כל הפרטים על מאחורי הקלעים

השלום ב'יהדות התורה': הפגישות, המעורבים והתמורה

ההסכם בין מאיר פרוש ל'דגל התורה', שכותרתו - מימוש החוק הנורבגי ב'יהדות התורה', נחשף אמש וכעת, כתב "כיכר השבת" משרטט את המפה המלאה על מאחורי הקלעים של הסכם השלום (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
פוש, אשר, פרוש, גפני, שפירא ואורלנסקי (צילומים: פלאש 90, כיכר השבת, שוקי לרר)

ההודעה שיצאה אמש (מוצאי שבת) מדוברי סיעת 'שלומי אמונים' על סיומה של הסאגה סביב מימושו של החוק הנורבגי במפלגת 'יהדות התורה' והתפטרותו הצפויה של סגן שר החינוך מאיר פרוש לטובת יעקב אשר, נציג הסיעה הליטאית 'דגל התורה', הפתיעה רבים בתקשורת החרדית, להם התברר כי בעוד העיניים היו מופנות לדיווחים על הרחבת הממשלה והכניסה לקואליציה של איווט ליברמן על רקע המשא ומתן מול בוז'י הרצוג, סגרו ראשי המחנות, כאן אצלינו, דברים מתחת לשולחן.

עד מהרה ניתנה גם פרשנות להודעה כאילו והמהלך המפתיע שסוכם בין פרוש לדוד שפירא, נכדו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ומי שבפועל מהווה המושך בחוטים ב'דגל התורה', נוצר ללא ידיעתו של יו''ר התנועה ח"כ משה גפני, ואולי אף הדבר מלמד על התמעטות כוחו.

בשיחה עם "כיכר השבת", מכחיש גורם בכיר בסיעת 'דגל התורה', אשר היה מעורה עד צוואר במהלך הפשרה, את השמועות הללו ומגדירם כ"ברווז עיתונאי".

"הכל נעשה בתיאום ובשיתוף פעולה עם יו''ר התנועה גפני וכל הדיווחים האחרים הינם פרי דמיונם של חברי קבוצות ברשתות החברתיות", הוא מבהיר.

לדבריו: "זה לא סוד שגפני היה מבין אלו ב'דגל התורה' שסבר מלכתחילה כי את ההסכם הפנימי בחינוך העצמאי יש לקיים ללא כל קשר לנושאים אחרים הנמצאים במחלוקת. גפני נלחם כארי על קיום הרוטציה ועל הדרישה לשוויון בין הסיעות ולביטול החלוקה של ה-60:40 אך במקביל סבר כי בחינוך העצמאי יש הסכם ברור ויש לקיימו".

עוד לפני חג הפסח נועד גפני עם דוד שפירא והשניים החליטו כי יש לנסות להביא לסיום המחלוקת בנושא. "פעם בכמה ימים בדק גפני היכן המגעים עומדים וכיצד ה'עסק' מתקדם כשהוא לוחץ לסיים את הנושא הכאוב".

הגורם הבכיר מסביר כי "בשנים האחרונות שררו יחסים טובים בין דוד שפירא למאיר פרוש זאת עד פרוץ המשבר, לכן מטבע הדברים המגעים נוהלו מולו אך לבוא ולומר שגפני לא ידע או שהעניין נוהל מעל לראשו זו היתממות ורשעות. הכל נעשה יחד בדיונים משותפים בבית דגל התורה בבני ברק".

עם זאת, יתכן והטריגר לכל ההסכם החל בנאומו החריף של סגן השר פרוש בחול המועד פסח בביתו לפעילי סיעת שלומי אמונים, כאשר מיד לאחר החג קבעו דוד שפירא ופרוש להיפגש יחד ומאז הפגישות האינטנסיביות עשו את שלהם.

מי שבאמת דחף מצד שלומי אמונים אף הוא לסיום המשבר היה ראש עיריית אלעד שרוליק פרוש שהבין כי אין בכך תועלת לאף צד.

בשנה האחרונה ולאחר משבר חריף שרר בין השניים חימם פרוש את היחסים עם האיש החזק מצד דגל התורה באלעד זליג אורלנסקי שכיום, ממקום מושבו בעיר נתניה, מנווט את הלך הרוחות גם בעיר אלעד, גם בבטאון התנועה יתד נאמן בו הוא משמש כמנכ"ל וגם בנושאים פנימיים רבים בדגל התורה.

הערוץ הישיר גרם רק טוב גם לתושבי העיר ובעיקר לתלמידות הסמינרים שהשנה שובצו בהצלחה יצירה עוד לפני פתיחת שנת הלימודים וגם לפתרון המשבר בין דגל לשלומי אמונים.

"פרוש דחף את אביו ואת ראשי הסיעה הליטאית לסיום העניין בכי טוב", מציינים המעורבים במהלך.

במקביל התגלה שוב פרוש האב כמי שהכישורים הפוליטיים החדים עדיין בשיאם וכי מוקדם להספיד את יכולות המשפחה הירושלמית. "אם מישהו ב'אגודת ישראל' חשב אולי שמועצת גדולי התורה החסידית שהוקמה בצלמם ובדמותם של האדמו"רים הגדולים נמצאת בכיסו וכי הצליח אולי לדחוק מעט את שלומי אמונים לפינה התברר כי ככל הנראה טעה בגדול", אומרים גורמים חסידיים.

אמנם בשלב זה עדיין לא ברור האם יידרש כינוס מיוחד של מועצת גדולי התורה לאישור המהלך אולם גם אם יתקיים כינוס שכזה לפרוש צפוי רוב ברור לאשרור התפטרותו.

במהלך השבועיים האחרונים הוא עשה חריש עמוק בקרב האדמו"רים חברי המועצת אצלם הבין כי יש לו סיכוי לשכנע בנחיצות המהלך שעשוי לדבריו להביא לשלום פנימי הנחוץ כל כך כעת ביהדות החרדית וכן להגברת הכוח הפוליטי והציבורי על ידי הכנסתו של יעקב אשר לכנסת.

את האדמו"רים המזוהים עם שלומי אמונים כגון סאדיגורה, ביאלה וסערט ויז'ניץ היה לפרוש מלכתחילה אולם את עיקר התחמושת השקיע סגן השר בשכנוע האדמו"רים מבעלזא וצאנז עימם נועד בשבוע האחרון במשך שעות ארוכות כשהוא מפרק כל התנגדות אפשרית למהלך.

כעת כשיש בכיסו את האדמו"רים המזוהים עמו יחד עם תמיכת האדמו"רים העצמאיים שאינם מזוהים באופן אוטומטי עם עמדת ההנהגה הרוחנית בסיעה המרכזית יצא פרוש לפגישה אחרונה עם שפירא בה לאחר לחיצת ידיים הניחו את השנאה והיריבות מאחוריהם.

בתמורה לפרישתו של פרוש, הגיעו הצדדים להבנות באשר לקיום ההסכם בחינוך העצמאי ולסמכויות שיקבל יש שלומי אמונים, אברהם שוורץ - סגנו של המנכ"ל אליעזר סורוצקין.

מלבד זאת, ההערכה הינה כי ההסכם בין הצדדים יקרין גם על השליטה בערים אלעד וביתר עילית, שכיום בידי 'שלומי אמונים', אך הצדדים מכחישים כי הדברים עוגנו בהסכם מסודר.

השאלה שנותרה הינה כיצד בסיעה המרכזית יפעלו. האם הם יבקשו לכנס את המועצת, האם בכלל יש טעם לכינוס שכזה או שהם יתנו את ברכתם לרוטציה? נכון לעכשיו נראה כי הם מסתפקים בהתנגדות רפה אך לא מתכוונים למנוע את המהלך.

צריך לזכור שבחודשים האחרונים נבנה ציר חדש של שיתוף פעולה בתוככי 'אגודת ישראל' בין השר יעקב ליצמן לסגן השר מאיר פרוש שהגיע לשיאו בביקור המשותף בעיר ביתר עילית.

האם הציר החדש-ישן מול דגל התורה יבוא בהכרח על חשבון הציר החדש עם ליצמן? ב'שלומי אמונים' בטוחים שלא ומבהירים כי יחיו בשלום עם כולם.

אולם אין ספק שלכולם ברור שמשפחת פרוש חידשה את הברית הוותיקה עם חזון איש 5 מה שאומר כי מעתה ואילך נראה נראה שיתופי פעולה אסטרטגים לאורך ולרוחב מערכת הפוליטית החרדית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר