איטליה במסר נגד מינוי שגרירת ישראל ברומא

ראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי במסר לנתניהו בעקבות מינוי פיאמה נירנשטיין לשגרירת ישראל ברומא: שקול המינוי מחדש • נתניהו מתעקש על מינויה למרות הביקורת ואי שביעות הרצון גם בקרב יהדות איטליה, ובשבועות הקרובים הוא יובא לאישור הממשלה (פוליטי, בעולם)

יהודה לוינגר | כיכר השבת |
פיאמה נירנשטיין (צילום: יח"צ)

בעיתון "הארץ" פורסם היום (ראשון) שלפני חודש וחצי העביר ראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי, לראש הממשלה בנימין נתניהו, מסר חשאי ובו הבקשה לשקול מחדש את מינויה של פיאמה נירנשטיין לשגרירת ישראל הבאה ברומא.

מינויה של נירנשטיין הוכרז על ידי נתניהו באוגוסט אשתקד וכבר אז עורר מינויה ביקורת במשרד החוץ, לאחר שקיימה אירועים פומביים באיטליה בטרם אישור מינויה.

נירנשטיין, ילידת פירנצה שבאיטליה, נבחרה לפרלמנט האיטלקי ב-2008 מטעם מפלגת הימין של ראש ממשלת איטליה לשעבר ברלוסקוני, ואף כיהנה כסגנית יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט. פרסמה בעבר כ-11 ספרים באיטלקית ובאנגלית בעבודתה כעיתונאית.

בשנת 2011 נבחרה לתפקיד יו"ר ארגון חברי הפרלמנט היהודיים בעולם. באותה שנה אף נכללה ברשימת 50 היהודים המשפיעים בעולם של העיתון הג'רוזלם פוסט. במחצית שנת 2013 עלתה לישראל וקיבלה אזרחות ישראלית.

בעת הכרזת מינויה, אמר נתניהו שנירנשטיין תביא עמה "ניסיון מדיני ופוליטי רב, ותצליח להעמיק את היחסים בן ישראל לבין איטליה". נירנשטיין בתגובה הבטיחה כי תעשה ככל יכולתה "לחזק את הקשרים האמיצים בין המדינות".

המסר הביקורתי שנשלח לראש הממשלה נתניהו בא בעקבות חוסר שביעות הרצון שרוחש בקהילה היהודית באיטליה למינויה והבעייתיות הפוליטית שעלולה להיווצר לפי שנירנשטיין כיהנה בתפקיד פוליטי בפרלמנט ולכאורה היא נמצאת בניגוד עניינים.

נירנשטיין מקבלת משכורת ממשלת איטליה על כהונתה כחברת פרלמנט לשעבר, באותה עת שהיא מייצגת את ממשלת ישראל כנציגה בשגרירות מטעמה.

בעיה נוספת הועלתה שבמסגרת כהונתה בפרלמנט, נירנשטיין הייתה חשופה לסודות מדינה מרובים, ובנה משרת היום בתפקיד מודיעיני בכיר.

אף שעדיין מינויה טרם אושר, ממשיכה נירנשטיין לפעול בזירה הציבורית ובתקשורת האיטלקית, דבר אשר הוביל לביקורת עקב חריגה מהנהלים הדיפלומטיים הנהוגים.

בתקשורת דווח בעבר כי גורמים המעורבים ביחסי ישראל ואיטליה מתייחסים להתנהלות נתניהו למינוי נירנשטיין לשגרירה כ"שערורייתית ועקומה". לדבריהם, ההכרזה על מינויה באוגוסט שעבר פגם בכהונת השגריר הנוכחי, נאור גילאון, אשר מוערך מאד במשרד החוץ.

בקרב יהדות איטליה עורר החשש למינויה עקב התמודדותה בעבר לתפקיד נשיאות הקהילה היהודית ברומא, אשר לטענתם עלול הדבר ליצור רושם שיהודי איטליה אינם נאמנים רק לארצם כי אם גם לישראל.

במהלך ביקורו של נשיא המדינה ראובן ריבלין באיטליה, העלו בכירי הקהילה היהודית ברומא בפניו כדי שיתערב בעצירת מינויה.

בנוסף, לפי שנירנשטיין מזוהה בצד הימין הפוליטי באיטליה, עקב היותה חברת פרלמנט מטעם המפלגה הימנית, עלול הדבר להשפיע על יחסי ישראל עם ממשלת איטליה שנשלטת על ידי השמאל הפוליטי במדינה.

למרות הביקורות הנרחבות, כפי שפורסם ב"הארץ", גורמים במשרד החוץ באיטליה אומרים כי אין בכוונתם ליצור משבר עם ממשלת ישראל. במיוחד עקב התעקשותו של ראש הממשלה נתניהו לאישור המינוי, ובשבועות הקרובים הוא יובא לאישור הממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר