את הטור הזה לא יצנזרו / דב הלברטל

לא כתבתי נגד הרב ברלנד. לא כתבתי נגד חב"ד. לא כתבתי נגד תופעת הבבות. כתבתי ביקורת עדינה מאוד, באופן יחסי ומוחלט על דרעי. הפעם יש לי הרגשה - את הטור הזה לא יצנזרו (טור אישי)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
עו"ד דב הלברטל (צילום: כיכר השבת)

כשנערכה סדרה בטלוויזיה, בה הושמעה ביקורת בעיקר על עולם הישיבות החרדי, כאילו החרדיות עומדת חלילה בפני התפרקות, אף אחד לא איים באלימות. התקיים דיון ער על כך בכלי התקשורת החרדים. למעט "כיכר השבת", אף אחד לא צנזר. כנראה שהליטאים זה עולם אחר. אצילי יותר.

שקלתי לכתוב טור על הרב ברלנד, ועל כך שאינו מסגיר את עצמו. על חילול השם ועל הנזק הנגרם ליהדות. אמרו לי שלא כדאי, כי תהיה אלימות.

כתבתי טור ביקורתי על חב"ד, דווקא מתוך אהבה גלויה ומסותרת, אבל צנזרו אותו. השחירו את המסך. גם שם כנראה איימו בחרם כלכלי או באלימות. זו לא האצילות הליטאית. ממש לא.

כתבתי טור על הביזיון שבחלק מהתופעות של הבבות, ועל הנזק שהדבר גורם לאנושות וליהדות. ההקשר היה הפרשיה של הרב פינטו. הטור צונזר. אולי גם שם חוששים מאלימות. זו גם לא ליטאיות במיטבה.

השיא היה כשכתבי טור ביקורת חריף מאוד על דרעי, על משמעות של מנהיגות דתית. הטיעון המרכזי היה, שדרעי לא מסוגל לשנות את אישיותו. גם בהתחשב ביכולותיו ובכישרונותיו הפוליטיים, באיזון שבין תועלת ומוסר, ברור שאסור לו להמשיך ולהנהיג. הטור היה מפורט ונוקב. הטור צונזר.

אני לא מתקשה להבין איך דרעי מצליח להשפיע על כולם. אני מכיר את שיטותיו האבסולוטיות, ואת כוחו המאגי להפחיד את התקשורת. יש גם כאלה שהוא דואג לקנות אותם. מישהו אמר לי שהוא מממן כלי תקשורת מסוים באמצעות המיליונרים הכנועים לו. זו הסיבה שקיימת משנה חשיבות לפרסם את האמת עליו. אבל צנזרו לי.

בחקירה הפלילית הנוכחית, דרעי נוקט קו חדש, בעצת יועציו: הוא משתיק את התנזים המתלהמים שלו. הם כבר התחילו לפעול במרץ רב, ויועציו, שהם יותר טובים מאלה שהיו לו בסיבוב הקודם, זיהו מיד את הנזק הפוטנציאלי העצום בדעת הקהל. הם בנו לכאורה סוג של דרעי חדש. זה הטוב והחביב, המשתף פעולה עם חוקריו.

אבל שלא תדאגו. ברגע שדרעי ייווכח שהוא עומד לצאת לא טוב מהפרשה, וכולם מאחלים בכנות שלא יהיה כך, מיד הטקטיקה תשונה. הוא יורה להפעיל את התנזים ויוציא את כל השדים מהבקבוק. אז יתגלה דרעי הישן. כך שיסתבר שגם דרעי החדש הוא בעצם הדרעי הישן.

ואז כל הארץ תסער מהשד העדתי ומשדים אחרים. הוא שוב יהיה הנרדף האולטימטיבי. תקום ישיבת שאגת אריה. הרחובות יבערו. יופעלו כל אותן שיטות של הפעם הקודמת. אבל כאן אני עוצר את כתיבתי. נדמה לי שכבר הגעתי לגבול הצנזור. צנזרו לי את הטור הקודם על דרעי.

אבל בכל זאת מקוננת בי המחשבה שהטור הזה לא יצונזר. כי לא כתבתי נגד הרב ברלנד. לא כתבתי נגד חב"ד. לא כתבתי נגד תופעת הבבות. לא כתבתי הרבה טובות על הליטאים. כתבתי ביקורת עדינה מאוד, באופן יחסי ומוחלט על דרעי. אז מה יש כאן לצנזר? ואולי בכל זאת, עצם הביקורת על הצנזור ראויה לצנזור?

ובכל זאת, הפעם יש לי הרגשה - את הטור הזה לא יצנזרו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר