חוק ראשון לגואטה

אושר בקריאה טרומית: ייאסר להכריח עסקים לפתוח בשבת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ יגאל גואטה, האוסרת להכריח עסקים לפתוח בשבת. "ההצעה באה לעזרת העסקים הקטנים וגתורמת לשמירה על התא המשפחתי" (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
ח"כ יגאל גואטה. ארכיון (צילום: Issac Harari/Flash90)

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה של חבר הכנסת יגאל גואטה (ש"ס) חוק האוסר להכריח עסקים לפתוח בשבת. מדובר בהצעת החוק הראשונה של גואטה, שזכתה לרוב מוחלט של חברי הכנסת מלבד ח"כ איתן ברושי שהתנגד.

בהצעת החוק מוצע לאסור להתנות את קיומו של חוזה, בכך שבית עסק יפעל בימי המנוחה השבועית ללא היתר כדין. כמו כן, מוצע כי תניה כזו תהיה בטלה וכי לא ניתן יהיה לבטל את החוזה או לדרוש פיצויים בשל אי הפעלת בית העסק ביום המנוחה השבועי.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "סעיף 9ג לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע כי אין להפלות עובד שמסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי.יחד עם זאת, הסעיף אינו מתייחס לעסקים או נותני שירות שאינם מעוניינים לעבוד ביום המנוחה ונאלצים לעשות זאת תחת חוזים הכופים עליהם לעשות כך (מקרה "הנריס" במתחם שרונה מרקט בת"א ומקרים נוספים).

"הצעת חוק זו תתקן את המצב הקיים ותביא לכך שמעסיקים או בעלי מתחמים מסחריים לא יוכלו לכפות על עסק או נותן שירות לעבוד בשבת בניגוד ברצונם ובכך לפגוע להם ביום המנוחה השבועי כפי שנקבע בחוק".

ח"כ גואטה אמר כי "נדרשתי לעניין בעקבות פנייה של בחור בעל עסק ממתחם שרונה שפתאום גילה שהוא מחויב לפתוח את העסק בשבת. הוא לא אדם דתי אבל העדיף להיות עם המשפחה בשבת והוא נקנס על זה ב3000 שקל. ההצעה הזו באה לעזרת העסקים הקטנים וגם תורמת לשמירה על התא המשפחתי.

ח"כ איתן ברושי אמר במליאה כי "אנחנו עדים לאיומים הפוכים על משתלות ועסקים וכמעט עבר פה חוק שמחייב עסקים לסגור בשבת. אני מסכים שאי אפשר לכפות פתיחה בשבת אבל גם אי אפשר לכפות סגירה בשבת".

בסופו של דבר, הצעת החוק אושרה בקריאה טרומית בתמיכתם של 69 חברי כנסת ובהתנגדות של ח"כ אחד. ההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר