טענות קשות

"אנשי 'השומרים' ראו חרדי מכה את אשתו - אבל לא עשו כלום"

צועדים בתחום האפור: על רקע הסערה בישראל ובניו יורק סביב פעילות חבורות 'השומרים' החרדיות, מפרסם העיתון "ניו יורק טיימס" כתבה מקיפה על הארגון, הטענות נגדו ותמיכת העסקנים (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (Maya Levin / Flash90)

בשבוע האחרון התחוללה סערה במגזר החרדי סביב פועלם החוקי של מתנדבי ארגוני "השומרים", זאת על רקע מעצרו של הצעיר ינון הורוויץ תושב ב"ב החשוד בהתעללות בקטינים. מצד אחד צידדו רבים בפעילות המתנדבים המקדישים מזמנם החופשי לעקור תופעות של עבירה על החוק בשכונות החרדיות, אך מאידך הלכו וגברו הקולות של הטוענים כי יש לעשות זאת רק במסגרת החוק וללא שימוש באלימות בלתי ראויה, מה שככל הנראה מתרחש מפעם לפעם על פי טענות שונות.

מתברר, כי במקביל לדיון שנוצר בישראל סביב הארגון, מתנהל דיון דומה בשנה האחרונה גם בארה"ב, שם נולדו במקור ארגוני המתנדבים החרדים. העיתון היוקרתי ה"ניו יורק טיימס" הקדיש בסוף השבוע כתבת רוחב לארגונים הללו תוך שהוא מציין מחד אחד את פעילותם לשבח, אך מאידך מצביע על התחום האפור בו הם צועדים לעיתים קרובות.

הכתבה פותחת בתיאור מקרה שהתרחש בחודש ספטמבר שנת 2010, בו חשדו מתנדבי "השומרים" בברוקלין בעובר אורח כי פגע בילדים. המתנדבים הקיפו את רכבו והסתערו עליו, מציין העיתון. האיש בתגובה ירה לעבר החבורה ופצע את חבריה.

המושבעים בבית המשפט בחרו לאמץ דווקא את עמדת פרקליטיו של האיש. עורך דינו טען כי פעל מתוך הגנה עצמית וכי מתנדבי השומרים נקטו כלפיו באלימות. חבר המושבעים זיכה את האיש מתקיפה ונסיון לרצח והרשיע אותו רק בהחזקת נשק ללא היתר. "השומרים אינם יכולים להיות שופטים ולהוציא להורג ברחובה של עיר" אמר אחד המושבעים לכלי התקשורת.

העיתון מציין כי ארגוני "השומרים" מהווים כוח עזר למשטרה בשכונות החרדיות בורו פארק, קרונהייטס, פלטבוש ווליאמסבורג: "הם פועלים בקרב האוכלוסיה היהודית השמרנית במרדף אחרי פורצים, איתור נעדרים, מעצר פושעים וארגון ואבטחת תהלוכות ומעמדים גדולים".

"השומרים מהווים גורם מתווך בין המשטרה לקהילה" מציין הניו יורק טיימס ומדגיש את יתרונם בשליטה בשפת האידיש. "הם מהווים העיניים והאוזניים של המשטרה בתוך הקהילה הסגורה".

פעילות השומרים-ישראל בפרשת ינון הורביץ (מצלמות אבטחה)

העיתון הנפוץ מתייחס לאירוע התקיפה של גבר שחור בשם טאג פטרסון בשכונת וילאמסבורג ע"י קבוצת אברכים, מקרה שסוקר בהרחבה ב"כיכר השבת", כשאמו של פטרסון טענה כי המשטרה העלימה עין מכך שהותקף ע"י מתנדבי הארגון, כמו גם לאירוע בו היכה מתנדב הארגון גבר שחור בשכונת קרונהייטס ונמלט לאחר מכן לישראל.

המעצרים של העסקנים בבורו פארק והחקירה המתנהלת סביב פרשת השוחד של שוטרי ניו יורק, פותחת צוהר לקשרים ההדוקים בין הארגון לקצינים, כשלעתים יש אף חשש לעבירות על החוק.

העיתון מזכיר את מעצרו של נורמן סיברוק, יו''ר איגוד הקצינים של משטרת ניו יורק החשוד שקיבל שוחד מאיל ההון היהודי מריו הברפלד על מנת שישקיע את כספי הפנסיה של השוטרים בקרן הגידור שבבעלותו.

יעקב דסקל, מראשי "השומרים", דחה את הטענות והגיב לעיתון כי מדובר ב"שוליים של תפוחים רקובים" כהגדרתו. "מרבית המתנדבים מקריבים מזמנם ועושים עבודת קודש ומסייעים למשטרה לשמור על ביטחון האזרחים".

מפקד בכיר במשטרת ניו יורק התראיין לעיתון וציין כי בזכות השומרים זוכה המשטרה לכבוד ואמון בקרב הקהילה החרדית. "יום אחד הגיע רב מכובד מישראל ששנוי במחלוקת לנאום בבית הכנסת בברוקלין וחלק מחברי הקהילה זרקו עליו ביצים ונוצרה מהומה גדולה. הורתי לשומרים להיכנס ולהשליט סדר, אם המשטרה היתה נכנסת לשם זה היה עושה בלאגן".

מנגד, חוקר פרטי בשם ג׳ו לוין המתעמת עם ארגון "השומרים", טוען בראיון כי הם אלו ששולטים בפועל במשטרת בורו פארק. "אני אישית טיפלתי במקרה גירושין בו הבעל היכה את אשתו", מספר לוין. "יום אחד האשה נפגעה ופונתה ע"י כוחות ההצלה באלונקה לאמבולנס. מתנדבי השומרים היו בזירה וראו את הבעל הופך את האלונקה ומפיל את אשתו על הקרקע והם לא נקפו אצבע".

מקרה נוסף המוזכר בכתבה כמחדל של "השומרים" היא פרשת חטיפתו והירצחו של הילד לייבי קלצקי ז"ל. הוריו דיווחו ל"השומרים" על העלמותו, אולם רק שעות לאחר מכן הגיע המידע למשטרה שפתחה בחיפושים תוך איבוד זמן יקר.

מנגד, העיתון מזכיר את התגייסותם של אישי הציבור חבר בית המחוקקים דב הייקינד כמו גם חבר מועצת העיר דייויד גרינפלד המסייעים לארגון בקבלת תקציבים ממשלתיים. "גם אם יש חיכוכים לפעמים עדיין התועלת רבה יותר מהנזק, לכן בסופו של דבר מדובר בפעילות נצרכת והכרחית" אומרים העסקנים על "השומרים" ומסבירים את נחיצותו של הארגון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר