גרפולוגיה: אפשר לאבחן כתב יד שלא מפסיק להשתנות?

בעיקרון, כן. למה? הגרפולוגית תמר פינקלשטיין מצביעה על הסיבות שכתב היד משתנה ומדוע זוהי תופעה הכרחית, ואי-שינוי בכתב היד עלול להוכיח דווקא שקיימת בעיה (גרפולוגיה, משפחה)

תמר פינקלשטיין | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

אני בת 17 וחצי, ועומדת לסיים את לימודי בתיכון. יש לי כתב יד שמשתנה מדי פעם בגודל, בלחץ, בזווית הכתיבה וכדומה. רציתי לדעת האם אפשר בכלל לנתח אותו? מה גורם לכתבים להשתנות? בתודה, חני.

בעיקרון, כן. הנה למה:

שינויים בכתב היד הם תופעה שיכולה להתרחש לא רק לעתים קרובות, אלא גם באותו היום, והם תופעה טבעית לחלוטין. יותר מכך, במידה וכתב היד הוא מונוטוני ולא חלים בו שינויים יש סיבה לדאגה! כל עוד אנו בני אדם, אנו משתנים ומושפעים ממצבי רוח, רמת מוטיבציה וכו'.

עם זאת אנו עדיין נשארים מי שאנחנו. התכונות הבסיסיות שלנו נשארות. אם זו נתינה, התחשבות, אחריות, כמו גם הכישורים בהם התברכנו, סוג האינטליגנציה וכיוצא בזה.

שינויים בכתב מתרחשים מסיבות רבות ומגוונות, פיזיולוגיות או נפשיות כגון: מצבי-רוח, חוויות טראומתיות או אפילו רעב, צמא, קור, עייפות, חולי ונטילת תרופות.

המקרה הבא יכול להמחיש את השפעת המצב הפיזיולוגי על כתב היד: הגיעה אליי לאבחון בחורה שבכתב ידה ניתן היה להבחין באי סדר בולט וחוסר איזון. לאחר בירור קצר התברר כי מספר שנים קודם לכן, היא עברה תאונה עם פגיעת ראש חמורה ושיקום ממושך. לתאונה היו השלכות על תפקודיה הקוגניטיביים, ובין השאר, גרמה לקשיי ריכוז והפרעות בזיכרון, אשר באו לידי ביטוי בשינויים בלתי מאוזנים בכתב.

גם לגיל ההתבגרות יש השפעה על הכתב. זהו גיל בו נצפים במיוחד שינויים בכתב היד, בפרט כיוון שבשנים אלו האישיות מתגבשת ועוברת תהליך של הבשלה ומתחוללים שינויים גופניים.

בדומה לכך, אדם שעובר תהליך משמעותי של שינוי בחייו, מטביע אותו גם בכתב ידו. ניתן להבחין בשינויי-כתב כאלה במיוחד אצל בעלי תשובה, גרים, עולים חדשים ועוד.

לסיכום, שינויים בכתב היד מעידים על שינויים המתרחשים אצל הכותב, אך עדיין גרעין האישיות בא לידי ביטוי, בפרט כשמתבוננים במספר כתבים מתקופות שונות או במצבים שונים.

כשאדם ניגש לאבחון גרפולוגי, חשוב שידווח על המצב בו היה שרוי בזמן הכתיבה, ולעדכן במקרה של נטילת תרופות, או ליקוי בריאותי בשעת הכתיבה או בסמוך לה.

>> לכל הטורים של תמר פינקלשטיין על גרפולוגיה ופענוח ציורים

תמר פינקלשטיין - גרפולוגית מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית בישראל. מרצה ויועצת על פי איבחון כתב-יד וציורים. טל': 052-801-2031 | tamarf.grapho@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר