תרבחו ותסעדו

אמונה ומופלטות: למה בכלל חוגגים ב'מימונה'?

מאכלים דביקים, פוליטיקאים, אמונה שורשית ויום של השכנת שלום בין איש לשכנו. זה בגדול הסיפור של "המימונה". כאן, תמצאו אותו בהרחבה ובתוספת מתכון של השפית מורן פינטו למופלטה, אחד מסמלי חג המימונה (חגי ישראל, יהדות)

שושי מילר | כיכר השבת |
ביבי ושרה חוגגים מימונה (צילום ארכיון: אבישג שאר ישוב)

את המימונה, הירושה הדתית שהביאו עמם עולי מרוקו ויוצאי צפון אפריקה לישראל, נהגו אלו לחגוג במוצאי שביעי של פסח ולאורך אסרו חג, היום שלמחרת. לפי השערת החוקרים, מנהג המימונה החל במאה השמונה עשרה. השנה, נחגגת המימונה במוצאי השבת שחלה בצמידות לשביעי של פס.

המקור לשם "מימונה" לפי רוב החוגגים, מגיע מהמילה "אמונה". זאת על רקע הציפייה והתקווה לגאולה, כשאמרת התלמוד "בניסן עתידים להיגאל" מחזקת את רוחם של החוגגים. מאידך, חלק אחר מן חוגגי המימונה סבור כי שמו של החג מגיע משמו של אב הרמב"ם, רבי מימון בן יוסף, שיום היארצייט שלו חל ביום זה.

עראק ומופלטה על שולחן אחד, כך חוגגים מימונה (צילום ארכיון: פלאש 90)

עם השנים, הצטברו הסברים רבים לקיומו של "חג המימונה", לפי אחד מהם, מדובר ביום בעל מזל לפרנסה וזיווג הגון. לפי הסבר אחר ומעניין יותר, החג מגיע לאחר זהירות של ממש במהלך ימי חג הספח מחמץ וגרורותיו, זהירות שבאה לכדי ביטוי בכך שיוצאי צפון אפריקה חששו מלאכול זה אצל רעהו. לאחר החג, ביקשו המרוקנים להדגיש כי אי ההגעה לשולחן החג של חבריהם בפסח - לא נבעה משנאה וכדומה, אלא בעקבות ניסיון להקפיד על קלה כבחמורה בהלכות הפסח.

רבים מן חוגגי המימונה נהגו להשאיר את דלת הבית פתוחה במהלך ליל המימונה בכדי להכריז לכל מכריהם כי "כל הרוצה להיכנס ולהשתתף - מוזמן".

דוגמה לשולחן חג טיפוסי בליל המימונה (צילום ארכיון: פלאש 90)

בשנים האחרונות, חגיגות המימונה הפכו לאירועים פוליטיים הסוחפים אליהם רבים, כאשר יוצאי צפון אפריקה מתחרים ביניהם מי "יזכה" לארח דמות פוליטית חשובה יותר באירוע המימונה, בחלק מהמקרים אירוע ה"מימונה" הפך מאירוע של אחווה וקירוב לבבות, לאירוע השנתי בו הפוליטיקאי מדבר על לבם של יוצאי צפון אפריקה ומנסה לרכוש תמיכה ואמון מקרב החוגגים.

"מימונה ליטאית" בבני ברק עם חיים ולדר, ארכיון (צילום: ישראל כהן)

"תרבחו ותסעדו"

בחגיגות המימונה, נהוג להגיש כיבוד מתוק, כאשר כוכב האירוע הוא ללא ספק תבשיל המופלטה - מאכל דק העשוי קמח. לצד המאכל המרכזי, מגישים החוגגים "יצירות מאפה" שהוכנו (בחלק מהמקרים) כבר במהלך ימי חול המועד, מאכלים כשרים לפסח כמובן - וזאת לאור התקופה בה הוכנו.

"תרבחו ותסעדו", היא הברכה בה נהוג לברך את אורחי המימונה. עם זאת, בערך העברי של וויקיפדיה לחגיגות המימונה נאמר כי הפירוש "תרוויחו ותצליחו" שנשתרש - הינו מוטעה. "הטעות צמחה בקרב מרוקאים שנולדו בארץ, אשר מפרשים את הברכה כהזמנה לאורחים ליהנות משפע המזון. הברכה הנכונה היא "תרווחו ותסעדו" ומשמעותה שקודם יהיה לכם רווח ואחר כך תוכלו גם לתת סעד".

מימונה פוליטית, ארכיון (פלאש90)

חוגגים מימונה? כך תכינו מופלטה על פי המתכון של מורן פינטו

המצרכים להכנת מופלטה:

1 ק"ג קמח מנופה.

3 כפות שמרים יבשים.

1 כף מלח.

1 כף סוכר.

עד 2.5 כוסות מים פושרים.

שמן למריחה.

אופן ההכנה:

מערבבים היטב את כל חומרי הבצק, ונותנים לו לנוח במשך 15 דק'.

יוצרים מהבצק כדורים שווים ומניחים אותם בקערה עם שמן. שוב מניחים למנוחה של 15 דק'.

בידיים משומנות יוצרים כדור ומשטחים אותו, מניחים אחד לטיגון, ומעליו מניחים אחד חדש הופכים, ואז עוד אחד מעל והופכים.

מטגנים בערימות של 20 יחד.

מגישים עם דבש וחמאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר