רגע לפני הבלינצ'ס

כל מה שצריך לדעת על מוצרי החלב בארוחת החג

חג השבועות בפתח, ומנהג ידוע בבתי ישראל לאכול מאכלי חלב לכלל סוגיו. היותנו ארץ זבת חלב ודבש, בוודאי מביאה אותנו לצרוך אף בחיי היום יום מוצרי חלב, ויש בהם יתרונות רבים אך גם כדאי לא להגזים. מדריך שולחן החג (אוכל, בריאות)

ארוחה חלבית בשבועות. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

חג השבועות בפתח, ומנהג ידוע בבתי ישראל לאכול מאכלי חלב לכלל סוגיו. ישנם כאלה המסתפקים בגבינות ופשטידות, וישנם כאלה המהדרים אחר הבלינצ'ס והקינוחים העשירים. היותנו ארץ זבת חלב ודבש, בוודאי מביאה אותנו לצרוך אף בחיי היום יום מוצרי חלב, ויש בהם יתרונות רבים אך גם כדאי לא להגזים. מדריך שולחן החג.

ילדים ומוצרי חלב - סיפור אהבה?

למוצרי החלב חלק חשוב בתזונה שלנו: ערכם הביולוגי הגבוה של חלבוני החלב מבין חלבוני המזון, תכולת הסידן המשמעותית שחיוני לתקינות השלד, השפעתו על הפחתת יתר לחץ הדם, הגנה מפני עששת, והורדת הסיכון לסוגי סרטן שונים כמו סרטן השד, הפה והלוע, והמעי הגס.

אמנם הממצאים על הקשר שבין צריכת החלב להתפתחות הסרטן אינם חד משמעיים, אבל ההשפעה המגינה של החלב מפני סרטן מיוחסת למרכיבים התזונתיים המצויים בחלב כמו סידן, ויטמין D ועוד.

ההמלצות לגבי גיל החשיפה לחלב פרה משתנות בין הארצות השונות. הסיבה העיקרית לדחייה הינה מניעת אנמיה, משום שחלב פרה מהווה מקור דל לברזל. בשל שיעורי האנמיה הגבוהים בישראל, משרד הבריאות ממליץ לדחות עד גיל שנה הוספת חלב פרה לתפריט.

מוצרי חלב כמו גבינה ויוגורט מהווים מקור דל לברזל ולכן מומלץ לבסס את התפריט התזונתי בברזל עשיר שנמצא בבשר, עוף, הודו, פרות וירקות, ולדחות הוספת מוצרי חלב לצריכה היומית עד גיל תשעה חודשים, ומומלץ להימנע ולהגביל מעדני חלב ממותקים העשירים בסוכר.

כמה חלב הילד צריך לשתות? אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק.

מינונים מומלצים של שתיית חלב לילדים, מקושרים לגיל הילד ולצריכת התזונה שלו. כך בגילאי 1-3 הילד זקוק ל500 מ"ג סידן שמקביל ל2.5 כוסות חלב. החל מגיל 4 הדרישה עולה ל800 מ"ג סידן ליום, ומומלץ שלפחות חצי יגיעו ממוצרי חלב.

בגיל שנה, בעת הגמילה מהנקה או תחליפי הנקה, מתאפשרת החלפתם בחלב פרה או עיזים. ילדים מתחת לגיל שנתיים זקוקים לחלב מלא 3% שומן כדי לספק את כמות הוויטמינים הנדרשת. מעל גיל שנתיים, מומלץ חלב ניגר שומן3% ומוצרי חלב 5%, אך ניתן לעבור לחלב דל שומן אם נצרכת הפחתת השומן בגוף. חלב עם 0% שומן אינו מתאים כלל לתפריט ילדים שכן יש בו מעט קלוריות ומעט וויטמינים.

מבין סוגי החלב, המומלץ ביותר לילדים הינו חלב פרה או עיזים וכדאי שלא להביא להחליף לסוגי חלב אחרים. למשל, חלב כבשים מכיל כמות שומן רווי גבוהה ולכן לא מומלץ. כך גם תחליפי חלב כמו חלב אורז, סויה או שקדים, אשר אינם דומים בהרכבם לחלב, אינם מספקים את הרכיבים החיוניים אותם ניתן למצוא בחלב "רגיל" ולכן אינם מומלצים.

למרות הכל, אל תגזימו

למרות החשיבות הגבוהה שיש בצריכת מוצרי החלב בתזונה היום-יומית, ישנם אנשים שיש להם רגישות לסוכר שבחלב – הלקטוז.

5% מהאוכלוסייה בישראל סובלים מרמות שונות של אלרגיה לחלבוני החלב וקרוב ל70% מהאוכלוסייה לוקה באי סבילות ללקטוז, ברמה כזו או אחרת. אלה וגם אלה נאלצים לבדוק היטב את מרכיבי המזון ולעתים להסתפק בתחליפים מסוגים שונים.

התופעה מגיעה בדרך-כלל בילדים מגיל 5 ומעלה ונדיר שהיא מגיעה לפני. כאשר ישנה רגישות המסוגלות לצרוך מוצרי חלב היא נמוכה ומשתווה לשתי כוסות חלב, וזאת רק עם ארוחה ובכל פעם עד כוס חלב אחת בלבד. במצב כזה, עדיף לצרוך מוצרי חלב מוחמצים כמו יוגורט או גבינה אשר מכילים תרביות חיות של חיידקים, ועדיין חשוב לברר עם הרופא באם רגישות זו אכן קיימת.

במקרה של אלרגיה, יש להימנע ממוצרי חבל שלא לצורך ובכל החלטה על מניעה ממוצרי חלב או הגבלתו מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך.

מעבר לרגישות לסוכרים שבחלב, הלקטוז, יש לשים לב גם שמוצרי חלב יכולים לגרום לעלייה במשקל עקב רכיב הקלוריות הגבוה. בחג השבועות אפשר ליהנות מאוכל עשיר, וגם לשמור על הבריאות והמשקל.

זהירות, השמנה לפניך! צילום: שאטרסטוק.

בונוס: מתכון לחג בריא

עבור הקוראים מצורף תפריט חג לאלו שאין להם מגבלה רפואית ורוצים לסעוד את ליבם בארוחה חלבית וגם לשמור על המשקל.

ארוחת בקר

כוס קורנפלקס/ ברנפלקס עם כוס חלב

שתייה ללא סוכר

ארוחת בינים

פרי

שתייה ללא סוכר

ארוחת צהרים

חצי קופסא גבינה לבנה 5%

100 גרם טונה

סלט + כפית שמן

פרי

שתייה ללא סוכר

או

רבע עוף ללא עור

סלט+ כפית שמן

ירקות מבושלים ללא תפא, תירס, אפונה ושעועית לבנה/ קטניות.

שתייה ללא סוכר

ארוחת ביניים

פרי

שתייה ללא סוכר

ארוחת ערב

שני בלינצ'ס ממולאים בגבינה לבנה 5% (אפשר להוסיף ממתיק מלאכותי כמה טיפות וניל ומעט צימוקים)

גיל או אשל או יוגורט

פרי

שתייה ללא סוכר


חג שבועות שמח, מהנה ובריא!

הכתבה נעשתה בשיתוף עם קופת חולים מאוחדת.

המידע באדיבות ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית בקופת חולים מאוחדת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר