"אף פעם לא פחדתי כמו עכשיו"

מוסלמי בראשות עיריית לונדון? לא כל היהודים מפחדים

בחירת חאן סאדיק לראשות עיריית לונדון, מעוררת חילוקי דעות בקרב העסקנים והתושבים היהודים • מרביתם חוששים ומפחדים אך יש גם בעלי תקווה: "הוא מבין אותנו" • משאל "כיכר השבת" (בעולם)

משה ברדא | כיכר השבת |
חאן סאדיק (צילום: מתוך הטוויטר)

מועמד מפלגת הלייבור, סאדיק חאן, נבחר בסוף השבוע לראש עיריית לונדון והפך למוסלמי הראשון שמכהן בתפקיד, זאת לאחר שקיבל 57 אחוזים מהקולות בסיבוב השני בבחירות.

לאחר היבחרו של ראש העיר המוסלמי, שוחח "כיכר השבת" עם תושבי לונדון היהודים, בכדי לבדוק כיצד הם חשים עם תוצאות הבחירות והאם הם חוששים מהיבחרו של ראש עיר מוסלמי.

עסקן מקומי ששוחח עם "כיכר השבת", סירב להגיב בטענה כי "אי אפשר לדעת מה יהיה ומה יילד יום".

הרב אשר שפירא, עסקן העוסק בכבוד המת וכבוד המשפחה, נפגש עם סאדיק חאן ואומר ל"כיכר השבת" כי צריך רחמי שמיים. "27 שנה אני מתגורר בלונדון ואף פעם לא פחדתי כמו עכשיו", אומר הרב שפירא.

ביתו של שפירא מוכר כבית עלייה לרגל של מפורסמים ואישי ציבור. לפני חג הפסח קיבל הרב שפירא טלפון כי סאדיק באיזור סטמפורד היל וכי הוא רוצה לבקר אותו בביתו. שפירא נענה בחיוב ולאחר כשעה נערכה הפגישה ביניהם וצילום מהפגישה אף פורסמה בחשבון הטוויטר של סאדיק.

"אלמלא המשפחה שלי הייתי בורח מלונדון לישראל עוד הערב", אומר שפירא, "ההיסטוריה תוכיח את עצמה, כמו שלא האמינו בפולין בתקופה שלפני המלחמה כי יגרשו את היהודים. וכמו לונדון, גם צרפת ובלגיה יגרשו את היהודים".

"ראש העיר הנבחר הוכיח את עצמו כשונא יהודים ואף הצדיע מספר פעמים בעד החמאס וצעד בהפגנות נגד ישראל. אני דואג למוסדות היהודים ולשחיטה היהודית, עובדה שכלי התקשורת הגדולים באנגליה כבר יוצאים נגדנו", הוא מוסיף.

עסקן נוסף בעיר, הרב אברהם פינטר, ממנהלי מוסדות "יסודי התורה" בשכונת סטמפורד היל, שאף הוא נפגש עם סאדיק מספר פעמים, מפתיע ואומר ל"כיכר השבת" כי "בחירת סאדיק דווקא טובה ליהודים".

"אני שמח שהוא נבחר כי הוא מוסלמי והוא מבין אותנו (את היהודים. מ"ב) טוב מאוד, מנהגיהם אינם שונים ממנהגינו. הוא יעזור לנו בחוקים על כבוד המת, שחיטה יהודית, ברית מילה ומנהגים יהודים אחרים", הוא טוען.

לדבריו: "בתקופה האחרונה נחשף בכלי התקשורת באנגליה, והתחוללה סערה בתקשורת הישראלית, דבריהם של מספר חברי פרלמנט ובכירים שדיברו ויצאו נגד ישראל והיהודים, אנטישמיות לשמה. ראש עיריית לונדון לשעבר קן ליווינגסטון קרא להשמדת ישראל. הראשון שיצא נגד קן ליווינגסטון היה סאדיק חאן, הוא קרא להשהות אותו ואת חברי מפלגתו הקוראים לחרם על ישראל".

פינטר מרגיע ומוסיף כי "אני רגוע, סאדיק הוא בן אדם שלגמרי מבין אותנו וגם אם הוא אנטי-ציוני אז הוא לא ידבר על זה, יש לו את הבעיות של לונדון לטפל. הוא אף השתתף בחנוכה בהדלקת הנרות המרכזית והדליק נר והתעניין במנהגים יהודים, הוא רוצה להבין אותנו וחייבים ללכת איתו ולעזור לו".

לסיום נשאל פינטר על יחסיו של ראש העיר הנבחר לישראל, והוא משיב: "אני מסופק אם הוא יגיד ביום העצמאות הלל עם ברכה או בלי ברכה לכבוד מדינת ישראל. כפי שהספקתי להכיר אותו הוא יעזור ליהודים בעיר הן בעניין השחיטה והן במוסדות החינוך החרדים ובעיקר בנושא הכאוב של בניית דירות לזוגות צעירים ועזרה שיוכלו לקנות בית".

אב"ד בבד"ץ לונדון וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי יונתן אייברהם אמר בתגובה לבחירות כי "אנחנו מוטרדים יותר מהעובדה שאיש הלייבור נבחר ולא מהעובדה שהוא מוסלמי".

לדברי הרב אייברהם: "אנחנו מוטרדים ממפלגת הלייבור שאנשים מתוכם מייצגים שנאת ישראל של ממש. עלינו לזכור גם כי הגם שמפלגת הלייבור הנה שמאלנית והעומד בראשה; קורבין הנו שמאלני קיצוני; מפלגה זו הנה בעד שכבות האוכלוסייה מעוטות היכולת והעניים ובעד מתן הטבות מפליגות לבעלי מעמד סוציו אקונומי נמוך. אשר על כן אני צופה דווקא מצדו של ראש העיר הנבחר עוד הטבות לתושבים שגורלם לא שפר עליהם".

הגר"י איברהם אומר כי להערכתו "העובדה שסאדיק חאן הוא בן מיעוטים היא לטובה ואין חשש שיפלה לרעה, חלילה, את הקהילה היהודית בשום תחום. בל נשכח שהבחירה לראשות עיריית לונדון הייתה בין אדם שבא מהעם. כלומר אביו היה נהג אוטובוס שעלה מפקיסטן ובנו, ראש העיר הנבחר, הגשים את עצמו והיה לעו"ד לבין מי שהוצנח ע"י בעלי הון. אמנם יהודי חם וטוב אבל זו הייתה שאלת הבחירות עליה הכריעו תושבי לונדון ולא פוליטיקה של הדת אליה הוא נולד. נקודה נוספת וחשובה היא שעפ"י החוק שנחקק באנגליה לפני כמה שנים; ראש העיר הנו בעל עמדה עצמאית והנושאים, מטבע הדברים, בהם יטפל ויעסוק, אינם קשורים לדתו".

העיתונאית גיטי שוורץ אומרת ל'כיכר השבת' כי "לטווח קצר אין מה לפחד, אין לראש עיר הרבה כח מבחינת השפעה מוסלמית, בעיקר הוא ישפיע על תקציבים ומבנים, בטחון ותחבורה, והוא הבטיח לשפר.מה שכן מדאיג זה לטווח ארוך, שמוסלמים יתחילו לאט לאט להשתחל עד לחלונות הגבוהים בממשלה, ואז הם ישלטו".

לדבריה: "אנחנו סובלים מהמוסלמים באופן עקיף, למשל כל מוסדות החינוך שלנו בבעיה גדולה ורצינית מאד מפני שמצאו בתי ספר מוסלמים שמלמדים את הילדים שם מושגים מהקוראן, והרבה דעות נגד נשים, שהאשה שפחה וכו'... ולכן משרד החינוך החל להדק את הביקורת על כל בתי החינוך הדתיים, כמה בתי ספר מוסלמים כבר נסגרו, וכעת הם כופים לימודי ליבה וכפירה על בתי החינוך החרדיים ונראה שאין דרך לברוח מזה, הקהילה דואגת מאד".

בני רוזנבוים אומר ל'כיכר השבת' כי "אנשים כותבים שזה הזמן לחזור לארץ או לעקור לברלין. הסיטואציה אינה שונה מבחירת אובמה לנשיאות ארה"ב, נכון שראש העיר הנבחר בעד חרם על ההתנחלויות אבל מאז ומתמיד יצא נגד החרמות. מי שיבדוק היסטוריה ימצא כי משטרת ישראל לא נתנה לו לעלות לאל אקצא והוא בהחלט יזכור את זה אבל לא יבוא בדין וחשבון. במפלגה כבר הפנימו לאור האירועים האחרונים המתחוללים בבריטניה כי האנטישמיות הרימה ראש והם לא יתנו לזה שוב. זו דעתי בלבד".

"ישנה סבירות גבוהה כי ראש העיר הנבחר יחבק את יהודי העיר אבל בתקשורת ימשיך לתקוף את ישראל והעומדים בראשה. אבל זה לא אומר כי זה יזיק בעתיד הקרוב", הוא מוסיף.

מלי רומפלר אומרת ל'כיכר השבת': "אני מקווה שהוא לא יקבל שום כח מעבר לחוקים הבסיסיים, אני ממש מפחדת ומדמיינת בעיני את הכי גרוע שאם הוא יקבל את הכח הוא יכפה את הלבוש שלנו, ודברים משוג אחר שעד היום היינו רגילים להתנהל בצורה חופשית, מקווה שבאמת נצליח לנהל סוג של הידברות ולהגיע להבנות יחדיו, ולא להרוס את מה שהיה בנינו".

תושב אחר, שמואל ש. אומר כי לדעתו "הוא לא גרוע ליהודים כמו שאומרים, הוא מנסה כמה שהוא יכול להראות שאין לו קשר עם אנשי המפלגה שמעורבים באנטישמיות, וזה הסיבה שראש המפלגה קורביין לא השתתף בחגיגת הניצחון".

"אני חושב שהתושבים היהודים יסתדרו איתו בצורה טובה ובדיוק ההיפך מדעת כמה תושבים במקום שחושבים שהדבר יגרום לנפילה ליהודים אני חושב שדווקא הוא יהיה מצויין ליהודים".

רחל, תושבת לונדון, אומרת ל'כיכר השבת': "אומר את האמת אני ועוד הרבה כמוני אין להם מושג מה באמת קרה, נכון שעלה ראש עיר מוסלמי אבל אין אפשרות לדעת מה ילד יום, יכול להיות שהוא יהיה קשה ויטיל מגבלות על היהודים, ומאידך יכול להיות גם שלא, אינני יכולה לדעת בודאות מה יהיה, כל מה שאני מקווה שבאמת יהיה טוב בדיוק מה שהיה עד היום".

חוי, גם היא תושבת לונדון, אומרת: "אני חייבת להניח את הקלפים על השולחן, זה באמת מצחיק שישנם כאלו ששואלים, מה קורה עם לונדון? איך תסדרו עם ראש העיר החדש המוסלמי? זה הזמן לפתוח את הקלפים ולומר שבארץ ישראל המצב לא הרבה יותר טוב, הפיגועים בארץ הם קשים, המלחמות ודברים אחרים אינם מיטיבים עם התושבים היהודים, בארץ פחות טוב כי שם שונאים אותנו גם המוסלמים וגם חילונים, אני מקווה שבאמת לא נצטרך להגיע למצב של מריבות וקטטות, אלא שלום ואחווה".

אוריאל ביטון, אומר ל"כיכר השבת" כי "בזכיית ראש העיר טמון מסר לעולם ובמיוחד לתושבים בישראל, יהודים וערבים כאחד, מי היה מאמין שיהיה נשיא שחור בארצות הברית?! ומי חלם על ראש עיר ערבי?! אולי יגיע יום ונראה ראש ממשלה ערבי?! אבל לפני זה אנחנו חייבים להאמין בחיים נורמלים, אני לא חושב על היום אני חושב על המחר. ואני בטוח שהמחר יהיה בדיוק כמו אתמול או טוב יותר, דמוקרטיה אמיתית ולא סלוגנים ואולי אפילו שוויון, בי השתנה משהו ואני מקווה שגם אצלכם".

אלי, תושב לונדון אומר ל"כיכר השבת" כי "יש לי קצת דאגות, מאז ששמעתי על זכייתו כראש עיר מפעמת בי השאלה האם הוא יתן להם זכויות נוספות? אני מפחד שהדבר יתן להם גב וכך הם ירגישו שבאפשרותם לעשות מה שבא להם לתושבים היהודים של לונדון, דבר שיכול לגרור התפרצויות זעם ונקיטת צעדים כאלה ואחרים.

"להגיד בדיוק מה עלול לקרות מכך? אין אפשרות. נבואה ניתנה לשוטים אך חשש יש ואפילו הוא די גדול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר