"כל דקה היא קריטית"

משמחה לטרגדיה: הלידה בבית הסתבכה והתינוקת נפטרה

אישה בשנות ה-40 לחייה ילדה הלילה תינוקת בלידת בית טבעית, אך כעבור זמן קצר המצב הסתבך והתינוקת איבדה את הנשימה והדופק. לאחר פעולות החייאה נקבע מותה של התינוקת (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: FLASH90)

מזעזע: אישה ילדה הלילה (שלישי) את בתה התינוקת בלידת בית טבעית, אך הלידה הסתבכה והתינוקת נפטרה.

המקרה המזעזע אירע ביישוב הגובל לעמק יזרעאל. אישה בשנות ה-40 לחייה ילדה תינוקת בלידת בית טבעית, אך כעבור זמן קצר המצב הסתבך והתינוקת איבדה את הנשימה והדופק.

הקריאה התקבלה במוקד מד"א ובתוך זמן קצר הגיע למקום צוות אמבולנס וניידת טפול נמרץ שביצעו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות בתינוקת והעבירו אותה תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים רמב"ם, אך למרבה הצער בבית החוים נקבע מותה של התינוקת.

האם פונתה גם היא לבית החולים להמשך בדיקות כשהיא בהכרה מלאה ומצבה הוגדר טוב.

הפראמדיק המפקח המרחבי של מד"א כרמל סמ"ג ארז גלר שהגיע למקום עם צוות טיפול הנמרץ מספר כי מדובר בסיטואציה קשה. לדבריו, הצוות המיומן והוותיק שהגיע למקום מצא את התינוקת ללא דופק ונשימה וביצע בה פעולות החייאה מתקדמות שכללו מתן תרופות והנשמה באמצעות מפוח שחובר לצינור אשר הוחדר לקנה הנשימה שלה.

"בכל לידה מחוץ לכותלי בית חולים ישנם סיכונים, ולמרות שהאחוז להופעת הסיכונים הינו נמוך, חשוב לדאוג לאנשים מיומנים ומקצועיים שיבצעו את הפעולה הזו. חשוב כי אם מזהים מצב חירום שמסכן חיים בעת הלידה או לאחריה יש להזעיק את מד"א באופן מיידי, כי במקרים מעין אלו כל דקה היא קריטית להישרדות הולד", הוא מבהיר.

במחלקת הדרכה במד"א אומרים כי שיעור ההצלחה בהחייאת תינוקות הוא גבוה וכי לרוב ניתן להציל את התינוק באמצעות ביצוע פעולות פשוטות.

אז מה עושים במצב חירום?

בתחילה יש לנסות למשוך את תשומת ליבו של התינוק על ידי הקמת רעש, כדוגמת מחיאת כף. אם התינוק איננו מגיב יש לצבוט אותו בכף הרגל ובמקביל להזעיק את צוות מד"א. יש להקפיד ולמסור את הפרטים בבירור: מספר טלפון, כתובת ושם. יש להשכיב את התינוק על מצע גבוה, כדוגמת שולחן, להביט אל תוך פיו ולוודא שאין גופים זרים. אם אין, יש לאחוז מתחת לשכמות התינוק ולהרימן מעט (בביצוע פעולה זו יפתח נתיב האוויר של התינוק).

יש לבדוק נשימה למשך חמש עד עשר שניות ולהשתמש בשלושת החושים: יש להניח את האוזן מעל אפו של התינוק, לחי מעל פיו ולהביט אל בית החזה שלו כשהיד מונחת על בטנו (ולבדוק האם החזה עולה ויורד).

אם התינוק נושם - יש להקפיד לשמור על נתיב האוויר פתוח באמצעות הכנסת ידיים מתחת לשכמות שלו ולהרימן מעט. אם התינוק איננו נושם - יש לנשוף פעמיים לתוך פיו, בעודכם עוטפים את פיו ואפו של התינוק יחדיו (על נפח הנשיפה לא לעלות על נפח חלל הפה ועד עליית בית חזה נצפית).

אם אין סימני חיים, יש להתחיל לבצע עיסוי לב בשילוב הנשמות (אם אתם נרתעים מביצוע הנשמה, יש לבצע עיסוי חזה בלבד). ראשית, יש להניח שתי אצבעות במרכז החזה של התינוק ולבצע 30 לחיצות חזה עמוקות ולאחריהן שתי הנשמות, וכך לסירוגין. יש להישמע להנחיותיו של מוקדן מד"א אשר ינחה שלב אחר שלב ויסייע בפעולות אלה עד הגעת צוות מד"א למקום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר