מחיר ההסתה

ייצאו בחוץ: מחבלי מזרח י-ם יקברו - מחוץ לכפר מגוריהם

לאחר ההסתה בלוויית המחבל שרצח את הקדוש הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד, מחליט גלעד ארדן להחמיר את החזרת גופות המחבלים ממזרח העיר: מעתה הם ימסרו רק אם יקברו מחוץ לכפר (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הקדוש הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד (צילום: שמואל דריי)

פרסום ראשון: המשטרה מחליטה היום (רביעי), כי לא תאפשר עוד הלוויות וקבורת מחבלים תושבי מזרח ירושלים בכפריהם או בשכונות שלהם, ואלו יתקיימו מעתה רק בבתי קברות מוסלמיים ספציפיים, כך מפרסם היום אתר ynet.

לפני כמה שבועות התפרסם סרטון מהלווייתו של המחבל עלאא אבו ג'מל - שרצח את הקדוש הרב ישעיהו קרישבסקי הי"ד בתחנת האוטובוס בשכונת גאולה בירושלים - בה השתתפו מאות אנשים בבית הקברות בכפר ג'בל מוכבר והשמיעו קריאות שבח למחבל והסתה נגד מדינת ישראל, בניגוד מפורש להתחייבויות והסיכומים עם המשפחה. בעקבות כך, הורה גלעד ארדן השר לביטחון פנים להמתין עם החזרת שאר גופות המחבלים עד שתסתיים חקירת האירוע ויוחלט על תנאים חדשים שיבטיחו קיום הלוויות בלי הסתה פרועה.

ההחלטה קובעת, כי המשטרה היא שתקבע את מיקום ההלוויה, מה שיאפשר שליטה מלאה באנשים הנכנסים למתחם ובכל המתרחש במקום.

כזכור, שתי משפחת מחבלים שגופותיהם טרם הוחזרו עתרו לבג"ץ נגד ההחלטה. אחת מהן היא משפחתו של המחבל בהא עליאן מג'בל מוכבר, שביצע את הפיגוע בארמון הנציב שבו נרצחו שלושה ישראלים. עליאן הפך לסמל בג'בל מוכבר בפרט וברחוב הפלסטיני בכלל, ואביו אף פתח במסע להנצחתו ובמסגרתו הוא מרצה בפורומים שונים, בהם גם מוסדות חינוך, על "מורשת" בנו.

בתחקיר שנערך על ידי המשטרה בעקבות ההלוויה המתועדת שהתפרסם ב-ynet, צוין כי עד עכשיו הוחזרו 38 גופות של מחבלים תושבי מזרח ירושלים לקבורה והלוויותיהם התנהלו על פי ההסכמות עם המשפחות: ללא מאפייני הסתה, החזרת גופה בסביבות השעה 1:00 בלילה וקיום הלוויה בת שעה וחצי לכל היותר בנוכחות 30 קרובי משפחה בלבד.

על פי התחקיר, בליל הלווייתו של עלאא אבו ג'מל הגיע אמבולנס לכפר עם גופתו מאבו-כביר וב-1:00 נאספו במתחם בית הקברות 150 איש. בשלב זה נמסר לנציגי המשפחה כי בתנאים הללו לא תימסר הגופה. כמו כן הציבו בני המשפחה מישהו מטעמם שיזהה את האנשים וימנע כניסה של בלתי מורשים.

למרות זאת הועברה הגופה למתחם טהרה בסמוך למסגד, ובעת ההעברה הייתה התקהלות גדולה שבה נשמעו קריאות "בדם ואש נפדה אותך שהיד" ו"אללה אכבר".

בשלב זה עמדו בפני המשטרה שתי חלופות: הראשונה לקיחת הגופה עם המשמעויות הכרוכות בכך, לרבות הפרות סדר והתלהמות מקומית, והשנייה להמשיך בהליך הקבורה תוך שליטה במהלך האירוע. מפקד המחוז יורם הלוי בחר באפשרות השנייה, בגיבוי השר לבט"פ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר