ממשל אובמה נגד ריבונות בגולן: סותר החוק הבינלאומי

הממשל האמריקאי מבקר את מדיניות ממשלת ישראל ברמת הגולן ובהתנחלויות • דובר משרד החוץ האמריקאי מתנער מהכרזת נתניהו על ריבונות ישראל ברמת הגולן: "סותרים את החוק הבינלאומי" • גם סגן הנשיא ביידן מגנה בחריפות את הרחבת ההתנחלויות תחת ממשלת נתניהו: "מציאות מסוכנת" (פוליטי, בעולם)

יהודה לוינגר | כיכר השבת |
ג'ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

דוברות משרד החוץ של ארצות הברית, יצאה אתמול (שני) נגד הכרזתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הישארות הגולן בריבונותה של ישראל.

ג'ון קירבי, דובר משרד החוץ של ארצות הברית, העביר את עמדת הממשל האמריקאי בתדרוך יומי לכתבים במשרד החוץ בוושינגטון. לדבריו, מדיניותה של ארצות הברית לא השתנתה בעניין שטחי רמת הגולן שהם אינם חלק מישראל: "זוהי מדיניות רבת שנים שהייתה נהוגה על ידי ממשלים דמוקרטים ורפובליקנים. מעמדם של השטחים האלה צריך להיקבע במשא ומתן, והמצב הנוכחי בסוריה אינו מאפשר משא ומתן שכזה".

כזכור, בישיבת ממשלה מיוחדת שנערכה ברמת הגולן ביום ראשון, במלאת שנה להקמתה של הממשלה, הצהיר נתניהו כי "הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תכיר סוף סוף בכך שהגולן יישאר לצמיתות תחת ריבונותה של ישראל".

בדבריו הבהיר נתניהו מסר ברור בדבר עתידם של שטחי רמת הגולן: "ישראל לא תרד לעולם מרמת הגולן".

דבריו של ראש הממשלה זכו לתגובות מעורבות בעולם. ממשלת גרמניה הייתה הראשונה למחות כנגד דבריו. מרטין שייפר, דובר משרד החוץ הגרמני טען שדברי נתניהו מנוגדים לחוק הבינלאומי: "זהו עיקרון בסיסי בחוק הבינלאומי ובאמנת האו"ם שלאף מדינה אין זכות לספח שטחים של מדינה אחרת".

לעומתם, טד קרוז מהמפלגה הרפובליקנית, הביע תמיכה בהכרזת ישראל וטען כי דברי נתניהו "הדגישו את המציאות לפיה רמת הגולן היא חלק משטחה הריבוני של ישראל". קרוז מתמודד בימים אלו על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית.

עמדת הממשל האמריקאי כנגד סיפוח השטחים בעלי המחלוקת, באו אתמול לידי ביטוי בדבריו של סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

בסעודת ערב חגיגית אתמול שערך הלובי היהודי הליברלי, ג'יי סטריט, גינה ביידן בחריפות את עמדת ממשלת ישראל ועמדותיה לגבי ההתנחלויות והסכם השלום. "המדיניות השיטתית והמתמשכת של הרחבת ההתנחלויות, הכשרת מאחזים והפקעת קרקעות מזיזה את ישראל לכיוון הלא נכון של מציאות מדינה אחת - כיוון מסוכן", אמר ביידן.

לגבי המשא ומתן עם הפלסטינים אמר ביידן כי "ברגע זה אין רצון פוליטי אצל הישראלים או אצל הפלסטינים כדי להתקדם לקראת השלום" והוסיף כי הוא מתנגד להתנחלויות עוד מתקופת ראש ממשלת ישראל לשעבר מנחם בגין.

עוד הוסיף סגן הנשיא לצאת נגד אבו מאזן וההנהגה הפלסטינית שאינם מגנים את פעולות הטרור נגד אזרחי ישראל: "לא משנה עד כמה לגיטימיות ההשגות שיש לעם הפלסטיני כלפי ישראל, אף פעם אין הצדקה לטרור".

לדבריו, ישראל צריכה לשאול עצמה על יכולתה להישאר יהודית ודמוקרטית: "הנתיב הנוכחי שעליו נמצאת ישראל אינו כזה שככל הנראה יבטיח את קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית - ואנו צריכים לוודא שזה יקרה".

משתתפת נוספת בכנס, חברת הכנסת סתיו שפיר, זכתה למחמאה לא צפויה מכיוונו של ביידן שאמר שכשהוא רואה אותה הוא נזכר בתקופת בחירתו לסנאט בגיל 29 ואף הביע תקווה כי "הדעות שלך יזכו לרוב בכנסת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר