כמעט "כהלכתו"

בשפת הסימנים: ליל הסדר עם ילדים מיוחדים

לא רק הסימנים שאנו מכירים מההגדה היו שם. יוסי ברנפלד היה עם הילדים המיוחדים של ביה"ס 'בית שי' של 'אהל שרה'. כשהוא חבוש בספודיק ועטוי בקיטל הסביר הרב קלוגמן לתלמידים את מה שכבר למדו כל אחד בכיתתו. הפעם זה היה מוחשי לגמרי. חלוקת היין לקדש, נטילת ידיים לרחץ, יחץ ומוציא מצה. לא ויתרו שם על כל שלב. הילדים המיוחדים אף זכו ל'גילוי אליהו'. צפו בסדר המרגש

יוסי ברנפלד | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: מני וקשטוק)

"עריכת ליל הסדר לפרטיו קודם החג לתלמידי בית הספר היא המחויבות שלנו לתלמידים ובני המשפחה" הדברים נאמרו בתום טכס עריכת ליל הסדר לפרטיו לדקדוקיו שנערך בבית הספר 'בית שי' של 'אהל שרה'. בבית הספר לומדים עשרות תלמידים בוגרים עם צרכים מיוחדים שעמלו במהלך החודש האחרון בלימוד הלכות חג הפסח.

עמדתי שם מול השולחנות הערוכים. המפות המרהיבות, הכוסות, היין, ההגדות שחלקן היו בסמלים עבור אותם אלו שמסוגלים לקרא באמצעות סמלים בלבד, והגדות מונגשות עבור אלו שמסוגלים לקרא מתוך ההגדה. שום פרט לא היה חסר שם.

את הסדר ניהל בטוב טעם ובחן אמיתי הרב שמואל קלוגמן, מחנך אחת מכיתות בית הספר. כשהוא חבוש בספודיק של שבת ועטוי בקיטל הסביר הרב לתלמידים את מה שכבר למדו כל אחד בכיתתו. הפעם זה היה מוחשי לגמרי. חלוקת היין לקדש, נטילת ידיים לרחץ, יחץ ומוציא מצה. לא ויתרו שם על כל שלב.

קשה היה לכלוא את ההתרגשות למול קריאת ההגדה, שאלות ה"מה נשתנה", עשרת המכות וטבילת האצבע בגביע היין ושירת ההלל שעלתה מגרונם של התלמידים המיוחדים. כל מי שנכח שם הרגיש בחוש את ההתרגשות וההתפעמות. אפילו גניבת האפיקומן לא חסרה שם. לרגע אנחנו האורחים התבלבלנו האם אכן ליל הסדר הוא זה היום או רק הדגמה למה שיקרה בעוד ימים ספורים הבאים עלינו לטובה. הילדים המיוחדים זכו אף ל'גילוי אליהו'.

"המטרה היא להביא את התלמידים לקראת ליל הסדר האמיתי. כל אחד ואחד במשפחתו באופן שיהיה מסוגל לקחת חלק פעיל ולהבין את מה שמתרחש סביבו", מסביר הרב אמיתי סרויה, מחנך בביה"ס "רק לימוד מוחשי וממשי מאפשר לתלמידים שלנו להפנים. הלימוד הוא חוויתי, התוכן והשפה מותאמים לתלמידים. התלמידים חוזרים הביתה כשהם מצפים בקוצר רוח לשולחן החג. אנחנו מקפידים בבית ספר לעסוק הרבה בלמידה מעשית. בלימוד הלכה, משנה, פרשת שבוע וכו'. חשוב לנו בבית הספר להקנות לתלמידים ידע ותכנים תואמי גיל. התלמידים יוצאים ומשתלבים בבתי המדרש, יוצאים לתפילות ומרגישים חלק בלתי נפרד מהקהילה".

"לראות את השמחה וההתלהבות של התלמידים סביב שולחן החג, זו הנאה וקורת רוח אמיתית" הוסיפה הגב' מלכה וינברג מנהלת 'אהל שרה' שהודתה לכל צוות המחנכים והמורים על ההתגייסות המרשימה שלהם כולל כל בני המשפחה לאספקת כל הנדרש לקיום הסדר "כמעט" כהלכתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר