רבני הלייקים

יותר גדולים מהרצוג: הכירו את רבני הפייסבוק

יש להם כמות עוקבים גדולה משל יו"ר האופוזיציה בישראל והתכנים שלהם זוכים לתפוצה של מעל מיליון בני אדם. הכירו את הרבנים שכובשים את רשת הפייסבוק. ומה חושבים עליהם הרבנים? (מגזין)

אברהם האס | כיכר השבת |
(צילום מסך)

בעשור האחרון הפכו הרשתות החברתיות בהן פייסבוק, יוטיוב וטוויטר לכלי משמעותי - ובחלק מהמקרים אף לכלי העיקרי - שמשמש פוליטיקאים, זמרים ואמנים להעברת מסרים לקהל היעד שלהם. לצדם, ישנם בשנים האחרונות יותר ויותר רבנים שעושים שימוש בכלי החדש להעברת מסרים לציבור הרחב. מי הם אותם רבנים, למי הם מכוונים, איזה מסרים הם מעבירים דרך הפייסבוק ומה מידת ההשפעה שלהם? הכירו את רבני הפייסבוק.

מבדיקה שערכנו עולה שלרבנים המובילים ברשת החברתית יש מספר עוקבים גבוה אף יותר מפוליטיקאים שונים. למשל, לרב זמיר כהן יו"ר ארגון "הידברות" וראש ישיבת "היכל מאיר" יש 130,000 עוקבים, בעוד שלשם השוואה ליצחק הרצוג יו"ר האופוזיציה יש 119,000 עוקבים. לרב יוסי מזרחי, שמוכר בעיקר בזכות פעילותו בפייסבוק וביוטיוב יש 93,000 עוקבים ולרב יצחק פנגר יש קרוב ל-80,000 עוקבים. רבנים נוספים ומובילים בפייסבוק הם הרב שלום ארוש והרב מיכאל לסרי.

המחזירים בתשובה (צילום מסך)

בדפי הפייסבוק של הרבנים הללו תוכלו להתעדכן בעיקר בפרשת השבוע, בדברי תורה, סיפורי צדיקים כמו גם לשאול שאלות בהלכה ולהתעדכן בפעילות של הרבנים. בקרב הרבנים, המובילים הם רבנים מוכרים שעוסקים בחזרה בתשובה וקירוב לבבות. המסרים מיועדים גם הם מטבע הדברים לקהל יעד זה, אולם יש להם גם לא מעט תכנים שמתאימים לציבור החרדי והדתי בכלל. לכן, יש להם גם לא מעט עוקבים חרדים ודתיים שמעוניינים להתעדכן בתכנים אלו ועוקבים אחריהם.

אלו הרבנים המשפיעים בפייסבוק

ברשת פעילים גם הרב ד"ר בני לאו המוכר בעיקר בציונות הדתית, הרב הראשי לישראל הגאון הרב דוד לאו, רב העיר צפת הרב שמואל אליהו ורבנים אחרים שהעמודים שלהם לא מיועדים בהכרח להחזרה בתשובה, ותוכלו למצוא בהם תכנים על פרשת השבוע, דברי תורה, שאלות הלכתיות מעניינות שנשאלו או לשאול בעצמכם.

בקרב הרבנים שפעילים בפייסבוק, ישנם לא מעט שמוכרים בעיקר בזכות פעילותם ברשת. אחד מהם הוא הרב יוסי מזרחי, לו כאמור מעל 90,000 עוקבים. הרב מזרחי פעיל בעיקר בפייסבוק וצובר חשיפה משמעותית ותלמידים שרואים בו כרב. הוא לא לבד, לרב מאיר מלכה, אולי שם אנונימי למרבית הקוראים, מעל 50,000 עוקבים.

יוסי מזרחי, למעלה מ-90,000 עוקבים (צילום מסך)

בדפים של הרב דניאל זר, הרב אלעזר אדיר לוי שמפעיל דף משעשע משהו בשם "הלכה בהליכה", הרב יגאל כהן, הרב אדם סיני, הרב איתן בגדדי והרב דניאל קורן הפוסטים פחות רשמיים ויותר עממיים. הדפים מתעדכנים גם בפרקי תהילים, ברכות מיוחדות, פרשת שבוע, דברי תורה וגם בסיפורים מעניינים וסרטונים מהשיעורים השבועיים של הרבנים, חלקם בסגנונו של המחזיר בתשובה הרב אמנון יצחק.

דוגמא לתכנים הלא שגרתיים בעמודי הפייסבוק של הרבנים הפחות מוכרים, ניתן לראות בסרטון שהועלה בדף של רב הפייסבוק איתן בגדדי. בדרשתו השבועית הוא מסביר ש"יש רבנים שהם לא באמת רבנים לצערנו הרב, ומה שמעניין אותם זה הכספים, ושיבוא המשיח הוא ישרוף אותם בראש ובראשונה". בסרטון אחר שהועלה לעמוד הפייסבוק של הרב בגדדי, הוא נכנס בזמרים חובשי כיפה שמופיעים ומרקידים קהל מעורב.

בגדדי, תכנים בלתי שגרתיים (צילום מסך)

למרות שבכל דפי הפייסבוק של אותם רבנים מתפרסמים מסרים, תכנים וסרטונים של הרבנים עצמם, על פי רוב מי שתמפעל את הדפים ומעלה את התכנים הם העוזרים האישיים והתלמידים המקורבים - ולא הרבנים עצמם.

בנוסף, בפייסבוק פועלות גם מספר "רבניות" שזוכות לעוקבים רבים. הבולטות בהן הן רונית ברש, ליסה דדון ואוריאנה בן סימון. הדפים שלהן מתעדכנים במסרים של קירוב לבבות ודברי תורה; עדכונים על מועדי הפרשת חלה שהרבניות מארגנות ונסיעות קבוצתיות לאומן יחד עם הרבניות. כמו כן בעדכונים מהפעילות של הרבניות ובסרטונים ובתמונות מערבי הפרשת חלה ואירועים שהרבניות מקיימות.

מה חושבים הרבנים

בעבר התבטאו לא מעט רבנים חרדים נגד שימוש ברשתות החברתיות. הסופר והעיתונאי קובי לוי, שפעיל נגד שימוש באינטרנט לא כשר, אומר בשיחה עם "כיכר השבת" כי: "אם לרבנים האלו יש דעת תורה מאחד מגדולי ישראל, קרי: הרב קנייבסקי, הרב שטיינמן, הרב שלום כהן או הרב שמעון בעדני - אז בסדר, אבל אם לא - הם עוברים עבירה". כשהפננו את השאלה לגאון רבי שמואל אוירבעך, נעננו כי אם אותם רבנים ירצו לשמוע את דעתו בעניין, שיבואו אליו וישאלו.

אז מי קהל היעד אליו הרבנים פונים דרך הפייסבוק? ומה הם יענו למי שסבור שקיימת סתירה בין שימוש בפייסבוק למסרים של תורה ויהדות אותם הם מפרסמים בדפים שלהם? את השאלות האלו הפננו לשורה של רבנים שפעילים ברשתות החברתיות, ואלו התשובות שקיבלנו:

הרב יוסי מזרחי מסר: "קהל היעד זה לא בחורי ישיבות או חרדים, אלא חילונים וכאלו שכבר התחילו להתחזק. הסיבה לשימוש בפייסבוק היא בגלל ששם הם נמצאים כל הזמן ואין להם גישה אחרת כמעט בכלל".

"פעם כשלא היה פייסבוק אנשים היו באים יותר ואפשר היה לראות אותם פיזית, אך היום כשהעולם השתנה לגמרי, אין פשוט שום דרך אחרת. בפייסבוק זה יעיל וזול ומגיעים למאות אלפי אנשים ביום. יש לי בערך 145,000 חברים קבועים בדפים שלי בעברית ובאנגלית וכל שעה מקבלים מאמר ודבר תורה משולב בקטעי וידאו. בכל יום אנחנו מקבלים תגובות מדהימות על כאלו שהדף החזיר אותם ומחזיר אותם בתשובה, הרבה נכנסו לישיבות משם וקיבלו ייעוץ קריטי דרך הדף. לדף בעברית בלבד יש בממוצע 1.4 מיליון צפיות בשבוע. בעבר לא היינו עושים את זה בשנה של עבודת פרך".

הרב מצרף דוגמאות לתגובות שהוא קיבל מאנשים, בין היתר נכתב: "בזכותך הפסקתי לעבוד בשבת. תודה רבה שפתחת לי את העיניים"; "אני אמנם ירדתי קצת ברוחניות אבל כל פעם שאתה מעלה - נותן לי סטירה כל פעם מחדש".

הרב מאיר מלכה מסר: "המסרים בדף שלי מיועדים לכולם כולל הכל – חילונים, דתיים, חרדים, מתחזקים. יש לנו 54,000 עוקבים ואנחנו מעלים כל יום פרקי תהילים ומסרים שמחזקים הרבה אנשים. כמו שאנחנו יודעים, בכל טומאה יש קדושה ובכל קדושה יש טומאה, ואני חושב שבמקום הטמא הזה שאנשים מתחברים לדת ומקבלים דברי תורה, פרקי תהילים, ספירת העומר ודברים שהם בחיים לא היו רואים לולי היה את האמצעי הזה, אז זה ודאי חיובי. וודאי שהוא אמצעי לא הכי חיובי בעולם אבל לקירוב לבבות הוא מאד חיובי. המון התחזקו בזכות זה".

הרב שמואל אליהו מסר: "אני לא תומך בפייסבוק, אך מבין את חשיבות הכלי ולכן הלשכה שלי מחזיקה את הפייסבוק".

הרב איתן בגדדי סירב להשיב עניינית לשאלות ומסר את התגובה הבאה: "מכיוון שאתם פועלים היפך התורה ולא לפי בורא עולם, אין לי כל כוונה ורצון להתייחס אליכם ולדברים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר