הנהג השתמש בטלפון נייד אך הדו"ח בוטל

נהג שהוגש כנגדו כתב אישום בגין שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה זוכה בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה. הסיבה? השוטר לא רשם בדו"ח תיאור פרטים מלא של המכשיר הסלולרי (טור משפטי)

יוסף ויצמן, עו"ד | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

נהגים רבים שמוגש כנגדם כתב אישום בגין עבירות תעבורה חוששים (בצדק) מכך שבמצב של גרסה מול גרסה עמדתם מול המשטרה נחותה. אין זה חשש לא מבוסס שכן עיון בשורה ארוכה של הכרעות דין בבתי המשפט לתעבורה מעלה כי המהימנות של השוטר בשטח נהנית מתמיכה רחבה. עם זאת, לעתים נאשמים יכולים להשיג את הזיכוי המיוחל בשל התנהלות לקויה של השוטרים באירוע.

לדוגמה, האם ידעתם שכשוטר "תופס" נהג מדבר בטלפון נייד בזמן נהיגה עליו לרשום בדו"ח את מלוא הפרטים של המכשיר הסלולרי כולל מספר, דגם ותיאור? אי עמידה בתנאי זה עשויה להביא לזיכוי הנאשם בהעדר ראיות אחרות שמפלילות אותו בביצוע העבירה. כך בדיוק אירע במקרה הבא. מדובר על נאשם שהוגש כנגדו כתב אישום בגין שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה ואשר זוכה בבית המשפט לתעבורה בפתח תקווה.

השוטר לא רושם את הפרטים

במהלך הדיון בבית המשפט השוטר טען כי הוא ראה את הנהג נוסע כאשר הטלפון הנייד צמוד לאוזנו הימנית. מתנדב משטרתי שהיה אף הוא בניידת מסר עדות לפיה הוא לא ראה את ביצוע העבירה בפועל אלא רק שמע עליה מהשוטר שעמו. הנהג מנגד טען כי הטלפון היה בהתקן הדיבורית ולא הוחזק בידו כלל.

בית המשפט נדרש אפוא לבחון מקרה "קלאסי" של גרסה מול גרסה וכבר בשלב ראשון השופט מצא סתירות מסוימות בגרסתו של השוטר. לדוגמה, סתירות לגבי מספר הרכבים בין הניידת לבין רכב הנאשם ומידע רלבנטי שהיה חסר בדו"ח כמו מקום עצירת הרכבים, מרחק העצירה ממועד ההבחנה בעבירה, מצב התנועה וכדומה.

מעבר לכל אלה בית המשפט התייחס לעניין נוסף והוא העובדה שהשוטר לא רשם בדו"ח תיאור פרטים מלא של המכשיר הסלולרי. הודגש כי שוטרים שעוסקים באכיפה בתחום התעבורה ונתקלים בעבירה של שימוש בטלפון נייד בנהיגה צריכים לציין את מספרו של הטלפון הנייד במפורש וכן את תיאור המכשיר. במקרה שלנו, השוטר לא היה יכול לציין בפני בית המשפט את מספר הטלפון של הנאשם, סוג הטלפון או צבע המכשיר.

לא פעם ראשונה

מעניין לראות שהמחדל המשטרתי כאן לא היה הפעם הראשונה שסוגיה זו מונחת לפתחן את הערכאות המשפטיות. רק לאחרונה בית המשפט העליון עסק בבקשת רשות ערעור של נהג בעניין דומה. שם דובר על שימוש בטלפון נייד ושוטר שלא רשם את פרטי המכשיר ומספר הטלפון. בפסק הדין בעליון הודגש גם שהנהג בעצמו ביקש מהשוטר לרשום את הדברים אך הלה סרב. למרות שבקשת רשות הערעור של הנהג נדחתה בבית המשפט העליון (לאחר שערעורו נדחה גם בבית המשפט המחוזי), כב' השופט אורי שהם הביע את "מורת רוחו" מהתנהלות השוטר באירוע. עד כדי כך שנציגת המשטרה בדיון התחייבה לחדד את הנהלים

לסיכום: דיבור בטלפון סלולארי בנהיגה מסוכן, ויכול לגרום לתאונות קשות וקטלניות!! בכל זאת, אם קיבלתם דו"ח תנועה על שימוש או החזקת טלפון סלולארי בניהיגה, לפני שאתם משלמים את הדו"ח, תקראו אותו בעיון ותבדקו האם נרשמו פרטי המכשיר הסלולארי בדו"ח התנועה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר