פוזל לישראל

ביל קלינטון: "היה לי הסכם שלום אך הפלסטינים דחו אותו"

הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, נשא נאום המחזק את המדיניות הישראלית במהלך קמפיין הבחירות של רעייתו הילארי קלינטון בניו ג'רזי, ויוצא נגד החמאס: "הם מאד חכמים, חמאס מעמיד את ישראל במצב שאו תגן על עצמה או שתהרוג חפים מפשע" (בעולם)

יהודה לוינגר | כיכר השבת |
ביל קלינטון. ארכיון (צילום: פלאש 90)

ביל קלינטון, נשיא ארצות הברית לשעבר, ובעלה של המתמודדת לנשיאות הילארי קלינטון, נשא נאום ציוני שהלהיב את הקהל שענה לו במחיאות כפיים סוערות.

קלינטון, שעוזר לאשתו בקמפיין הבחירות למועמדות המפלגה הדמוקרטית, נשא את דבריו בכנס בחירות בניו ג'רזי. במהלך הנאום התפרצו קריאות ביניים שהקשו על דבריו בעד ישראל, וביניהן שאלות על הסכסוך הישראלי-פלסטיני והנעשה ברצועת עזה.

לגבי עמדתה של רעייתו בנושא עזה, הזכיר הנשיא לשעבר את תפקידה של קלינטון כמזכירת המדינה בין 2009 ל2013: "היא, ומנהיג האחים המוסלמים (מוחמד מורסי) במצרים עצרו את היריות בין ישראל וחמאס בעזה".

לאור דבריו, התפרץ אדם מן הקהל שהקשה שקלינטון אמרה בעברה כי "נייטרליות אינה אופציה". הנשיא לשעבר הבדיל בין הרשות הפלסטינית לחמאס: "זה תלוי אם אתה דואג לפלסטינים או לממשלת החמאס ואנשים עם טילים מונחים".

קריאות הביניים לא הפסיקו: "היו בני אדם מעזה" צעקו לעברו, בהתייחס לפעולות צה"ל ברצועה. בתגובה יצא קלינטון נגד ארגון החמאס: "אכן, יש בני אדם בעזה" אמר הנשיא לשעבר, "חמאס מאד חכמים שהם החליטו לשגר טילים לעבר ישראל הם מסתתרים בבתי חולים, בבתי ספר, בריכוזי אוכלוסייה".

"הם מציבים את ישראל בעמדה שאו שהיא תגן על עצמה או שתהרוג חפים מפשע, והם עושים זאת לאורך זמן" אמר קלינטון והקהל הגיב במחיאות כפיים רמות.

בנושא המדינה הפלסטינית, התבטא קלינטון ביחס לפעולותיו כנשיא: "אני הרגתי את עצמי כדי לתת לפלסטינים מדינה" אמר.

בדבריו הוסיף האשמה לגבי חוסר הצלחת הקמת המדינה הפלסטינית: "היה לי הסכם, אך הפלסטינים דחו אותו. אותו הסכם היה נותן להם את כל רצועת עזה, בין 96-97% מהגדה המערבית ופיצוי לישראל". בנוסף, אמר הנשיא לשעבר כי באותו הזמן, שאר המדינות המוסלמיות תמכו בנורמליזציה עם ישראל באם היא תכיר במדינה פלסטינית.

לגבי יחסיו עם ישראל אמר קלינטון כי הוא אינו תמיד מסכים עם המדיניות הישראלית, אך שיבח את רעייתו הילארי שהיא היחידה שישבה ב8 השנים האחרונות בפגישות רבות עם ראש הממשלה נתניהו ואבו מאזן: "אין אחד שאינו חף מאשמה במזרח התיכון, אבל אנחנו לא יכולים להוביל לשינוי באיזור אלא אם הישראלים יחשבו שאכפת לנו אם הם חיים או מתים".

בסיכום דבריו חתם קלינטון את עמדת רעייתו הילארי, המתמודדת לקראת הבחירות בארצות הברית: "יש סיכוי לדחוף לשלום, זו העמדה שלה" אמר הנשיא לשעבר.

"לא להסכים עם ממשלת ישראל בכל דבר, לא להעמיד פנים שחפים מפשע לא מתים, לא להעמיד פנים שיש פחות ילדים פלסטינים הרוגים מאשר ישראלים. אבל אנחנו לא יכולים לעשות דבר אלא אם הישראלים יאמינו שלא נאפשר שימחקו אותם מהמפה ושיהפכו אותם לפח האשפה של ההיסטוריה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר