"זו פאשלה של הקהילה"

רבה של קרקוב: "הרב המתחזה לא לבד, פולין מלאה מתחזים"

הרב אליעזר גור אריה, עד לא מכבר רבה הראשי של קרקוב, טוען בראיון בלעדי ל'כיכר השבת' כי הרב המתחזה מפולין לא לבד - "כמעט בכל קהילה יש מתחזים". ומדוע הקהילה מגנה עליו? צפו (חדשות)

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

הרב אליעזר גור אריה, שכיהן עד לא מכבר כרב העיר קרקוב בפולין וכיום משמש כשליח חב"ד וכרב בקהילה היהודית המקומית, מתייחס בראיון ל"כיכר השבת" למקרה החמור שנחשף על ידי עיתונאי פולני, כי מי ששימש כרב הקהילה היהודית בעיר פוזנא בפולין הוא למעשה גוי מתחזה.

בראיון בלעדי ל"כיכר השבת" חושף הרב גור אריה כי מדובר בתופעה נרחבת למדי בפולין, וכי לא מדובר בפעם הראשונה בה נחשף פולני שהתחזה ליהודי והפיל בפח קהילה יהודית תמימה באירופה. לדברי הרב גור אריה, "ישנה תופעה מעניינת בפולין - הפולנים מבחינים ביהודים לפי הלבוש, אדם עם זקן ופאות ובגדי רבנים מכונה אוטומטית כרב, מספיק שאי מי יסתובב עם שטריימל וזקן על מנת שהפולנים יכנו אותו 'רבין'".

"אותו 'רב' בפוזנן לא ידע את אותיות הא' ב', הוא לא ידע כלום ביהדות" אומר הרב גור אריה, "אבל הוא דובר את השפה הפולנית והקהילה נהגה לשלוח אותו לאירועים מקומיים שם הוא ייצג את הקהילה היהודית. לא הפריע להם אם הוא רב או אפילו העובדה שהוא לא שומר שבת, הם רק רצו לשלוח את הרב שייצג אותם ליד הכומר, כדי שיוכלו לסמן וי, שלחנו נציג לכנס".

מה ניסה ה'רב' המתחזה להרוויח מכך?

"המתחזה הרוויח בעיקר קשרים וכבוד, אך מי שבעיקר הרוויח מכך היא הקהילה היהודית במקום. הקהילה היהודית זקוקה הייתה לרב, כשמבקשים מהם לשלוח נציגים לאירועי דת, הקהילה לא יכולה לענות "אין לנו רב", והיה לה נוח לקבל את 'הרב' המפוקפק בכדי שיוכלו לשלוח אותו כנציג הקהילה היהודית בפוזנא".

נתקלת ב'רב' המתחזה בעבר?

אישית לא נתקלתי בו מעולם, אך לאחר שהסיפור התפוצץ שמעתי מאנשים שנתקלו בו, אנשים חילונים שלא שומרים תורה ומצוות ונקלעו לפוזנא ומספרים כי ה'רב' המתחזה הסתייע בהם לקריאת הסידור בתפילה. לא היה לו שום קשר ליהדות ולא היה לו מושג אפילו איך להתפלל".

והדבר הזה לא הדליק נורה אדומה?

"מי שחי פה בפולין ומכיר את התנהלות הקהילות בפולין, לא הופתע מהפרשה הזו, זו לא הפעם הראשונה שזה קורה. בסופו של דבר צריך מישהו לניהול טקסים. אם הוא יודע לעמוד בטקס, הוא מספיק כדי לשמש כרב קהילה בפולין מבחינת חברי הקהילה".

"אנחנו יודעים שיש כאן מתחזים, יש בכל קהילה יהודית באירופה מתחזים, לאו דווקא בפולין, הבנתי שהרב הראשי של פולין, הרב שודריך, מנסה ליצור רשימה מסודרת של רבנים על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלו".

למה חברי הקהילה מגנים על ה'רב' המתחזה

"הפאשלה היא לא של הרב, היא של הקהילה, אז כמובן שהקהילה היהודית תגן עליו. הקהילה בפונזא הייתה אמורה לבדוק את הרב והם נכשלו. מדובר בקהילה טובה אך חבריה אינם דתיים והם אינם מבינים בהלכה".

"בעבר היה מקרה כזה בקרקוב, כולם כאן מכירים את הסיפור, כשגוי פולני שהתגייר וקרא לעצמו הרב הלברשטם והיה מתהלך כאן עם בגדי אדמו"ר. יום אחד הוא התחיל ללכת אפילו עם מקל כסף ועם לבוש אדמו"רי, כולם כיבדו אותו וראש הקהילה כמעט מינה אותו לרב הקהילה. יום אחד במקרה ביקש ממנו יהודי שהגיע מישראל את המסמכים שמסמיכים אותו לרבנות, ו'הרב' הציג בפניו מסמכי גיור. ראש הקהילה שלא דובר עברית היה סבור שמדובר בתעודת סמיכה".

"היהודי שהגיע מישראל ונתקל בתעודת הגיור סיפר לראש הקהילה כי לא מדובר בהסמכה לרבנות וכי מדובר בתעודת גיור. בעקבות הדברים החליט 'הרב' 'לחזור לעמו' והיום הוא נוהג כגוי פולני לכל דבר".

לדבריך זו תופעה נרחבת, מה מחפשים הגויים הפולנים ברבנות היהודית?

"ישנה סקרנות גדולה של הגויים הפולני שמנסים להתקרב ליהדות, זה לא מובן, אי אפשר לפענח את זה, זה אולי אנשים עם שורשים יהודיים בלי שהם יודעים, ואולי זה בגלל שהם חוקרים את העם היהודי שהיה חלק מההיסטוריה של פולין במשך מאות שנים".

"בפועל הרבה צעירים פולנים מחפשים קשר ליהדות, חלקם לומדים את השפה העברית והיידיש, חלקם אפילו רוצים להתגייר ורוצים ללמוד על היהדות. כמובן שיש כאלה ש"עלו" יותר מדי ולפני שהם מבינים משהו ביהדות הם מנסים לקבל תפקיד של רב, זו שאלה מסקרנת ואין לי עדיין תשובה עליה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר