הפילוג בגרודנא

הרב ונדרוולדה רתח מזעם: "כמה עזות מצח!"

הסערה סביב הקרע בישיבת גרודנא ונאומו החריף של רב בישיבה נמשכת: "כיכר השבת" חושף קטע חדש מדברי הרב נגד המתפלגים שמגיבים בחריפות: "שיטלו קורה מבין עיניהם". האזינו (חרדים, ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ראש הישיבה הגאון רבי דב צבי קרלנשטיין זצ"ל (צילום: משה גולדשטיין)

הסערה סביב הקרע בישיבת גרודנא ונאומו החריף של הגאון רבי יעקב וונדרוולדה לטובתו של הגאון רבי משה שמידע, ראש הישיבה המכהן, עוררו הדין רבים בציבור הליטאי.

הרב וונדרוולדה ביקש במהלך נאומו להבהיר כי יש לשמוע לגדולי ישראל וכי דעתו של הגר"ש אוירבך הינה לקיים את צוואתו של ראש הישיבה הגרד"צ קרלנשטיין זצ"ל שביקש למנות את חתנו לממשיך דרכו בהנהגת הישיבה.

ל"כיכר השבת" הגיע חלק נוסף מאותו נאום סוער בכינוס פנימי סגור של בני הקהילה, בו מדגיש הרב וונדרוולדה כי יש להישמע להנהגת גדולי הדור בכל מקרה ובכל מצב גם כשחושבים וסוברים אחרת מהם.

התמליל המלא:

"הדבר הראשון דעתו של גדול הדור ברורה. הישיבה שממשיכה את דרכו ואת דעתו ואת רצונו של רבינו ראש הישיבה זצוק"ל היא ישיבת גרודנא בראשותו של הגאון רבי משה שמידע. זאת דעתו הברורה של גאון הדור".

"מאד מאד חמור ומאד מאד טיפשי ומאד מאד אווילי וילדותי שיעמדו אנשים צעירים שאין להם שייכות ולו במקצת ל... של גדול הדור. כמה טיפשות יש בזה. כמה אוילות יש בזה. כמה פריצת גדר יש בזה".

"היסוד הראשון שהראש ישיבה חינך - "אמונת חכמים" הוא אמר בשנים שנאלץ ללכת בדרך לא זרועה, אז הוא אמר אנחנו לא מאלה שלא שומעים לגדולי ישראל, אנחנו נלחמים בגדולי ישראל יותר מכולם, חס ושלום לחשוב שאני בא כאן לחנך אנשים, שהם יחשבו שהם לא צריכים להיכנע לגדולי ישראל, ולדאבונינו יש כאלו שחושבים ככה".

"נכון אז אותם שהם כמעט גדולי ישראל, אז אותם, לא כולם, נעמדים ואומרים יש כאן מחלוקת. אתם הבר מחלוקת? כמה עזות פנים יש בזה! כמה עזות מצח יש בזה! אין מילים להוקיע את עזות המח שטמונה בגישה הזו שמחלחלים אותה למי שיכולים, לצעירי הצאן. ושומעים בין צעירי הצאן יחידים שמושפעים, ומדברים דברים איומים, דברים שהם חורבן יסודות הדת".

"להביא אנשים חשובים. בעלי מעלה, בני תורה, בני עליה, תלמידי חכמים, למדנים,יראי שמים, בעלי חסד בעלי מעשים, להעמיד אותם כבעלי פלוגתא של גאון הדור? של גדול הדור? איזה עזות זו? איזה חורבן זה עושה לצעירים? שהם צריכים בכלל להתווכח עם כאלה דברים, גם אלה שלא משתכנעים וברוך ה' רובם לא משתכנעים, אבל שצריך להתווכח על זה, שזה נושא, שזה ויכוח אם פלוני הלמדן, או אלמוני הבעל סברא, הוא הבר פלוגתא של גדול הדור?
בואו נשמע מה אנחנו מדברים באו נשמע על מה אנחנו מתווכחים".

"ודבר נוסף, לא מדובר כאן על דעת תורה של גדולי הדור, גם אם היה מדובר כאן על דעת תורה של גדולי הדור, זה לא יעלה על הדעת, עזות פנים ועזות מצח, לגרום לבחור צעיר ואפילו אחד, לומר שפלוני יותר מאן דאמר מגדול הדור. עזות מצח ועזות פנים שאין לה סליחה ואין לה מחילה".

"גם אם היה מדובר על דעת תורה, מדובר על עדות, מדובר על העברת דעתו של מורינו ראש הישיבה, כפי שהתקבלה אצל מורינו מרן ר' שמואל. הוא לא הבין אותו הוא חשב ככה, הוא התכוון ככה, הוא אמר ככה, רבותי יש דעת תורה בישראל, יש אמונת חכמים בישראל!".

אברכים המזוהים עם הרב רוזנבלט הביעו כעס על הדברים ואמרו: "שיטלו קורה מבין עיניהם. הם חינכו שנים לדבר נגד ר' חיים קנייבסקי שמרן הרב שך אמר שהוא יודע את כל התורה ואין מי שיכול לחלוק עליו. פתאום הם מדברים על ציות לגדולי ישראל. שיטלו קורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר