מנסים להרגיע

בבית הנשיא: רבנים, שייחים וכמרים נגד הקצנה

בניסיון להרגיע את הרוחות לקראת החגים, נפגשו במעון נשיא המדינה ראובן ריבלין נציגי הדתות השונות. הגר"ש עמאר: "אנשי הדת יכולים להניח את השטיח עליו אפשר לעשות שלום" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: מארק ניימן/לע"מ)

לקראת חג הפסח, ובניסיון להרגיע את הרוחות ערב החגים היהודיים, הנוצרים והמוסלמים, אירח הצהריים (רביעי) נשיא המדינה ראובן ריבלין את ראשי הדתות. המפגש נקבע לאחר התייעצות עם הגורמים הרלוונטיים העוסקים בנושא במשרד ראש הממשלה ובמועצה לביטחון לאומי. את היהדות ייצגו הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו והראשל"צ ורבה של ירושלים הגאון רבי שלמה עמאר.

ריבלין פתח את הכינוס והדגיש: "המפגש הזה הוא לא טקסי, אנחנו עוסקים כאן בחיי אדם - בדם שנשפך ובדם שעוד עלול חס וחלילה להישפך. זוהי עת חירום ממש והחובה מוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו, למנוע התפרצות של אלימות שעלולה לגרום לשפיכות דם נקי. כל הסתה וכל אמירה יכולה להבעיר את האזור כולו והארץ לצערנו בוערת. לא נוכל לרחוץ בניקיון כפנו, אם לא נחוש אחריות, כל אחד ואחד, בפני צאן מרעיתו".

לדבריו: "המקום הזה שכולנו שייכים אליו, מדמם כבר חודשים ארוכים מתסכול וייאוש, משנאה מעיוורון ומפחד. ובל נשלה את עצמנו- המקום הזה, הבית שלנו, בוער גם מהסתה, וחלק מן ההסתה הזו מקורה באמירות של מנהיגים דתיים מוכרים ובכירים המתיימרים לדבר בשמה של אמת דתית.

"ישנן דרכים משפטיות להיאבק בהסתה ועל מערכת המשפט למצות אותן. אולם, הבה נודה על האמת, באכיפה בלבד אין מנצחים הסתה. הסתה ניזונה מהתבטאויות של מנהיגים ומשתיקתם המסוכנת לא פחות. והסתה נסוגה אחור מפני הנהגה שמציבה את המופת ההפוך. מופת של סובלנות, מופת של כבוד לזולת, ומופת של מתינות. אשר על כן, נוכחותכם כאן היום חשובה מאין כמותה. נוכחותכם כאן מקדשת את שם האל".

הנשיא התייחס לחגים ולמועדים הקרבים ליהודים, לנוצרים למוסלמים ולבני העדה הדרוזית, והדגיש את הרגישות הנובעת מכך: "אנו עומדים בפתחם של שבועות משופעים בחגים וימים טובים - הפסח היהודי, הפסחא הנוצרי, חג נבי שועייב, ולילת אלאסראא ואלמעראג'. תקופות של חגים ושמחה הופכות לא פעם למוקדים של מתח, חיכוך ואלימות. במיוחד נכונים הדברים לעיר הזו הקדושה לכולנו- לירושלים. כבר עכשיו שב ועולה המתח בעיר כולה ובפרט באגן הקדוש ובהר הבית עצמו".

"אני מבקש להשמיע דברים ברורים בנושא הזה וקורא לכם להעביר את המסרים הללו לקהילותיכם גם כן- מדינת ישראל מחויבת וערבה לשלום בני כל הדתות ולחופש הדת, הפולחן והאמונה. יתר על כן, מדינת ישראל מחויבת מחויבות מלאה לשמירה קפדנית על הסטטוס קוו בהר הבית וביתר המקומות הקדושים. פונים אלי ראשי ממשלות ונשיאים שנחשפים לתעמולה שיקרית כזו או אחרת ושואלים אותי האם אכן אתם מתכננים לשנות את הסטטוס קוו והתשובה שלנו היא- ישראל מחויבת לסטטוס קוו, מקפידה על אכיפתו, ותקפיד על קיומו. קל מאוד להפוך את ירושלים למקום סכסוך, אך חובה עלינו, על כלל אוהבי ירושלים המאמינים בקדושתה, להתעקש כדי לגנות את הניסיונות להצית בירושלים את אש מלחמת הדת."

הראשל"צ הגר"ש עמאר אמר: "אנחנו נפגשים במסגרת הזו זה תשע שנים בהן עברנו גם רגעים קשים. גם בתקופות כאלו ידענו לשמור על היחסים הטובים בנינו ולהגביר הבנה. כמה כואב על נפשות שאובדות לחינם. גם חבל שאנחנו לא פותרים את הבעיות בצורה נכבדה. אנחנו אנשי הדת יכולים לתת את הרקע ולהניח את השטיח עליו אפשר לעשות שלום.

"כל אחד ואחד שיושב כאן תורם בלב שלם לכך. עלינו להפיץ את רוח הטובה הזו בין כל הציבור, שידע ויבין שצריך לדבר. כולנו מאמינים בהשם אחד ובחכמת האדם שיכול לפעול באופן מתון ושקול. מי ייתן ובעזרת השם יתברך הוא ייתן בנו שלום, יגביר שכל על רגש. בכל מקום קיימים קיצוניים אך אנחנו לא נכנע ולא נרים ידיים. נאזר באומץ ועוז רוח והשלום ינחה אותנו באהבה ובידידות"

מדברי השיח' מוואפק טריף, המנהיג הרוחני לעדה הדרוזית: "עלינו להשמיע קול ברור צלול חד וחלק כי כל הדתות באשר הן, מתנערות, מוקיעות ומגנות כל מעשה אלימות מכל סוג שהוא. הדתות באשר הן וכל ציבור המאמינים באלוקים, אשר ברא את האדם בצלמו, רחוקים שנות אור ושנות דור מכל מעשה אלימות וטרור. כל הדתות וכל ספרי הקודש הקוראים לכבד את הזולת, לכבוד את האדם באשר הוא אדם, ללא כל הבדל דת, גזע, ומין.

"כל אחד מאיתנו, כל אחד בקהילתו, נדרש להעביר את המסר של כינוס זה. אין אלימות בשם הדת. נקודה. נהפוך הוא, הדת והפולחן הינם הגשר לאחווה ולאחדות השורות. הדת הינה הדרך להביא את השלום והשקט לעמים. הכינוס שלנו היום צריך להיות קריאה למנהיגי האזור ובראשם ראש הממשלה מר בנימין נתניהו וראש הרשות הפלסטינית לחתור למען הגעה לשלום וסיום הסכסוך הישראלי פלסטיני. הבה נעשה את הכל כדי להפוך את חיי האזרחים והתושבים המדינה לימי חג כל שנה".

בסוף הכנס, נשאו ראשי הדתות הצהרה משותפת בה נכתב: "אנו ראשי הדתות במדינת ישראל המהווים את מועצת ראשי הדתות, מאמינים בבורא עולם, המנהיג את עולמו בחסד וברחמים, הדורש מאתנו לחיות עם כל אחד ואחד בשלום ובכבוד, מתחייבים לשתף פעולה ולעשות את כל אשר לאל ידינו בכדי ליישם את הצו החשוב הזה בארץ הקודש.

אנו מצהירים למחויבותנו, לקדושת חיי אדם, מוקיעים כל אלימות פיזית או מילולית נגד חפים מפשע ובמיוחד כאשר דבר זה נעשה בשם הדת ומהווה חילול הקודש.

אנו מאמינים באמונה שלמה, שבמדינת ישראל יש מקום לכולנו לחיות בכבוד הדדי, בביטחון, שלום, איש איש על פי אמונתו ודתו. בכדי להשכין שלום וכבוד הדדי בין בני הדתות השונות בארצנו, עלינו לחנך בהתאם את ילדנו ואת קהילותינו, לכבד את הזולת, להכיר אותו ולמנוע פגיעה ברגשותיהם ובאמנותם של אחרים.

המקומות הקדושים הינם נחלת אבותינו וחובה עלינו לשמרם בהיותם מורשותינו הדתיות והתרבותיות. יש להבטיח את שלמותם, אופיים המיוחד ולהגן עליהם בפני כל אלימות וחילול.

אנו קוראים לקהילתנו לכבד את כל המקומות הקדושים ולמנוע כל פגיעה וחילול בהם. אנו מחזקים את ידיו של כבוד נשיא המדינה, מר ראובן (רובי) ריבלין ועשייתו למען אחדות העם וקירוב בין הדתות בארץ. יחד נישא תפילה לאל עליון שישכין שלום ובטחון בקרבנו ובאזור בכלל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר