צפו בווידאו

תיעוד חדש מחיסול המחבל בחברון יגרום להרשעת החייל?

סרטון חדש הוצג לשופטים במשפטו של החיל היורה. האם ההגנה חטפה מכה ניצחת וגרסתה עורערה? קטע הווידאו הדרמטי שהציגה התביעה מטעם המדינה היום בבית הדין הצבאי - בפנים (אקטואליה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(וידאו: מתוך YNET, תמונה: Flash90)

תיעוד חדש מזירת הפיגוע בחברון שבה ירה החיל אלאור אזריה במחבל: סרטון חדש שמתפרסם היום באתר ynet הוצג היום (רביעי) בבית המשפט על ידי התביעה. בסרטון רואים את האמבולנס עולה על הסכין שהיתה ברשות המחבל, ואחר כך אחד הנוכחים, שאינו מזוהה, בועט בסכין לעבר המחבל אחרי שכבר נורה למוות. כזכור, החיל טען כל הזמן כי ירה במחבל מחשש שיעשה שימוש בסכין.

התובע סא"ל נדב וייסמן אמר כי "יש טענה שהמחבל הזיז את ידו לכיוון סכין ליד ידו אבל אנו נראה שהטענה הזאת היא טענת שקר". עוד הוא ציין ש"יש תיעוד ברור מאוד למיקומה של הסכין לפני הירי ואחרי הירי והיא רחוקה מידו של המחבל. תשובתו היחידה של הנאשם היא שהוא לא מאמין לסרטון של 'בצלם', אלא שהסכין מתועדת גם על ידי אחרים ונראה את זה לבית הדין". התובע אף הציג הודעת SMS ששלח אלאור לאביו דקה וחצי לאחר תום האירוע: "היה לנו פיגוע. חבר שלי נפצע, הרג מחבל ופצע את השני. אני הרגתי את השני".

בסרטון של ארגון "בצלם" נראה אזריה בפעם הראשונה בעת שהסכין נמצאת על הקרקע רחוקה מהמחבל, בין שני סימני גלגלים שהותיר אמבולנס.

קצין מצ"ח אמר בדיון כי "חשפנו סרטונים גם של 'בצלם' וגם של נהג האמבולנס. היו לנו הרבה סרטונים, גם של פלסטינים, הכול מסודר. הסרטונים של נהג האמבולנס ושל 'בצלם' הם העיקריים. צפינו בסרטונים, גבינו עדויות מאנשים על מרחק הסכין, שלחנו את הסרטונים של נהג האמבולנס ו'בצלם' למעבדה במשטרה כדי לקבל חוות דעת מקצועית בנושא. מהעין שלי ניתן לראות שהסכין הייתה רחוקה די כדי שהמחבל לא יגיע אליה".

כמו כן התייחס קצין מצ"ח לעדותו של חייל בדרגת רב"ט. "החייל נתפס עבורנו בסרטון כחשוד במעורבות בירי ולכן הוא נחקר תחת אזהרה ועל פניו נראה בראשית החקירה שהוא מדבר איתו ולוקח מאלאור את הקסדה, זז הצדה ואז מתבצע הירי. הוא אמר לו 'הוא דקר חבר שלי והוא חייב למות'. אלאור לא הסכים להתעמת עם החייל ורק בחקירתו השנייה ביקש להתייעץ ולקרוא את כל העדויות לפני".

כזכור, החיל אלאור אזריה מיחידת כפיר הואשם בהריגה. היום, החל שלב ההוכחות במשפטו. במסגרת עדותו הוא סיפר לא פעם כי חשש שהמחבל עבד אל-פתאח שריף נושא עליו מטען משום שלבש מעיל ביום חם, ולאחר מכן סיפר כי חשש שיושיט ידו לסכין וידקור חיילים. בתביעה טענו מנגד כי המחבל היה מנוטרל ונשלל החשד שנשא על גופו חגורת נפץ, וכי גם הסכין הייתה רחוקה ממנו, כפי שניתן לראות בסרטונים קודמים. כעת כאמור נחשף סרטון חדש שמראה כי אחד הנוכחים בעט בסכין לעברו של המחבל ההרוג.

מחוץ לבית הדין עמדו כמה עשרות פעילים שקראו "לשחרר את אלאור". הם הניפו דגלי ישראל ונשאו שלטים. התובע סא"ל נדב וייסמן אמר כי נטל ההוכחה מוטל על הנאשם. "עיקר הגנתו של הנאשם כמעט ואינה חולקת על יסודות העבירה. בפועל, בתיק הזה נטל ההוכחה מוטל על הנאשם. היסוד היחיד שיש לראות הוא הקשר הנסיבתי שנדחה בהסכמה. הנאשם לא טוען לקיומה של הגנה עצמית אלא טוען להגנה עצמית מדומה, לאמור שילוב בין טענת ההגנה העצמית לבין טעות במצב הדברים. הנאשם בעצם מבקש לעשות דין לעצמו. לדעתנו יש ראיות טובות להוכיח שטענת הנאשם לא כנה לא אמינה ולא סבירה".

עוד הוסיף סא"ל וייסמן, כי בסרטונים נראה כיצד אזריה צועד בנינוחות אל הזירה ויורה במחבל בקור רוח. "אין שום רגע בתיעוד הוויזואלי שבו נראה הנאשם לפתע כמי שנדרך וכמי שנחלץ לקיומה של סכנה ומי שנדרש לבצע מעשה דחוף. אין שינוי בהתנהגותו של הנאשם לאורך כל הדרך". התובע אף התייחס לאמינות החיל ואמר ש"כנות הנאשם היא יסוד מהותי", בהתייחסו לשינוי הגרסאות שלו. "נראה לכם שרק בהמשך היום עלתה טענת הסכין ורק לאחר מכן עלתה טענה משולבת של סכין ומטען. אנחנו נראה לכבודכם את נקודות הזמן בנושא זה. ההגנה העצמית המדומה היא לא רק פועל יוצא של טענת הנאשם", אמר התובע. "אנחנו נטען שלפני הירי המחבל היה במצב שלא ניתן להגדירו כתוקף שלא כדין שיצר סכנה מוחשית שבגינה נדרש מעשה מיידי. כל אלה הם יסודות משפטיים של טענת ההגנה העצמית שהנאשם צריך להוכיח שהוא האמין באופן כן בקיומם".

נגד אזריה, חייל בחטיבת כפיר שירה במחבל ב-24 במרס, הוגש כתב אישום המייחס לו הריגה. "החייל התקרב למחבל בכמה צעדים, כיוון לראשו וירה כדור בודד מטווח קצר. זאת ביצע הנאשם בניגוד להצדקה מבצעית ובניגוד להוראות הפתיחה באש", נכתב בכתב האישום, שמייחס לו גם סעיף התנהגות שאינה הולמת. השופט מתח ביקורת הן על ההגנה והן על התביעה והתריע מפני חולשת הראיות.

במענה לכתב האישום כתב עורך דינו של אזריה כי הוא "פעל בשבריר של שנייה לנטרול המחבל ומניעת פגיעה בו ובחבריו שעמדו סמוך למחבל. הוא לא ראה דרך אפשרית אחרת להצלת חייו וחייהם. הנאשם מודה כי בירי ייתכן שגרם למותו של המחבל, אולם בוודאי גרם לנטרולו. הנאשם דימה מצב שבו לאור הנסיבות, המחבל נושא על עצמו חגורת נפץ וסכין במהלך פיגוע משולב ותנועותיו נועדו להפעיל חגורה שעל גופו ובכך לגרום לפיגוע 'איכותי' כמו שנאמר לנאשם בתדרוך. הנאשם חשב כי נשקפה סכנה מוחשית ומיידית לו ולחבריו".

בשבת האחרונה הובא המחבל לקבורה ובהלווייתו השתתפו המונים. בצילומים מההלוויה בחברון נראה ההמון נושא את גופתו של א-שריף, שנעטפה בדגל חמאס, ונשמע קורא קריאות נקם. לפני שגופתו של א-שריף הוצאה מהבית במסע ההלוויה הובאו אליה אמו ואחותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר