תחקיר כיכר השבת

"בזכות" ההסתדרות: כך איבדו מאות חרדיות את מקום עבודתן

חודשים לאחר שהחלה ההתארגנות להקמת ועד עובדים, נט-סורס נסגרת סופית. תחקיר 'כיכר השבת' מעלה שאלות קשות על התנהלותם של נציגי ההסתדרות, למרות האזהרות שקיבלו מראש (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמות אין קשר לכתבה)

בימים האחרונים, קיבלו מאות עובדות בחברת 'נטסטורס' החרדית בבית שמש מכתבי פיטורין, זאת לקראת סגירת החברה באופן סופי לאחר מאבק ממושך בין ההסתדרות לבעלי המקום, הלל יעקובזון. אלא שבניגוד לפעמים הקודמות בהן פוטרו העובדות ובהסתדרות הצהירו כי ילחמו נגד הסגירה, הפעם נראה כי המהלך עובר בשקט יחסי.

הסיבה לשתיקה מכיוון ההסתדרות, הוא הסכם עליו חתמו נציגיה, חברי ועד העובדים ב'נטסורס' ובעלי החברה. לפי ההסכם שנחתם בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, החברה התחייבה להפעיל את המקום לפרק זמן של שלושה חודשים, כשלאחר מכן החברה תיסגר. המשמעות כאמור היא שמאות עובדות נזרקות לשוק האבטלה.

"חברות הוועד סודרו, אנחנו ה'פשוטות' נזרקנו לרחוב"

עובדות ב'נטסורס' ששוחחו בתקופה האחרונה עם "כיכר השבת" מאשימות את ההסתדרות בהפקרת העובדות 'הפשוטות'. לטענתן, בעוד חברות ועד העובדים והמקורבות להסתדרות סודרו במקומות עבודה אחרים בהם יש להסתדרות כוח משמעותי, העובדות "הרגילות" לא זכו למענה. יצוין, כי לטענת גורמים המקורבים לחברה, הסיבה לסגירתה היא ההתערבות של ההסתדרות בנעשה במקום תוך השמצות לכאורה של המעסיק (יעקובזון) שחברתו הפכה ללא רווחית בלי קשר למאבק של ההסתדרות.

"בשבועיים האחרונים נציגי ההסתדרות נעלמו" אומרת עובדת בנטסורס שקיבלה מכתב פיטורין ביום חמישי האחרון. "היו הבטחות לא ברורות לפני כשבועיים על כך שלא ישכחו אותנו, אבל מאז אף אחד לא בקשר איתנו" אומרת העובדת ומוסיפה כי "אנחנו, העובדות הפשוטות, הלא מקושרות ואלו שלא חברות בוועד העובדים, השלמנו עם העובדה כי בעוד חודש ימים אנחנו מובטלות ללא עתיד באופק".

חלק מהעובדות שלא זוהו עם ההתארגנות של ההסתדרות ופעלו נגד איגוד העובדים בחודשים האחרונים, שולבו בסניפים אחרים של החברה ובחברה חדשה שנפתחה במוקד החברה בירושלים. אך מנגד, עובדות שזוהו עם ההסתדרות או תמכו באיגוד העובדים מצאו את עצמן בחוץ, מובטלות וללא גב.

"מדובר כאן במצב אבסורדי" אומרת עובדת נוספת ב'נטסורס' שקיבלה מכתב פיטורין. "לפני כחודשיים חתמו נציגי ההסתדרות ונציגי וועד העובדים על הסכם לפיו החברה תיסגר, כשבפועל הנציגות שחתמו על ההסכם סודרו או הובטח להן שיסודרו במקומות עבודה אחרים, והן אלו שחתמו על גזר הדין שלנו" היא מאשימה.

באופן רשמי, לא ברור מה ניסתה ההסתדרות להשיג בהסכם שדחה את הסגירה בשלושה חודשים, זאת לאחר שהגישה תביעה חסרת תקדים נגד החברה ובעליה. גורם המעורה היטב בנושא אומר ל"כיכר השבת" כי ההסתדרות הבינה להערכתו שהנושא "אבוד", וכל מטרתה הייתה להשיג דחייה של סגירת המקום על מנת ליצור פער זמנים גדול ככל האפשר מיום ההתאגדות עד ליום סגירת החברה.

"ההסתדרות הוזהרה כבר לפני כניסתה לאיגוד העובדים בחברה כי הקמת ועד עובדים ב'נטסורס' מהווה 'גזר דין מוות לחברה', להסתדרות הוצגו הנתונים הפיננסיים של החברה שמפסידה מאז היווסדה והובהר לה כי כניסתה תבריח רוכשים פוטנציאלים של החברה", אומר הגורם.

הגורם מאשים את ההסתדרות ואומר כי "באופן לא מובן בחרה ההסתדרות להיטפל לחברה שנמצאת בסכנת סגירה, כשהמשמעות הברורה של כניסתם - בטח בצורה שנכנסו - היא חד משמעית סגירת החברה". הגורם מוסיף ואומר כי כל המומחים הפיננסים שנכנסו לתמונה הבהירו כי הם אינם רואים סיבה ל"חוסר המחשבה" שהפגינה ההסתדרות.

המחלקה החרדית בהסתדרות - למען קולות לניסנקורן?

את הקמת המחלקה החרדית בהסתדרות שפעלה ב"נטסורס" יזם יושב ראש ההסתדרות כיום, אבי ניסנקורן. המחלקה נפתחה לפני למעלה משנה ובראשה הועמדו רפי מלאכי ואודליה מעודה. מטרתה המוצהרת של החטיבה החרדית היא החתמת אלפי עובדי ועובדות המגזר החרדי להסתדרות. הסיבה למהלך פורץ הדרך כשלעצמו? היא כבר שנויה במחלוקת.

בעוד הגורמים הרשמיים מצהירים כי ניסנקורן מנסה לדאוג לציבור החרדי שסובל משמעותית מתנאי עבודה ירודים, גורם חרדי בכיר בהסתדרות העריך בשיחה עם "כיכר השבת" כי מדובר בניסיון של ניסנקורן לחזק את מעמדו בהסתדרות החדשה זאת על מנת לקבל עוד אלפי קולות חדשים בבחירות לראשות ההסתדרות.

הגורם הבכיר העריך כי ניסנקורן בחר להעמיד בראש החטיבה את מלאכי שנחשב מזוהה עמו, על מנת שזה "ימקסם" את מספר העובדים והעובדות במגזר החרדי שהצטרפו להסתדרות, תוך שהוא מדגיש את החשיבות שמייחס ניסנקורן לעובדים החרדים.

ואיפה העמותות החזקות?

בחודשים האחרונים נכנסה ההסתדרות למספר מקומות עבודה חרדיים וללא ספק פרצה דרך בעצם העובדה שההסתדרות מפנה משאבים ומאמצים לאיגוד העובדים החרדים. מצד שני, מעדויות שהגיעו ל"כיכר השבת", עובדים ברשת חינוך חרדית הסובלים מעבירות על חוקי המגן והפרות תנאי עבודה בסיסיים שניסו לפנות לעזרת ההסתדרות - זכו למענה רציני.

גם גורמים המקורבים לחברת 'נטסורס' האשימו במהלך החודשים האחרונים כי ההסתדרות 'נטפלת' אליה מכיוון שמדובר בחברה חלשה, וכי בחרה לאגד את עובדות החברה בניגוד לחברות הגדולות בתחום הטלמרקטינג שברובן העובדים לא מאוגדים. לדברי הגורמים בחברה, העובדה שההסתדרות איגדה את העובדות בחברה החלשה חיסלה את האופציה לרכישת החברה.

דובר ההסתדרות, יניב לוי, מסר בתגובה: "מדובר בטענה חסרת בסיס שאין לה כל קשר למציאות. האגף החרדי הוקם בהסתדרות לפני יותר משנה וזאת מתוך מטרה להיות לאוזן קשבת ולעזר לטובת הציבור החרדי בו ההסתדרות והעומד בראשה רואים בו כחלק חשוב ביותר במרקם החברה הישראלית. ההסתדרות כתנועה החברתית הגדולה בישראל רואה בציבור החרדי כשותף לעשיה הכה חשובה לצמצום הפערים בחברה".

"כל מי שטוען אחרת טועה ומטעה וזאת מתוך שיקולים זרים שאינם לטובת הציבור החרדי והחברה הישראלית כולה שזקוקה יותר מכל לאחדות חברתית בין כל המגזרים. חבל שאתם נופלים לרכילות זולה שלא מגובה בעובדות. ההסתדרות תמשיך ותפעל למען האדם העובד במגזר החרדי ובכל המגזרים".

"החברה ובעליה קיבלו החלטה על סגירת החברה בשל ההתארגנות. חרף מאמצי ההסתדרות להניע אותם ממהלך זה, לרבות דיון קשה שהתקיים בבית הדין במרץ 2016, בסופו התחייבה החברה להמשיך פעילות לשלושה חודשים לפחות, מתוך מטרה כי גם לאחר תקופה זו תמשך הפעילות - המשיכה החברה ובעליה בקו הסגירה, כל זאת בשל ההתארגנות".

"ההסתדרות עשתה מאמצים עליונים למנוע ולשנות את ההחלטה ואולם בעלי החברה לא שינו את עמדתם ביחס לסגירה. כאמור, ההסתדרות טוענת כי ההחלטה על הסגירה התקבלה בשל ההתארגנות ובשלה בלבד".

"באשר לטענה כי חברות ועד העובדים "הסתדרו" - מדובר בהכפשה לשמה שאף עולה לכדי הוצאת דיבה, וההסתדרות תשקול צעדיה בעניין זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר