שערורייה

בציון הברטנורא: מי המציא את ההילולא?

קמפיין אגרסיבי סביב שמו של רב קדוש - תמיד עובד: ברור שנכון וראוי לעלות ולהתפלל בקברו של הברטנורא, בהנחה שהוא קבור שם, אך ההילולא בג' בסיון היא המצאה של פרסומאים (יהדות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ציון רבינו עובדיה מברטנורא (צילום: בועז בן-ארי, כיכר השבת)

'הרע"ב', 'הברטנורא' - כל אחד כפי שמורגל על לשונו מאבותיו ורבותיו - אצל כל יראי השם, מוזכר שמו של רבנו עובדיה מברטנורא זיע"א ברטט ובסילודין כבר מאות בשנים, וכל תופש תורה גדל על פירושיו הבהירים על חלקי התורה, בין בחיבורו המונומנטלי על ששה סדרי משנה שקשה לתאר אפשרות ללומדם בלעדיו ובין בשאר חיבוריו כמו 'עמר נקא' בדברי רש"י על התורה ועוד.

חלק אחד בתולדות חייו - יותר נכון: בסיומם, בעת הסתלקותו מן העולם לפני יותר מארבע מאות שנה - נותר בלתי מפוענח. תאריך עלייתו לגנזי מרומים לא נודע בבירור עד היום הזה, מאחר ואין תיעוד אודותיו מתקופת פטירתו.

אין חולק על כך שהיה חי עד שנת רנ"ו, היות ושמו נזכר כרב פעיל באגרת של תלמידו משנה זו. כך גם מוסכם על כל ההיסטוריונים שבשנת רס"ט כבר לא היה בין החיים, כי באיגרת משנה זו מוצמדת לשמו המילה 'ז"ל'.

הדעות נותרו אם כן חלוקות באיזו שנה בין רנ"ו לרס"ט אכן נפטר, כשכל צד מנסה להביא אסמכתאות כאלו ואחרות לדעתו. בשל כך, תאריך יום פטירתו נותר כתעלומה, וכלשונו של בעל "אוצר הגדולים אלופי יעקב": "אין אנו יודעים לא את יום פטירתו, לא את חודש פטירתו, ולא את שנת פטירתו של רבינו עובדיה מברטנורא".

בענין זה, מתחוללת לנגד עינינו תופעה שהמילה 'שערורייה' הולמת אותה כיאות: בשנים האחרונות - ובימים אלו ביתר שאת - צצים על כל קיר מודעות אקראי ובכל תיבת דואר אישית פלאיירים צבעוניים ומודעות רעשניות על הילולת בעל הברטנורא שמתקיימת לפני חג השבועות, היום, ג' סיון.

מי שעומד מאחורי היוזמה, הוא אחד מחברי מועצת עיריית ירושלים, שקם בוקר אחד לפני 12 שנה והחליט על דעת עצמו להצמיד את תאריך הפטירה של בעל הברטנורא, אחד ממנהיגי ישראל, לערב חג מתן תורה, ולמקם את ההילולא למרגלות הר הזיתים כשגם אתר הציון לא מאומת בוודאות, בהודיעו על כך בשער בת רבים בקמפיין משווק היטב.

וההמון? ההמון נוהה ומאמין אחר כל יוזמה שמוצגת בעיניו ונדמית לו כמבטיחה ישועה כלשהי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר