנחנו רואים בהחלטה הישג גדול ונמשיך לאכוף את אזורי הרישום גם בשנים הבאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר