אדמו"ר נולד

פתאום קם אדם ומחליט להיות אדמו"ר: הכירו את המנהיג מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ

את ראשו של "האדמו"ר מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ" מעטר שיער סרוק בקפידה, הוא מתנדב במג"ב ושימש כעיתונאי, אבל זה לא מפריע לאדמו"רות מבחינתו. "אל תשפטו אותי לפי החיצוניות" הוא אומר (חרדים, ראיון)

ישראל כהן | כיכר השבת |
"האדמו"ר מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ" (באדיבות המצולם)

בערב יום השואה האחרון, התנוססה מודעה גדולה בעמוד השער של עיתון "הארץ" בה יוצא חוצץ "הרב" שחתם כ"האדמו"ר מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ" כנגד מוסד יד ושם, שזילזל לדבריו במורשת יהדות רומניה ולא מצא לנכון לכבד בהדלקת משואה את אחד משרידי הניצולים מהיהדות המפוארת שספגה מכה איומה במלחמת העולם השנייה.

רבים שנתקלו במודעה הביעו תמיהה מיהו האדמו"ר ומהן מטרותיו. בימים האחרונים, שוחח "כיכר השבת" עם טברסקי, נכדם של האדמו"ר מאזארניץ-חאטין מצד אביו והאדמו"ר מקופיטשניץ מצד אמו, בניסיון ללמוד על מטרותיה של ה"חסידות" שבראשותו.

הוא חריג מאוד בקהילת האדמו"רים ואולי אף בכלל ביהדות החרדית. הוא אינו לובש עדיין קפוטא המהווה אדרת חסידית ואינו חובש שטריימל לראשו, אם כי הוא מציין שבתקופה האחרונה החל לגדל זקן. האדמו"ר מודע לחריגותו בנוף החסידי אך לא נראה שהוא מתפעל מכך. "העיקר זה הפנימיות והתפקיד שלנו כמנהיגים רוחניים זה להביא לאחדות פנימית בעם היהודי" הוא אומר.

עיתונאי, מתנדב למג"ב, ושמר על מושבים ב"צוק איתן"

הוא נולד בניו יורק לפני 52 שנה ולפני כשנה וחצי הוכתר לאדמו"רות לאחר סיום השלושים לפטירת הרבנית חיה פערל טווערסקי ע"ה, בתו של האדמו"ר רבי אברהם יהושע העשיל מקופיטשניץ זצ"ל, דור שביעי למגיד ממעזריטש וצאצאית הרבי מאפטא זי"ע.

מרדכי ישראל טברסקי הוא "האדמו"ר מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ"

במעמד ההכתרה שלו הוא אמר כי "אנחנו נמצאים ב'עת צרה ליעקב'. שוחטים, רוצחים ושורפים יהודים בקרבנו. הגיעו מים עד נפש וכלל ישראל חייב להתאחד ולקרב את הגאולה במעשים". לדבריו: "עלינו להתפלל לשלומה של מלכות ושל אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה. שה' ישמע את קול שוועתנו ויגאלנו, ושנהיה ראויים להיגאל".

טברסקי למד בניו יורק בישיבת רבינו יצחק אלחנן אצל רבי דוד ליפשיץ ורבי ניסן הלפרט זצ"ל. ב-1998 הוא עלה לארץ ושימש כעיתונאי. הוא גם מתנדב למג"ב בקביעות ובשנת 2014 קיבל תעודת הוקרה על תרומתו בשמירת המושבים במטה יהודה ב-"צוק איתן".

מנהיג רוחני? קשה להאמין שתמצאו חרדים חרדים שיסכימו להכתיר אותו בתואר הזה, אבל זה לא מה שיפריע לאדמו"ר מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ שרואה בעצמו כמי שמייצג שושלות חסידיות מפוארות מאוד.

"כל אחד יכול לקנות בעקיטשע מכובד או שטריימל גבוה ולומר שהוא רבי"

בשיחה עם "כיכר השבת" סיפר טברסקי כי ההחלטה להתמנות לאדמו"ר התקבלה לאחר שביקר בניחום אבלים אצל משפחה לאחר הפיגוע הקשה בבית הכנסת בהר נוף: "מיד כשיצאתי התקשרתי לאמי שהיא בת הרבי מקופישניץ זצ"ל, והעברתי לה את המסר מהמשפחה האבלה. אמא התרגשה ולאחר כמה ימים לקתה בשבץ ונפטרה. כשישבתי שבעה עליה חשבתי מה אני יכול לעשות לעילוי נשמתה, והחלטתי להמשיך במסורת הרבנית והאדמו"רית, שהשושלת לא תיפסק".

"לא מודדים אדמו"ר לפי החיצוניות", הוא אומר בהתייחסו לזלזול כלפיו. "כל אחד יכול ללכת לחנות ולקנות בעקיטשע מכובד או שטריימל גבוה ולהגיד שהוא רבי, זו לא חוכמה. העיקר זה הפנימיות. מה זה משנה האורך של הזקן או הסוג של הכובע? העיקר לנהוג בקדושה ובטהרה ויראת שמיים. כל השאר זה שטויות והבלים".

"מוזר לחשוב שיש מי שמסתכל על זה כעיקר" הוא ממשיך. "מה זה משנה איזה פרווה או עם איזה מקל מכסף הרבי הולך? זה שטחי. אנחנו צריכים לעמוד באתגרים הרוחניים. אני מפציר בקוראים לא למדוד את האדמו"ר על פי החיצוניות אלא על המעשים והפנימיות. תנו לי הזדמנות, מדינת ישראל והעם היהודי עומדים בפני אתגרים קשים ונסיונות לא קלים והכי חשוב לדון אין מוצאים פתרונות לכל המשברים".

בטיש שערך בביתו ברמת רזיאל בה' באייר - לא לרגל יום העצמאות כפי שחשבתם, אלא לרגל יום ההילולא של בי ברוך מאיר מאזאריניץ - אמר טברסקי כי "חייבים לתת תקווה לעם ישראל ולגשר על הפערים בחברה הישראלית".

דבריו של "האדמו"ר" באים ימים ספורים אחרי שפרסם בערב יום השואה מודעה על גודל של כרבע מעמודו הראשי של עיתון "הארץ" תחת הכותרת: "75 שנים לטבח יהודי רומניה, ולא מגיע לניצול/ה להדליק משואה בעצרת הממלכתית?", בהמשך המודעה הוא מתאר את השתלשלות האירועים ומעשי הטבח הזוועתיים ביהודי רומניה, ביניהם סבו, האדמו"ר מאזאריניץ-חוטין, רבי מרדכי ישראל, הי"ד, שנרצח על ידי הגרמנים ועל ידי אנשיו של הדיקטטור הרומני איאון אנטונסקו.

רבי מרדכי ישראל טברסקי - האדמו"ר מאזאריניץ-חוטין הי"ד (באדיבות המשפחה)

"מאיזושהי סיבה הוועדה לבחירת מדליקי המשואות לא רואה לנכון לציין את יום השנה ה-75 לטבח יהודי רומניה בעצרת הממלכתית," כתב טברסקי במכתב גלוי אל הרב ישראל מאיר לאו, יו"ר מועצת יד ושם ולאבנר שלו יו"ר יד ושם.

מה דעתך על המאבק בפגעי הטכנולוגיה?

"מי שיש לו יציבות רוחנית מהבית ומהישיבה, הרי שעליו להתמודד מול כל ניסיונות היצר להפילו. אנחנו לא יכולים לחפש כל דקה עוד איסור או עוד חומרה ולנסות לחסום הכל. זה עולם אחר היום" הוא מוסיף, "אי אפשר לחנוק מבחינה כלכלית ומקצועית. חייבים לתת ליהודי אחרי שנות חינוך ומוסר להתמודד בהצלחה. אפשר להתגבר ולנצח יחד עם כל המכשירים. אני מאמין בתורה עם דרך ארץ. אי אפשר בלי שניהם".

"אי אפשר עם זה שבכל אירוע רואים חרדים שאוספים כסף"

נושא שמקומם את האדמו"ר מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ הוא הקבצנים שמפריעים לו להתפלל בכוונה בכותל המערבי, לדבריו: "אי אפשר גם עם הדבר הזה שבכל שמחה ובכל חתונה או בר מצווה רואים חרדים שאוספים כספים, זה נותן לנו תדמית לא טובה. למה שלא ייצאו לעבוד. ראשי הקהילה והמנהיגות הרוחנית צריכים לתת כלים לבני הקהילה החרדית כדי להשתלב בשוק העבודה והתעסוקה".

רבי ברוך מאיר טווערסקי מאזאריניץ זצ"ל (סריקה)

גם המנהיג מאזארניץ-חוטין-קופיטשניץ נוהג בדומה לחצרות אחרות להתפלל על קברי קדמוניו בחו"ל. לפני מספר שנים הוא ערך מסע מיוחד לתפילות על קברי צדיקים במהלכו פקד את קבר האחים בחוטין שבו נמצא סבו, דודו, וכ-60 יהודי העיר שנרצחו, ביקר במז'בוז, מקום קבורתם של רבי ישראל בעל שם טוב וסבו הרבי מאפטא זי"ע, וגם על קברי אבות אבותיו בהוסיאטין, סדיגורה, צ'ורטקוב, מוגילב, ומוראכווא.

מקורביו של "האדמו"ר" אמרו ל"כיכר השבת" כי בעוד כחודשיים, במהלך היארצייט לאדמו"רים מאזאריניץ-חוטין ומקופיטשניץ, הוא יערוך לראשונה טיש כשהוא חבוש בשטריימל לראשו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר