אאא

סביר להניח שכבר שמעתם על תזונת הפליאו - תזונה שמסתמכת על תזונת האדם משחר בראשית ועד תחילת העידן החקלאי. תזונה המבוססת על הפיזיולוגיה האנושית הקדומה ונסמכת על המדע המודרני. זוהי תזונה הגורסת שהמעבר לעידן החקלאי, צורך קיומי לאוכלוסיה על סף הכחדה, היה מלווה בפגיעה בבריאות.

הוספת הדגנים לתזונה האנושית פגעה ביכולת לספוג ויטמין D והקטנת צריכת בעלי החיים הביאה להפחתת ספיגת ויטמינים מסיסי שומן, A, D, E, K, שחסרונם הביא לפגיעה בעצמות, למחלות טרשתיות (שהן ספיגת סידן לא בעצם אלא ברקמות הרכות), למחלות דלקתיות ומעבר להכול, עצרה את המגמה של התפתחות המוח האנושי.

ואם לא די בכך, הגוף האנושי, נמצא כיום בסביבת שפע שבה אין צורך לצאת לצוד את הבשר - הוא מגיע במשלוח מהיר, בתוספת סוכרים מסוגים שונים, שמני זרעים מזוככים ודגנים. במקום להפנות משאבים לחיפוש אחר המזון, הגוף האנושי המודרני משקיע מאמץ אדיר בניסיון להתמודד עם שפע הרעלים שמסביבו ועם אלה שמוחדרים אליו.

הלבלב שלנו עובד שעות נוספות במאמץ לייצר אינסולין, בכמויות אדירות שבמקרים רבים עולות על יכולתו. התאים עצמם, שאמורים לספוג את הגלוקוז, מפתחים עמידות לאינסולין. המעי שלנו נפגע מהכנסה של חומרים שאינו יכול לפרק והם מחוררים אותו. מערכת החיסון יוצאת מאיפוס, בעקבות חשיפה לתרכובות שלא צריכות לעבור את דופן המעי, אך הן מנצלות את הפרצה בגדר ומגיעות למקומות שבהם הן מזיקות.

השמנת יתר, סוכרת, מחלות אוטואימוניות, מחלות פרקים ושלד, סוגים מסוימים של סרטן, הפרעות הורמונליות – אלו ועוד הם חלק מהמחיר שאנחנו משלמים על השינוי בהרגלי התזונה והחיים.

מזון טרי, בישול ביתי וחומרי גלם נקיים וטובים

ישנם כבר כמה וכמה מחקרים קליניים המאשרים את יתרונות התזונה הפליאוליתית, בנוסף להם, שווה להתייחס גם לניסיון העצום ולתוצאות שגילו אלפי פליאוליתים: שיפור מדהים בערכי סוכר של סוכרתיים מסוג 1 (שמפחיתים מינוני אינסולין ומגיעים לאיזון טוב יותר של הסוכר), סוכרתיים מסוג 2, שמשפרים מאוד את ערכי ההמוגלובין המסוכרר, שיפור מדהים של תפקודי הכבד ויציאה ממצב של כבד שומני לתפקוד תקין, שיפור בשחלות פוליציסטיות, התעברות מהירה, שיפור תפקודי בלוטת התריס, שיפור מחלות אוטואימוניות ואלרגיות, שיפור באסתמה, בפיברומיאלגיה ועוד ועוד.

תכל'ס, מה אוכלים?

בפליאו אוכלים כשרעבים, אוכלים עד לשובע, ושואפים לאכול 2-3 ארוחות טובות ביום, בלי נשנושי ביניים. בפליאו אין תפריט קבוע - כל אחד מרכיב את ארוחותיו לפי הכללים הבאים:

כל ארוחה צריכה לכלול:

• מנת חלבון איכותי - בשר בקר, טלה, עוף, דגים, ביצים.

• שומן טוב ללא הגבלה - שמן קוקוס, שמן זית, אבוקדו, שומן מהחי, גהי (חמאה מזוקקת) וירקות עלים - כל מה שגדל מעל הקרקע: מלפפונים, עגבניות, פלפלים, קישואים, עלים למיניהם, חסה, כרוב, כרובית, ברוקולי, דלעת וכן הלאה.

• ניתן להוסיף גם ירקות שורש - כל מה שגדל מתחת לקרקע: בטטה, בצל, סלק, גזר, שום, צנון, לפת וכן הלאה. למעט תפוח אדמה, שהוא עמילני להחריד ולא רצוי אם הכוונה היא ירידה במשקל.

• כקינוח בסוף הארוחה, ועדיף בסוף ארוחת הערב, אפשר לאכול חופן אגוזים טריים ועד 2 פירות ביום.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

למה אסור להתקרב: מזונות מעובדים, סוכרים וממתיקים מלאכותיים, דגנים, קטניות, שמנים צמחיים מזרעים.

חידוד קל: טחינה עשויה מזרעים, לכן יש להגביל לכמות של עד כף ליום, ועדיף בלי. תירס הוא דגן, בוטנים הם קטניות, סויה הורסת את המעי ופוגעת בבלוטת התריס ובמערכת ההורמונלית.

ולא, לא חייבים לקרוא לזה "פליאו" - אפשר פשוט לאכול כמו שאכלו בכל העולם, בטרם התחוללה המהפכה התעשייתית.

איילת ניר היא מומחית לפליאו, מנהלת בקבוצת "פליאו - סוד ההרזיה של הטבע" (קבוצה לנשים בלבד)