ניקיונות לפסח: אל תשכחו לגייס את הילדים

פסח לחלוטין כבר כאן, אנחנו מבריקים ומצחצחים כל מילימטר בבית ומהר מאוד תוהים אם בעצם מדובר בשחזור מודרני של עבודת הפרך. אבל יש דרך אחרת: לסמוך על הילדים ולהפעיל אותם - כי אין סיבה להגיע ממוטטים לליל הסדר (חינוך ילדים, בית)

הילדים יכולים לעזור בניקוי הבית (צילום: MiMaLeFi/שאטרסטוק)

הנה הגיע ראש חודש ניסן, וניקיונות הבית מתחילים במרץ. אתם מכירים את התהליך, קודם החדר הזה, ואז המטבח, אחר כך עוברים לסלון, ככה לאט לאט אנחנו מצמצמים את אזור אכילת החמץ, לצערם של בני הבית.

כאשר הילדים בחופש וצריכים תעסוקה, אפשר וצריך לשלב אותם בסידור וניקיון הבית. גם במהלך השנה ובייחוד לפני הפסח.

הילדים אוכלים וההורים מנקים

כאשר בני הבית משאירים אחריהם לכלוך ואי סדר, תמיד אנחנו נביא את סיפור הגמדים הקטנים שצריכים לנקות אחריהם בלילה. הם לא יודעים כמה זמן לוקח לארגן ולשטוף אחריהם. לפעמים הם בכלל לא מודעים שהם מלכלכים.

אוכל על הרצפה? מדלגים מעליו. בגדים מפוזרים בחדר? יותר נוח שהכול מול העיניים. פירורי לחם על החולצה? מנערים במטבח.

ככה לאט לאט אנחנו מגדלים את דור העתיד בידיעה שההורים אחראים על ניקיון הבית, והם תפקידם הוא לאכול בכל פינה בבית.

איך סיימתם לסדר את החדר תוך רבע שעה?

לפעמים קורה ההפך המוחלט. דווקא הילדים, מחונכים וצדיקים, רוצים לעזור ולסדר את החדר, לעזור בכביסה ובקיפול הבגדים, אבל דווקא אנחנו מונעים מהם זאת. הילדים מנסים "להיות גדולים" ולקבל אחראיות, אבל אנחנו פשוט לא סומכים עליהם.

"איך תוך רבע שעה סיימתם לסדר את החדר"? - משפט בסיס בכל בית. הילדים מתחייבים לנקות את החדר בתמורה למשהו, ואנחנו לא בוטחים בניקיון שלהם. אנחנו פוחדים שהם ישטפו כלים, שלא ישברו צלחות או שבלבנו אנחנו בטוחים שהם לא ינקו טוב וישאירו לכלוך על הכוסות.

סדר לפסח

לפני פסח, כאשר ארגון סדר הבית מופקד עליכם ואתם רוצים לנקות ביסודיות, צריך לשתף את הילדים בניקיון כדי שהם יהיו חלק פעיל. התוצאות שיבואו מהתהליך חיוניות להתפתחותם של הילדים: גם חינוכית וגם עזרה בחיי היום יום בבית.

ואולי אפילו יותר חשוב, אנחנו לא נתמוטט מהעומס לפני הפסח, ואפילו נוכל לנשום מדי פעם או לאכול משהו. אם תמיד חלמנו על גמדים קטנים שבאים בלילה לנקות את כל הבית, אז הילדים זה הפתרון המושלם.

אז מה עושים?

רשימת מטלות. לפני הכל כדאי להכין רשימת מטלות של ניקיון הפסח. הסתובבו בבית עם הילדים וכתבו מה צריך לעשות בכל חדר. תנו להם להרגיש שהם חלק מפרויקט מבוגר ואחראי שכדאי להם להיות חלק ממנו.

חלוקת משימות. לאחר מכן חלקו משימות. מי עושה מה. להנחית על ילד ניקוי חדר שלם זו משימה גדולה מדי, כדאי להקטין את המשימות, כמו: ארגז צעצועים, סידור הארון או הספרים. כך הילד ידע שהוא יכול לעמוד במשימה הקטנה והוא לא התייאש מראש ויתעצל.

מעקב אחר ביצוע המשימות. כדאי להקפיד על משימות קטנות ויומיות, לוחות זמנים מסודרים שיהיו רשומים על דף על המקרר, וכל יום יוכל הילד לסמן וי ליד המשימה שנעשתה.

עבודה משותפת של כל בני הבית יכולה להיות משימה מהנה. אם בשעה שנקבעה כולם מתחילים לסדר ולארגן ביחד, יכולה להתפתח אווירה נעימה בבית של פעילות משפחתית.

תחרות זו לא מילה גסה. גם כדאי להביא לילד לבחור את המשימות בעצמו. אם בתחילה ייקח על עצמו משימות קטנות, הרי שאם הזמן יראה את החשיבות של המשימות הגדולות וירצה להיתרם. אפשר גם לעודד תחרות בין הילדים, מי יקבל את המשימה הגדולה היום, או מי יסיים ראשון.

אם מתכננים את ניקיון הבית לפני פסח, לאט לאט ובשיתוף נבון עם הילדים, הרי שגם מוצאים להם תעסוקה, גם מפתחים אותם חינוכית, וגם אנחנו מקבלים את העזרה שאנחנו כל כך צריכים פסח.

בואו רק נקווה שהגמדים הקטנים שלנו ימשיכו לעזור גם אחרי הפסח.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר