ניצחה במשפט, הפסידה בחיים:

הרבני כפה על הבעל גט אבל הוא בחו"ל

האישה תבעה גירושין מספר חודשים לאחר שבעלה ברח לחו"ל והותיר אותה לגדל את בתם המשותפת לבדה. בית הדין הרבני עשה כל שביכולתו כדי לסייע לאישה, אך למרבה הצער, ידיו כבולות כל עוד האיש ממאן להתגרש. בינתיים, האישה עגונה מזה כשנה וחצי (משפט)

עו"ד סרגיי ריסמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: unsplash)

סיפורן של העגונות הוא סיפור ידוע: הן ננטשות על ידי הבעלים, שמסרבים להתגרש, נאלצות לא פעם לגדל את הילדים לבד, ואינן יכולות להמשיך הלאה. הדיינים בבתי הדין הרבניים מוגבלים למה שהחוק וההלכה מאפשרים להם: הם יכולים לחייב בעל מעגן בגט ואולי אפילו לכפות עליו, אבל מעבר לכך ידיהם כבולות, שהרי אינם יכולים לתת את הגט בעצמם.

נכון, כפיית גט מאפשרת לדיינים להטיל על הבעל מיני מגבלות: עיכוב יציאה מהארץ, פסילת רישיון נהיגה ואפילו מאסר, אבל איך כל זה עוזר כשהבעל ברח לחו"ל ואינו מתכוון לשוב לארץ?

מחכה שנים לגירושים?

עורך דין משפחה

סיפורה של התביעה הנוכחית מעיד על הבעיה במלוא עוזה. האישה, שבעלה עזב את הארץ והותיר אותה לגדל לבד את בתם בת השנתיים, עגונה מזה כשנה וחצי.

בתביעת הגירושין שהגישה באוקטובר 2015 היא ביקשה מבית הדין הרבני האזורי בתל-אביב לסדר לה גט עם שליח לחו"ל, ולחייב את בעלה במזונות אישה של 2,000 שקל. הדיינים הסכימו ושלחו מכתב לבית הדין הרבני במקום שהותו של הבעל בחו"ל, אלא שהבעל השיב כי אינו מעוניין להתגרש.

בדיון נוסף, שנערך בתחילת השנה, סיפרה האישה כי בעלה הודיע רשמית שאינו מתכוון לחזור לארץ, ובעקבות זאת הועבר תיק למחלקת העגונות בבית הדין – אך גם שם לא הצליחו להידבר עם הבעל. בשלב מסוים נודע לאישה כי הבעל מגיע לארץ לביקור, ובית הדין נענה לבקשתה והוציא נגדו צו עיכוב יציאה, אך גם זה לא סייע, והוא שב לחו"ל באין מפריע.

"אלמנה חיה"

מאז לא השתנו פני הדברים, מה שאילץ את בית הדין לדון בתביעות שלא בנוכחותו. במסגרת פסק הדין בחן הדיין הרב יהודה יאיר בן מנחם האם ההלכה היהודית מאפשרת לנקוט בדרגה החמורה יותר של החיוב בגט - כפייה (מה שכאמור יאפשר לו להטיל עליו מגבלות שונות בהמשך).

הדיין הגיע למסקנה שהדבר אפשרי. לשיטתו, מדובר בבעל מורד, המונע מאשתו יחסי אישות, אינו מפרנס אותה ואינו מסייע לה לגדל את בתו. למעשה, כתב הדיין, הבעל הותיר את האישה "אלמנה חיה".

"... נראה פשוט וברור שבעל זה שלדאבון לב יצא את הארץ והניח את אשתו עגונה זה זמן רב, ובכך מונע ממנה כל ענייני אישות, מזונות, פרנסה ועונה, ובית דיננו שלח אחריו למקום מושבו והוא נותן כתף סוררת ומסרב לפטור את רעייתו בגט הרי שמן הדין יש לכופו לגרש", פסק הרב ובכך קיבל את תביעת הגירושין.

בסוגיית המזונות הרב קיבל את התביעה ופסק לאישה – שפוטרה לפני כחודשיים מעבודתה –מזונות של 2,000 שקל בחודש. עם זאת, הוא הבהיר כי מדובר במזונות זמניים שבית הדין יכול לשנות במידת הצורך.

אב בית הדין הרב אחיעזר עמרני והרב אפרים כהן הסכימו עם דבריו של חברם למותב.

התוצאה המשפטית היא שהאישה זכתה בתביעה וייתכן שאף תוכל לגבות את המזונות מביטוח לאומי במידה שבעלה לא ישלם, אך ככל הנוגע לסיום הנישואים, מעשית, סביר להניח שלדאבון הלב תיוותר האישה בעגינותה עוד זמן רב.

  • ב"כ התובעת: עו"ד מירב פונטש

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין סרגיי ריסמן עוסק בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר