אאא

קבוצת קרסו יבואנית ניסאן הצטרפה ברגע האחרון למכרז רכבי השרים, כך נודע ל"כלכליסט". היא תשתתף במכרז עם צמד דגמים שונים: ניסאן אלטימה וניסאן מקסימה. שלשום חל המועד האחרון להגשת הצעות במכרז – ולפי גורמים המקורבים למשרד האוצר ניגשו למכרז בסך הכול ארבעה דגמים: שברולט אימפאלה, סקודה סופרב, ניסאן אלטימה וניסאן מקסימה. מחירה הרשמי של האלטימה הוא הנמוך ביותר מבין ארבעת הדגמים ועומד על 165 אלף שקל, מחירה של המקסימה הוא 240 אלף שקל. מחיר הסקודה סופברב מתחיל ב־173 אלף שקל, ושל שברלוט אימפאלה מתחיל ב־230 אלף שקל.

עד השבוע שעבר לא הוגשה כל הצעה מטעמה של קבוצת קרסו, יבואנית ניסאן, עקב חילוקי דעות בין היבואנית ליצרן בנושא גובה ההנחה שתוענק למדינת ישראל ברכישת הרכבים. אלא שהשבוע הוחלט בקבוצת קרסו לגשת למכרז עם צמד הדגמים, לאחר שהתקבל עבורם הסבסוד הראוי מן היצרן.

באפריל פרסם האוצר מכרז רכש לרכב עבור שרי הממשלה. הדרישה הקריטית ביותר לרכבים אלה נוגעת לתקציב המרבי: מדובר ברכבים שמחיר המחירון הרשמי שלהם אינו יכול לעלות על 250 אלף שקל. בנוסף, המכרז מפרט שורה ארוכה של דרישות טכניות מהרכבים: כך, אורכו המרבי של הרכב אינו יכול לעלות על 4.8 מטרים, מנועו חייב להפיק מעל 175 כוחות סוס ובסיס הגלגלים (המרחק שבין הסרן האחורי והקדמי) אינו יכול לעלות על 2.7 מטרים. בפועל, המכרז עצמו נוגע לכ־40 רכבים – שייועדו הן לשרים – והן לבעלי תפקידים מקבילים כגון שופטים.

הצטרפותה של ניסאן למכרז עשויה לחשוף את המדינה לבעיה: אם האלטימה הזולה תזכה, עשויים השרים להימנע מלבחור בה. הסיבה טמונה דווקא בסקודה סופרב, שמוצמדת לח"כים. הסופרב נחשבת ליוקרתית יותר מהניסאן בעלת התדמית העממית. עוד נקודה שעלולה להיות בעייתית בכל הנוגע למכרז נוגעת להיעדרן המוחלט של מכוניות יוקרה ממנו. לדוגמה, אינפיניטי שמכוניות מתוצרתה יכולות גם להשתתף במכרז אינה משתתפת. בבוא היום עשויים שרים מסוימים להימנע באופן גורף מבחירה הן בסקודה (בגלל שהיא משמשת את הח"כים), הן בשברולט והן בניסאן, שנחשבות כולן עממיות. במכרז השרים האחרון, שנחשב כושל במיוחד עקב סירובם של השרים לבחור במכוניות שזכו, השתתפו צמד מכוניות: ב.מ.וו סדרה 5 היוקרתית וסיטרואן C5 העממית.