מצבו של החייב הכריע

לא יצטרך להחזיר חוב מזונות לביטוח לאומי

החוק קובע שהפטר מחובות לא כולל חובות בגין אי תשלום מזונות. ואולם, לכל כלל יש יוצאים מן הכלל. באורח חריג, ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב פטר באחרונה חייב מחוב מזונות בסך 200,000 שקל. מה היו נימוקי השופט? (משפט)

עו"ד ירון ברששת | כיכר השבת |
השופט התחשב בכך שמדובר באדם שמתקרב לגיל יציאה לפנסיה. אילוסטרציה. (צילום: unsplash)

במסגרת הליכי פשיטת רגל, בשנת 2014, ניתן לחייב הפטר. כפי שקובעת פקודת פשיטת הרגל, ההפטר ניתן לו לכל החובות, למעט כאלה שהוחרגו בפקודה במפורש, ובהם חוב לביטוח לאומי שנוצר בגין אי תשלום מזונות, בסך כ-200,000 שקל.

לייעוץ בהליכי פשיטת רגל:

עורך דין פשיטת רגל

בהמשך לכך, החייב – גרוש בן 64 ואב לארבעה ילדים – הגיש בבית המשפט המחוזי בקשה להפטר גם מחוב זה. הוא סיפר על בעיות לב ולחץ דם ומצב בריאותי רעוע, וטען שכל הכנסתו כיום מסתכמת בכ-2,000 בחודש בגין הבטחת הכנסה. כמו כן, סיפר החייב שפוטר ב-2013 ומאז מתקשה למצוא עבודה.

בנוסף, הוא טען שמדובר בחוב ישן. תיק ההוצאה לפועל נפתח ב-1990, כיום ילדיו בגירים בגילאי 30-42.

ביטוח לאומי התנגד, בטענה שמתן הפטר שכזה יעודד חייבים להתחמק מתשלום המזונות, ובכך למעשה, ייפגע האינטרס של הזכאים למזונות, ובעקיפין תיפגע גם קופת המדינה, שתהפוך למממן קבוע של חייבים שלא משלמים מזונות – סכום שמסתכם בכמה מיליארדי שקלים.

כמו כן, נטען כי גם אם חייב אינו מסוגל לשלם את חוב המזונות, הרי שבמסגרת ההוצאה לפועל, ניתן לקבוע תשלום ההולם את יכולתו להחזר החוב.

הנאמן והכונס הרשמי הגישו גם הם עמדה בתיק. שניהם סברו שיש להיעתר לבקשת החייב ולהעניק לו את ההפטר, וזאת לנוכח גילו ומצבו הבריאותי, העובדה שאין לו נכסים ולא צפוי שינוי במצבו הכלכלי.

הפך לחוב "רגיל"

השופט דורון חסדאי שטח בקצרה את סעיפי החוק הרלוונטיים והתפתחות הפסיקה שבסוגיה, והבהיר כי הפקודה אכן החריגה חובות מזונות מצווי הפטר, אך עם זאת המחוקק העניק לבית המשפט מרחב של שיקול דעת.

באופן כללי, הסביר השופט, יש לאזן בין שיקולים שונים. מצד אחד נסיבותיו האישיות של החייב, החשיבות שבפתיחת דף חדש בחייו, והשאלה האם הוא נוהג בתום לב, ומצד שני אינטרס הנושים לקבל את כספם.

כמו כן, ציין השופט כי במקרים מסוימים חלוף הזמן עשוי "לאיין את מעמדו הגבוה של חוב מזונות ולהפכו לחוב 'רגיל', כמו גם להקהות מעוקצו ככלל". לאחר מכן, הדיון עבר למקרה הנוכחי, ובסופו החליט השופט חסדאי לקבל את הבקשה ולהעניק את ההפטר.

בהקשר זה השופט התחשב בכך שמדובר באדם שמתקרב לגיל יציאה לפנסיה, מצבו הבריאותי קשה, ומתקיים מסכום זעום של 2,000 שקלים לחודש. הילדים כבר מבוגרים, והחוב לא נוצר בחוסר תום לב.

"חרף השיקולים הראויים שהעלה המוסד לביטוח לאומי בתגובתו, מצאתי כי נסיבות החייב ונסיבות הבקשה כמתואר לעיל מצדיקים, באופן חריג, היעתרות לבקשת ההפטר מחוב המזונות",קבע השופט.

  • ב"כ החייב/מבקש: עו"ד רן אורן (מטעם הסיוע המשפטי)
  • ב"כ המשיב: לא צוין

עורכי דין דיני פשיטת רגל • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עורך דין ירון ברששת עוסק בייצוג חייבי פשיטות רגל והוצאה לפועל

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר