קלינטון נגד טראמפ: "אסור שיתקרב לכפתור האדום"

בנאום הבחירות החריף ביותר שלה עד כה, על יחסי החוץ, הזהירה קלינטון שמועמד הרפובליקנים מסוכן ובלתי צפוי: "לטראמפ רעיונות מוזרים, הוא ייקח את ארה"ב לתהומות. פסיכיאטרים צריכים לבדוק את חיבתו לרודנים" (חדשות)

אורלי אזולאי, ynet | כיכר השבת |
קלינטון (צילום: שאטרסטוק)

חדה, בוטחת, לועגת: הילרי קלינטון, מי שצפויה להיות המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, נשאה הערב (חמישי) בסן דייגו נאום שהיה אולי החריף והטוב ביותר שלה בקמפיין הבחירות הנוכחי, ובו היא תקפה קשות את המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ בכל הקשור למדיניות החוץ שהוא מבקש להנהיג בארה"ב. היא הזהירה כי אם אמריקה תבחר בו - הוא ייקח אותה לתהומות, ואמרה כי תהיה זו "שגיאה היסטורית" לתת לו את הניצחון.

בנאומה אמרה קלינטון ש"הרעיונות של דונלד טראמפ אינם רק רעיונות שונים – הם גם רעיונות בלתי קוהרנטיים באופן מסוכן". היא אמרה שלמעשה לא מדובר ברעיונות סדורים של ממש, אלא בתמהיל ביזארי של מחשבות. "טראמפ לא רק שאינו מוכן לתפקיד – הוא גם לא כשיר לתפקיד מבחינת המזג שלו", אמרה קלינטון, והזהירה כי אסור שטראמפ יחזיק בקוד הגרעיני.

לאורך כל הנאום היא לגלגה על טראמפ ורמזה שניסיונו הציבורי כולל בעיקר הנחיית תוכניות ריאליטי, ניהול בתי קזינו והתמסרות למשחקי גולף. המסר שהעבירה הוא שלא ברור מהיכן שואב טראמפ ביטחון רב כל כך כשהוא מדבר על נושא קריטי כמו ניהול המעצמה מספר אחת בעולם.

המועמדת הדמוקרטית לעגה לאורך הנאום להצהרות העבר של טראמפ ולחוסר ניסיונו: "הוא שיבח דיקטטורים כמו ולדימיר פוטין והתכסח עם רבים מידידינו, כמו ראש ממשלת בריטניה, ראש העיר לונדון, נשיא מכסיקו והאפיפיור. הוא אומר שיש לו ניסיון בינלאומי כי הוא ניהל את תחרות מיס יוניברס ברוסיה". על אמירתו שארה"ב מתנהלת כיום כמדינת עולם שלישי אמרה קלינטון "אתה לא ראוי להנהיג אותה", ואחר כך הזהירה שאם טראמפ ייבחר לנשיא, הוא ייקח את המדינה לתהומות.

קלינטון הדגישה את ניסיונה הרב בזירה הבינלאומית, כולל הובלת הסנקציות על איראן ותיאום הפסקת האש בין ישראל לחמאס. "העבודה הזו לא זרה לי. הבחירה שניצבת בפני העם האמריקני בבחירות הקרובות ברורה. אני מאמינה בבריתות בין ארה"ב למדינות אחרות", אמרה קלינטון. היא הדגישה שארה"ב צריכה להיות מדינה מכילה ולא להקיף עצמה בחומות, ברמיזה לחומה שמבטיח טראמפ להקים בגבול מכסיקו. "למה שהוא ירצה להפוך שכנה שלנו לאויבת?", שאלה. "אם דונלד ייבחר – בקרמלין יחגגו. אסור לנו לתת לזה לקרות". היא הוסיפה עקיצה: "אשאיר לפסיכיאטרים את הניסיון להבין את החיבה של טראמפ לרודנים".

זה לא ריאליטי, דונלד, זאת המציאות

קלינטון גם לעגה לאמירתו של איל הנדל"ן הרפובליקני שאם צפון קוריאה ויפן יילחמו זו בזו – אז שיילחמו, ושזו לא בעיה של ארה"ב. היא יצאה נגד הרעיון של טראמפ שארה"ב צריכה להתעסק בשלה ולא להתערב במתרחש מעבר לים: "מה שהוא אומר יחליש את המדינה שלנו... עלינו להיות בחזית כדי לפתור בעיות לפני שהן מגיעות אלינו הביתה".

הילרי קלינטון הדגישה בנאומה שהיא בניגוד לטראמפ הכוחני דוגלת בדיפלומטיה: "קחו למשל את הסכם הגרעין עם איראן – כשאובמה נבחר איראן דהרה לפצצה, והיו שקראו למתקפה צבאית, אבל זה יכול היה לגרור אותנו למלחמה. הנשיא אובמה בחר דרך אחרת – הבאנו את איראן לשולחן והשגנו הסכם שאמור לחסום בפני איראן כל דרך לנשק גרעיני".

"ביטחון ישראל אינו נתון למשא ומתן – הם בני הברית הקרובים ביותר שלנו באזור, ויש לנו חובה מוסרית להגן עליהם", אמרה קלינטון. "ובכל זאת, אין ספק שהעולם וארה"ב בטוחים עכשיו הרבה יותר משהיו לפני ההסכם עם איראן, וזה בלי שירינו ירייה אחת. טראמפ אומר שלא היינו צריכים לחתום על ההסכם - אבל פירוש הדבר שאיראן הייתה ממשיכה בתוכנית הגרעין, ומה אז? מלחמה? להגיד לעולם 'בהצלחה, תתמודדו עם איראן'? לטראמפ כמובן אין תשובות לכך". קלינטון גם הקניטה את טראמפ בשל האמירה שלו שיבוא לטפל בסכסוך הישראלי-פלסטיני מעמדה ניטרלית: "אנחנו לא יכולים להיות ניטרלים מול בת הברית החשובה ביותר שלנו", אמרה.

קלינטון אמרה שהדמוניזציה שטראמפ עושה למוסלמים מחזקת את דאעש, ושקריאתו לאסור כניסת מוסלמים לארה"ב מנוגדת לערכים האמריקניים ומהווה ניצחון תעמולתי ענקי לארגון המדינה האיסלאמית. "זו לא תוכנית ריאליטי – זו המציאות האמתית", לעגה קלינטון לטראמפ. "בשביל להגן על המולדת לא מספיקות סיסמאות. צריך תכנית אמתית... תארו לכם את דונלד טראמפ יושב בחדר המצב ומקבל החלטות של חיים ומוות. אנחנו רוצים שהאצבע שלו תהיה קרובה לכפתור?".

בשורה גדולה לטראמפ: ראיין תומך בו

ממש בשעה שקלינטון נשאה את הנאום שלה, הגיעה הודעה משמחת וחשובה מאוד מבחינת הקמפיין של טראמפ: יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, פול ראיין, שהוא היום הדמות הבכירה ביותר במפלגה, פרסם סוף סוף הודעה שמבהירה כי הוא תומך בטראמפ ויצביע עבורו בבחירות. עד כה נמנע ראיין מהבעת תמיכה מוצהרת בטראמפ, עובדה שסימלה יותר מכל את הסלידה של הממסד הרפובליקני הוותיק מסגנונו של המיליארדר השנוי במחלוקת. "יש יותר דברים שאני מסכים עליהם עם טראמפ מאשר דברים שעליהם אני לא מסכים איתו", הסביר ראיין את החלטתו להביע בסופו של דבר תמיכה בו.

כבר אתמול, במהלך נאום בניוארק שבניו ג'רזי, תקפה קלינטון את טראמפ על הצהרות שהשמיע בעבר, ובראשן הצעתו לאסור זמנית כניסת מוסלמים לארה"ב. היא תקפה אותו גם על התמיכה שלו בשימוש בעינויים נגד חשודים בטרור ועל האמירה שלו שמדינות צריכות לחתור להשגת נשק גרעיני. "זו לא רק צורת דיבור פלגנית, ידידיי – זו סכנה", פסקה. "מה שהוא כבר אמר עזר ועודד את הטרוריסטים".

קלינטון וטראמפ מציגים תכניות מנוגדות למדיניות החוץ של ארה"ב. קלינטון דבקה בגישה המסורתית של שתי המפלגות הגדולות בארה"ב, שבאופן כללי נקטו לאורך השנים פעולות די דומות בתחומי מדיניות החוץ השונים, למעט הבדלים בנושאים מסוימים מאוד כמו איראן ומלחמת עיראק. טראמפ מנגד טוען שמדיניות החוץ של ארה"ב נכשלה,

והוא מציע מדיניות של "קודם כול אמריקה" – כלומר, קודם כול לדאוג לענייניה של ארה"ב ולאינטרסים שלה.

הנאום שאמריקה חיכתה לו

בנאומה הערב עשתה הילרי קלינטון את מה שאוהדיה וראשי המפלגה הדמוקרטית ציפו ממנה לעשות כבר מזמן: היא כתשה את טראמפ עד עפר ופגעה בכל הנקודות הרגישות שלו ללא רחם. ניכר היה כי סוף סוף היא באה לפוצץ את הבלון, וקשה היה שלא לראות שהיא נהנית מכל רגע. בנאום של 30 דקות, בנוי לתלפיות, היא בעצם אמרה לאמריקה ולעולם שהמלך טראמפ הוא עירום. היא לגלגה על בורותו, על חוסר הבנתו ועל אופיו.

למרות הלעג, קלינטון דיברה בדאגה וללא התלהמות, תוך שהיא שוזרת סרקזם ואירוניה. לא במקרה היא בחרה את העיתוי הזה לנאום: ימים ספורים לפני הפריימריז בקליפורניה ובניו ג'רזי, היא רצתה לאותת למצביעים כי אף שעדיין לא הבטיחה רשמית את זכייתה במועמדות הדמוקרטים לנשיאות, היא זאת שתהיה מועמדת המפלגה לבית הלבן. היא כלל לא התייחסה ליריבה בפריימריז ברני סנדרס, ובמקום זאת הציגה מבט של מי שבאה להרוג פוליטית את טראמפ.

בנאום הערב הזכירה קלינטון לאמריקה את הימים שבהם הפופולריות שלה הרקיעה שחקים, כשהייתה מזכירת המדינה וזכתה לשיעור אהדה גבוה בזכות נחישותה, כושר עמידתה ויכולתה לנתח אירועים מורכבים ברחבי הגלובוס.

רבים בארה"ב חיכו לרגע הזה – לנאום המכונן של קלינטון שבו היא תגיד בקול רם את מה שרבים אומרים רק על הבמה בסן דייגו הייתה הילרי קלינטון מוכנה: היא לא ירתה מהמותן ולא נזפה ביריב, אלא פירקה אותו לחתיכות ונתנה לאומה שעקבה אחרי נאומה להבין שמדובר לא רק באדם שהוא בור בנושאים מדיניים אלא באדם שגם יש לו אישיות בעייתית, ושלהפקיד נשק גרעיני בידיים שלו יהיה כמו לתת קופסת גפרורים לפירומן העומד ליד מאגר של נפט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר