חמקן על הים

חיל הים האמריקני מצטייד במשחתת ייחודית, הארוכה והיקרה ביותר שלו

משחתת חמקנית - USS Zumwalt שמה - הועברה לחיל הים של ארצות הברית שמטרתה שיפור יכולות התקיפה כנגד מטרות מסומנות ביבשה (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילום: US NAVY)

לאחר בדיקות רבות ומקיפות, נמסרה המשחתת USS Zumwalt לצבא ארה"ב. כעת היא המשחתת המשוכללת, הארוכה והיקרה של החיל האמריקני.

אורכה של המשחתת החמקנית הוא 186 מטרים, ועיצובה הזוויתי מקשה פי 50 על האויב לאתר אותה במכ"מים. היא אמורה להפוך למבצעית כבר בחודש אוקטובר הקרוב, והעלות הכוללת צפויה להגיע לכדי 4.4 מיליארד דולר.

המשחתת נבנתה כדי לשפר יכולות התקפיות של חיל הים האמריקני כנגד מטרות ביבשה. היא מצוידת במערכות נשק משכוללות, וביכולתה לפגוע במטרות ממרחק של כמעט 160 ק"מ. המערכת האוטומטית המתקדמת שלה מאפשרת לה פעולה עם מספר אנשי צוות קטן מזה שקיים במשחתות הנוכחיות. היא מסוגלת להגיע למהירות של 56 קמ"ש ומונעת בטורבינות גז. בירכתי המשחתת יש מנחת מסוקים וההאנגר הגדול שלה מסוגל להכיל שני מסוקים.

מפקד המשחתת, קפטן ג'יימס קירק, מתכוון להתאמן עד אוקטובר הקרוב על המערכות המשוכללות ביותר. "הצוות התאמן בשקדנות במשך חודשים ליום הזה, והוא מוכן ונרגש לקחת פיקוד על הספינה", הודיע קירק לתקשורת. הוא תיאר את 143 אנשי צוות הספינה כ"בניה ובנותיה הטובים ביותר של האומה".

Zumwalt היא הראשונה בסדרת ספינות מסוגה. היא שוקלת כמעט 16 אלף טונות ומנועיה האדירים מסוגלים לייצר 78 מגה-ואט חשמל הנחוצים לחימושה העתידי בתותחי לייזר. יש בה 80 תאי שיגור לטילי שיוט מדגם טומאהוק, וכן טילי ים-אוויר מדגם Sea Sparrow, טילי ים-אוויר מדגם Standard ונשק נגד צוללות.

עלות הפרויקט כולו, כך דווח ברשת CNN, עשויה להאמיר למחיר אסטרונומי של 22.5 מיליארד דולר. המחיר הגבוה הזה גרם לכך שרק שלוש משחתות כאלו ייבנו ויימסרו לצי חיל הים של ארה"ב במקום 32 שתוכננו במקור.

"התגברנו על מכשולים רבים כדי להגיע לשלב זה", אמר החשמלאי הראשי: "אני חושב שכולם במספנה גאים בעבודה שעשינו". הפרשן הביטחוני לורן תומפסון אמר כי "בנייתה של Zumwalt הייתה אתגר בגלל הטכנולוגיות החדשות. המבחנים בים הראו שזו ספינת קרב ברמה עולמית עם יכולות ייחודיות".

הרוסים, כמובן, מסתכלים קצת אחרת על הדברים. קולונל בדימוס, אמר כי "צוללת גרעינית אמריקנית מהדגם החדיש ביותר עולה כ-2.2 מיליארד דולר. הם פשוט השתמשו בתקציב של שתי צוללות גרעיניות לבניית משחתת אחת. מה אפשר לומר? האמריקנים אוהבים פרויקטים גרנדיוזיים שלעתים עוברים את גבולות ההיגיון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר