דרמה מאחורי הקלעים

החרדים חוששים: ניסיון למחטף פוליטי בוועדה למינוי דיינים

שטייניץ מבקש לכנס את הוועדה למינוי דיינים בי"א בניסן, אך הרבנים והחרדים חוששים מפני מחטף של 'הבית היהודי' וארגוני הנשים במינוי שני דיינים גם לבית הדין האזורי • כל הפרטים (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
שטייניץ, הגר"י יוסף, הגר"ד לאו ושקד (צילומים: מארק ישראל סלם, יעקב כהן, יונתן זינדל ואלכס קולומויסקי - פלאש 90)

הדרמה מאחורי הקלעים נחשפת: יו"ר הוועדה למינוי דיינים, השר יובל שטייניץ, מבקש לכנס את הוועדה ביום שלישי י"א בניסן, בשבוע בו חל חג הפסח, וזאת לאחר שלוש פעמים שכינוס הוועדה בוטל, אלא שכעת מתברר כי מאחורי הקלעים מתרחשת דרמה בין החרדים לציונות הדתית ולארגוני הנשים בשל החשש של הנציגים החרדים ממחטף פוליטי בוועדה.

מטרת כינוס הוועדה הינה בחירת שבעה דיינים לבית הדין הגדול, אך לרבנים הראשיים הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו, וכן לחברי הוועדה החרדים התברר כי למפלגת 'הבית היהודי' ולארגוני הנשים יש כוונה במהלך הדיון לבקש לבחור גם דיינים לבית הדין האזורי.

הדיינים אותם הם רוצים למנות הם הרבנים דוד בס ובניהו ברנר, שני רבנים מהציונות הדתית אליהם מתנגדים גדולי ישראל, וזאת מאחר שמרן פוסק הדור הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצוק"ל נלחם נגד מינויים. ב'בית היהודי' רוצים להציג הישג לציבור הבוחרים ולהביא לבחירתם.

כעת, יש להם רוב לבחירת שני הדיינים, שכן בחירה של דיין לבית הדין האזורי מחייבת רוב ולא רוב ניכר של שמונה מחברי הוועדה. בציונות הדתית וארגוני הנשים חוששים כי לאחר שהטוענת רבנית רחל לב מר תפרוש בקרוב מהוועדה שר הדתות דוד אזולאי ימנה במקומה טוענת רבנית המקורבת לציבור החרדי.

חלק מחברי הוועדה החרדים אף טענו כי נשות הוועדה התנו את בחירת הדיינים לבית הדין הגדול בבחירת הדיינים לבית הדין האזורי, מה שהוביל לשורת מכתבים והודעות של חברי הוועדה עד עתירה לבג"ץ.

במכתב עליו חתום יצחק אלחרר - ראש לשכתו של הגר"י יוסף, הוא מביא את דעתו של הרב, הדורש להביא לידי ביצוע את המינויים באופן מיידי וכן שלא להתנות את מינוי הדיינים לבית הדין הגדול בתנאים שאינם קשורים למינויים עצמם, כשדרישה זו באה, כאמור, לאחר שחלק מחברי הוועדה מתנים את קיום ההליך בבחירה במקביל של דיינים לבתי הדין האזוריים זאת על אף הייצוג החסר בוועדה למינוי דיינים והמחלוקות הקיימות בעניין ועל אף דרישת בג"ץ לקיים את ההליך באופן מיידי.

מלשכת הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו שיגרו מכתב לוועדה בו טענו כי מדובר בתאריך לחוץ בשל הימים העמוסים של חג הפסח אך הרב מסכים להתאמץ רק במידה והנושא יהיה בחירת דיינים לבית הדין הגדול בלבד.

הרב מדגיש כי בחירת שני הדיינים לבתי הדין האזוריים אינה דחופה כמו הדחיפות בבית הדין הרבני הגדול ועל כן אינו רואה צורך להתאמץ בערב פסח עבור כך.

כך גם בלשכת חבר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר שיגרו הודעה לחברים בו הוא אומר כי התאריך של י"א ניסן הוא בעייתי בשל הקרבה לחג הפסח ואומר כי יסכים להשתתף רק אם מדובר בבית הדין הגדול.

"ח"כ הרב ישראל אייכלר יסכים להתכנסות הוועדה בתנאי שיקבע מראש סדר היום, הכולל סעיף אחד בלבד: מינוי דיינים לבית הדין הגדול", הבהירו בלשכתו. "זה מה שמתחייב בפסיקת בג"ץ שחייבים לבחור דיינים לבית הדין הגדול. אין שום חובה ושום דחיפות למנות במחטף של אפיקומן, דיינים נוספים לבית הדין האזורי בערב פסח. זאת לאחר שנבחרו השנה 22 דיינים חדשים, כל אחד בשמו יבורך".

בלשכת אייכלר התייחסו לחשש של מינוי הרבנים בס וברנר: "כל נסיון ליצור מחטף פוליטי, בחסות הבג"ץ, ייתקל בהשלכות חמורות ותהיה בו מעילה באמון הציבור בסדרי המינהל של הוועדה למינוי דיינים".

כמו כן, עמותת 'התנועה למדינה יהודית' עתרה לבג"ץ ובקשה להוציא צו מבית המשפט המורה שלא להתנות את מינוי הדיינים לבית הדין הגדול במינוי דיינים לבית הדין האזורי.

בין היתר כותב עו"ד אורי ישראל פז לשופטי בג"ץ כי נודע לו שחלק מחברי הוועדה מתנים את בחירת הדיינים לבית הדין הגדול בבחירה לבית הדין האזורי והוא מבקש: "להוציא צו עשה למנוע את הסיכול למינויים לבית הדין הרבני הגדול בירושלים".

יצוין כי היחיד שיכול למנוע את העלאת נושא בית הדין האזורי הוא יו"ר הוועדה יובל שטייניץ המקבל הוראות מראש הממשלה בנימין נתניהו שהוא עצמו נתון ללחצים של שני הצדדים, החרדים מחד והבית היהודי וארגוני הנשים מאידך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר