ימי סגירת החומר

"ההפסקה בספירת העומר היא ממש מתנה משמיים"

מה עושים האמנים החרדים בימי ספירת העומר, בהם נהוג שלא לשמוע מוזיקה? פרק שלישי בסדרה. והפעם: אבי מילר, אלעד כהן ובערל צוקר (מוזיקה)

שם טוב מעטוף | כיכר השבת |
אלעד כהן, אבי מילר ובערל צוקר (צילומים: יח"צ)

בהמשך לכתבות הקודמות בסדרה, אנחנו ממשיכים לסקור מוסיקאים נוספים, אשר בימים אלו נחים מהאירועים ועובדים על פרוייקטים שונים.

***

אלעד כהן (36), המוכר לרבים מתוכנית הרדיו הפופולארית 'טובים השניים'. הוא גם בעצם זמר. כזה שמשמח מדי ערב חתנים וכלות.

המוזיקה בלהקה שלו מגוונת ורחבה, והיא שולטת גם במוסיקה החסידית וגם בסגנון המזרחי-פיוטי. הלהקה של אלעד פונה לקהל ישיבתי ובני תורה המבקשים לשלב בין הסגנונות השונים. הייחודיות של הלהקה - בשונה מהרבה תזמורות - היא בעצם השילוב הזה, שמתבצע על ידה בצורה מושלמת.

כשאני שואל את אלעד מתי התחיל אצלו העניין המוסיקאלי, הוא נזכר עוד בהיותו ילד בתלמוד-התורה: "היינו יושבים כמה חברים יחד, ומאלתרים ומקישים על מה שיש, כשאני הייתי זה ששר. האימרה "בדרך שאדם רוצה לילך - בה מוליכין אותו", הלכה והתגשמה אצלי כבר מאז. הרגשתי שהתפקיד והשליחות שלי - היא 'לשמח חתן וכלה'.

את הקריירה המוסיקאלית שלו באופן רשמי, התחיל אלעד לפני מספר שנים בחתונה של אחת מנכדות הרב עובדיה זצ"ל. "החתונה מטבע הדברים הייתה מכובדת מאוד", נזכר אלעד. "והתזמורת שהופקדה על השמחה, הייתה 'הורדצ'קה' המיתולוגית. אחת התזמורות הפופולאריות באותה תקופה, בניצוחו של איש החינוך הזמר הגדול אשר ברדה, שהיה גם הסולן של התזמורת. מה שקרה אז, שנקראתי למלא את מקומו, כי אשתו הייתה בחדר-לידה... הייתה חתונה מוצלחת מאוד ב"ה, שגררה תגובות נלהבות. ומשם הכל היסטוריה...".

לפני מספר חודשים, הוציא אלעד דואט מרגש פרי לחנו עם הזמר החסידי ר' שלמה כהן, על המילים "חנני ה'". "השיר הוקלט בדמעות, כתפילה היוצאת מן הלב", אומר אלעד. "וזכינו ב"ה שזה ירגש אנשים רבים בכל העולם ב"ה!".
בימים אלו של ההפוגה מהאירועים, משתדל אלעד לשמח חולים, ילדים מיוחדים וכאלו הזקוקים לשמחה ועידוד. ובמקביל, הוא מפנה זמן כדי לעבוד על פרויקטים נוספים ומעניינים. "ימי ספירת העומר", הוא אומר, "הם ללא ספק הזמן הראוי והמתאים לכלל האמנים והזמרים לקחת נשימה, לשבת ולהשקיע מחשבה כיצד ליצור דברים חדשים עבור קהל המאזינים. המוזיקה היא ללא ספק חלק ממני, חלק מחיי. אשירה לה' בחיי אזמרה לאלוקי בעודי".

***

אבי מילר (33), התפרסם עם הפרויקטים שהוציא עם מיטב שיריו של המלחין ר' הלל פלאי. שני דיסקים יצאו במסגרת הפרויקט.

אבי מילר, שר מדי ערב באירועים, במגוון סגנונות בתחום המוסיקה החסידית. משתתף בקונצרטים ואירועים מיוחדים. "עוד משחר ילדותי נמשכתי אל המוסיקה והצלילים", הוא מתרפק. "כשאני שר, אני נותן את כל כולי כדי שהשמחה תגיע גם אל הקהל ששומע אותי. אם זה ברחבת הריקודים, או אפילו ללא תזמורת, כמו בבית הכנסת או ליד שולחנות השמחה. "אני יודע שזמרים רבים נמנעים מלשיר בפורומים ללא תזמורת מלווה, אבל לדעתי יש בזה מעלה גדולה, ובשבילי זו שליחות משמחת במיוחד".

על מה אתה שוקד בימים אלו של ההפוגה מהאירועים?

"המוסיקה זה החמצן שלי! אני לא רואה את עצמי ללא מוסיקה. לכן בשבילי, אין הפסקה. הפנים תמיד קדימה. אני עובד כעת על פרוייקט ייחודי, שלדעתי שווה לחכות לו. הפרוייקט בשלבי בנייה רעיונית ומוסקלית, ובקרוב אי"ה נתחיל לבצע אותו".
***
בערל צוקר(35), החל את דרכו בשירה כבר בגיל שבע. המיוחד והנדיר אצל בערל, זה שהוא גם זמר וגם חזן. ושניהם, השירה והחזנות, מבוצעים על ידו ברמה הגבוהה והמקצועית ביותר. "אני מנסה לשלב בין שניהם", הוא אומר, "ולעתים גם באותו שיר, המכיל גם קטעי חזנות".

בערל מרגיש צורך מיוחד לשמר את המוסיקה היפה והאותנטית של פעם: "אינני מפחד לומר שהמוסיקה של היום איבדה כיוון כמעט לגמרי. ואני מרגיש שליחות מהקב"ה לנסות להחזיר את הטעם הטוב והמתיקות היהודית...".

כחזן, משתתף בערל בקונצטרים של חזנות בליווי התזמורת הפילהרמונית. אבל מדגיש כי "הדבר הכי משמעותי בשבילי, הוא מדי ערב כשאני זוכה לשמח חתן וכלה...".

בנוסף להתמחותו בשירה וחזנות, הוא גם משמש בעצמו כמורה לפיתוח קול לזמרים וחזנים. שנים לא מעטות, תשעה במספר, השקיע בערל בלימוד פיתוח קול וחזנות. את לימודיו רכש במכון למוסיקה וליטורגיה יהודית שע"י האוניברסיטה היהודית "ישיבה יוניברסיטי" בניו יורק.

בימים אלו של ההפסקה מהאירועים, על מה אתה עובד?

"ההפסקה בספירת העומר היא ממש מתנה משמיים". אומר בערל, "ראשית, זה זמן טוב זמן לנוח ולהתרענן לקראת עונת החתונות הבעל"ט. ושנית, זה זמן טוב לעבוד על הקלטת שירים חדשים, כדי להנחיל את הניגון לדורות הבאים.
"בימים אלו אני עובד על כמה פרויקטים במקביל. הראשון, הוא דיסק של ניגוני חב"ד ייחודי, בליווי מוזיקה קלאסית. בהשתתפות כמה מטובי המוזיקאים מהתזמורת הפילהרמונית. פרויקט נוסף שאני עובד עליו כרגע, הוא סדרה של שירים חסידיים עם נוסטלגיה ועיבוד של פעם. צליל שהוא די נדיר בימינו... וכמובן, פרויקט בעולם החזנות, שהוא חלק אינטגרלי ממני".

לבערל, כפי שאולי שמתם לב, יש הרבה מה לומר בנושא המוסיקה, ולא רק לשיר. ולסיום, הוא פורש בפניי את המונולוג הבא: "המוסיקה היא חלק בלתי נפרד מחיי, גם כשאני לא שר. ועל כך אני מרגיש צורך להודות בכל יום להקב"ה - "הבוחר בשירי זמרה" - על הזכות הנפלאה שהעניק לי. ויהי רצון שכבר בחג השבועות הקרב ובא אזכה יחד עם כל בית ישראל לשיר לפניו שיר חדש בבית המקדש במהרה בימינו אמן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר