מה הפתרון?

הקשיש ביקש שאחיינו יהיה האפוטרופוס – השופטת חששה מניצול

אחייניתו של בן ה-83 שימשה כאפוטרופוס שלו בחמש השנים האחרונות אך לפני כחודשיים ביקשה להתפטר לאחר שאחיה האשים אותה בניסיון להשתלט על נכסיו. ביהמ"ש קבע מנגנון אפוטרופסות ייחודי המאפשר לקשיש קשר עם אחייניו מצד אחד ומגן עליו מפניהם מצד שני (משפט)

אילוסטרציה (צילום: אנספלאש)

לאיש, בן 83, אין ילדים וקרובי משפחתו היחידים הם אחותו וילדיה – אחייניו. ברשותו דירה בה הוא מתגורר ודירה קטנה נוספת, וכן סכומי כסף מעטים בבנק. עקב מצבו הרפואי הוא מתקשה להתנייד.

לייעוץ בתחום:

פנו לעורך דין משפחה

לפני כחמש שנים מונתה אחת האחייניות כאפוטרופוס של האיש, בהסכמתו, על מנת שתסייע לו בפעולות היומיום.

הדברים התנהלו על מי מנוחות אולם לפני כחודשיים הגיע ארצה אחד האחיינים שהתגורר בארה"ב ו"נחת" היישר בבית הדוד. האחיין האשים את אחותו שהיא מתכננת לבצע פעולות שינשלו אותו מדירה שהוא אמור לרשת מהדוד. היא מצידה האשימה אותו שהוא זה שמבקש להשתלט על נכסיו.

עקב הסכסוך המשפחתי הגישה האחיינית לבית המשפט בקשה להתפטר מתפקידה כאפוטרופוס. במקביל הגיש האחיין מחו"ל בקשה למנות לו כאפוטרופוס אחיין אחר.

בית המשפט הזמין תסקיר עובדת סוציאלית ומינה עורכת דין מטעם הלשכה לסיוע משפטי כאפוטרופוס לדין של הקשיש (שתייצג אותו בהליכים המשפטיים).

היועץ המשפטי לממשלה הצטרף להליך וטען כי בשל הוויכוח המשפחתי ועל מנת לחסוך מהאיש את המתח המשפחתי שנוצר, יש למנות גורם חיצוני כאפוטרופוס.

האפוטרופוס לדין הודיעה כי הקשיש אינו מעוניין באפוטרופוס חיצוני ומבקש למנות את אחיינו. כמו כן הוא אישר בפניה שהוא מעוניין לארח בביתו את האחיין מחו"ל.

עם זאת לדבריה, "קיים חשש רב לניצולו על ידי האחיינים" ולכן מינוי של מי מהם כאפוטרופוס לא יפעל לדעתה לטובתו.

"כבוד ודרך ארץ"

השופטת ענת אלפסי מבית המשפט למשפחה באשדוד שמעה את הקשיש בדיון וציינה כי סיפר בקול צלול ש"קיבל טיפול מסור מאחייניתו" והוא "שבע רצון מכך שהאחיינים נמצאים עמו בצהריים ובערב ודואגים לכל מחסורו".

השופטת הוסיפה כי התרשמה שהאיש מעוניין להיות שותף להחלטות בעניינו והוא סומך לחלוטין על האחיין הנוסף שיסייע לו.

לדבריה, המצב המיוחד מחייב מנגנון שיאפשר מצד אחד לממש את רצונו של האיש בחברת האחיינים, ומצד שני יגן עליו מפני ניצול כספי.

מקרה זה מתאים לדבריה למינוי "תומך החלטות" – אדם שתפקידו לסייע לחסוי בקבלת החלטות, כך שהן מתקבלות על ידי שניהם יחד.

בהתאם לעקרון זה, קבעה השופטת כי האחיין הנוסף ישמש "תומך החלטות" לגופו ורכושו של הדוד, תוך הגדרת פעולות קבועות שעליו לבצע – למשל קבלת תרופות מקופת חולים והבאתו לטיפולים ומשיכת 1,000 שקל בחודש מחשבונו לצרכים השוטפים. פעולות שמעבר לכך, קבעה ייעשו באישור האפוטרופוס לדין.

השופטת שחררה את האחיינית מתפקידה כאפוטרופוס וביקשה כי כלל בני משפחתו של האיש יקשיבו לו ויכבדו את רצונו בכל עניין הנוגע להתנהלות חייו.

עוד נקבע כי כל עוד הדוד מעוניין בכך, האחיין שהגיע מחו"ל יוכל להמשיך להתגורר אצלו והוא מחויב "לנהוג כבוד ודרך ארץ בכלל בני המשפחה" כתנאי להישארותו בדירה.

השופטת הגבילה את ההסדר החדש לששה חודשים וקבעה כי לאחר מכן יוגש תסקיר משלים.

השופטת סיכמה כי "יש לקוות כי מעתה ואילך יחזרו השקט והשמחה לחייו של האיש".

  • שמות ב"כ הצדדים לא ציינו בהחלטה

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עורכת דין לורית גרון גלבוע עוסקת בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר