לא רק טראמפ

אובמה בולם את התחזקות סין באסיה באמצעות וייטנאם

במהלך ביקור היסטורי בוייטנאם, הכריז הנשיא האמריקני על ביטול אמברגו בנשק באופן מוחלט אשר הוטל על המדינה מאז תום המלחמה ביניהם ב1975. המטרה: יצירת ברית משותפת למניעת השתלטות עתידית של סין על שטחי המחלוקת בים הסיני הדרומי (בעולם)

יהודה לוינגר | כיכר השבת |
נשיא ארה"ב ברק אובמה (צילום: שאטרסטוק)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, עורך היום (שני) ביקור היסטורי בוייטנאם ויוצא בהצהרה יוצאת דופן: בכוונת אמריקה להסיר את האמברגו מאז מלחמת וייטנאם.

במסיבת עיתונאים שנערכה בעיר הבירה של וייטנאם, האנוי, הכריז אובמה שארה"ב מסירה את האיסור על מכירת נשק לוייטנאם. האמברגו שהיה קיים קרוב ל-50 שנה מוסר באופן מלא לכל מכירת ציוד צבאי.

הצהרתו של הנשיא אובמה מגיעה לאחר חרם רב שנים שהטילה אמריקה מאז תום מלחמת וייטנאם בשנת 1975, והיא מקושרת לשיפור במצב זכויות האדם במדינה. שיקול עיקרי להחלטת אמריקה הינה בגין התחזקות שכנתה של וייטנאם, סין, והצורך שלה להגנה מפני מעצמת העל.

פעילי זכויות אדם היו נגד ההחלטה במטרה ללחוץ על וייטנאם לפעול יותר למען הזכויות במדינה, על אף השיפור המועט בנושא זכויות בוייטנאם.

אולם החלטת אובמה מקרבת בין שתי המדינות במטרה למנוע את השתלטותה של סין בשטחי המחלוקת בים סין הדרומי, ומסיבה זאת בוטל האמברגו על וייטנאם לגמרי. נתיבי התעבורה העוברים בים הנם חשובים עבור אמריקה, ולשתי המדינות יש אינטרס לשמור על חופש התנועה שם.

אולם הנשיא האמריקני מסייג את דבריו: "ההחלטה להסרת החרם לא הייתה מבוססת על סין או כל שיקול אחר" אמר אובמה, "זה היה בגלל הרצון שלנו להשלמת תהליך ממושך לכיוון נורמליזציה של היחסים עם וייטנאם".

על אף הסרת האמברגו, כל מכירת נשק תיבחן באופן נפרד ונקודתי, אולם החשיבות הרבה במהלך היא בלתי נמנעת: "לוייטנאם תהיה גישה לציוד צבאי הנדרש על מנת שתוכל להגן על עצמה, והוא מסלק את השריד האחרון למלחמה הקרה".

היחסים בין שתי המדינות החלו עוד בשנת 1995, עם כינון היחסים הדיפלומטים מאז תום המלחמה, כאשר בשנת 2007 הוסרו במעט הסנקציות על וייטנאם. לפני כשנתיים החל מסחר של ציוד ימי עם ויינטאם, והיום בוטל האמברגו לגמרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר