המסמך המשטרתי המוזר על עשרות חברי כנסת המסובכים בעבירות פליליות

למה הורה ראש אגף חקירות במשטרה לקבץ כל מידע ושמועה קיימת על כל 120 הח"כים? על פי החומר שנאסף, שלא נחקר והוכח מעולם, עשרות חברי הכנסת הקודמת חשודים בפלילים (בארץ, פוליטי)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת, ארכיון (צילום: פלאש 90)

נראה כי אזרחי ישראל כבר "התרגלו" לכותרות "טלטלה במשטרה", אבל נדמה שמה שנחשף אמש (ראשון) בערוץ 10 על ידי העיתונאי רביב דרוקר הוא דבר שיישאר עוד זמן רב בתודעה הפוליטית-ציבורית. משטרת ישראל קיבצה למסמך אחד את כל המידעים החשודים כפליליים על כל 120 חברי הכנסת והשרים של הכנסת הקודמת. מטבע הדברים, רק מעטים מודעים לקיומו ולעובדה שהוא הוכן, מאחר וזהו ככל הנראה המסמך הנפיץ ביותר שנכתב אי פעם במשטרה.

לפי המסמך הסודי הזה, שהוכן בהנחיית ניצב מני יצחקי, ראש אגף חקירות ומודיעין, והושלם לפני כשנתיים - בידי המשטרה ישנו מידע על עבירות שביצעו לכאורה עשרות חברי כנסת, ובהן גם עבירות פליליות של ממש ופרשיות שחיתות לכאורה, שאם אכן יש בהן קמצוץ אמת הן יכולות לשמש בסיס לחקירות פליליות.

חשוב לציין, כי על כמה עשרות מהבכירים הללו נמצאו מידעים מודיעיניים פליליים, אך לא על כל המאה ועשרים. כמו כן, לא בוצעו פעולות חקירה/בדיקה אודות החומרים בנפיצים הללו, אלא אלו שגם כך היו בידי המשטרה - תוצאת שמועות או הלשנות לא מבוססות - קובצו למסמך אחד (בן כמה וכמה עמודים) בהוראת ניצב יצחקי.

הוראתו המוזרה הזו של ראש אח"מ מוזרה שבעתיים, על רקע העובדה שבתקופה בה כיהן קודמו - יואב סגלוביץ' - בתפקידו, הייתה הנחיה ברורה שאין להכין מסמכים מסוג זה.

כמובן, המשמעות הסנסציונית של המעשה, הוא בשל החשש כי הם יהפכו לסוג של מטען מושהה, שבכירי משטרה מחזיקים בו עד שהפוליטיקאי שמי מהם חפץ ברעתו מרגיז אותו או את הפוליטיקאי הממונה עליו, ואז, ברגע "הנכון", ישלף המידע הרגיש. ומקרה גל הירש יוכיח: בעיתון "ידיעות אחרונות" פורסמה לאחרונה ידיעה מרעישה, לפיה - יום לאחר שהשר לביטחון פנים ארדן הודיע על כוונתו למנות את תא"ל (במיל.) גל הירש למפכ"ל המשטרה, יזם ראש אגף חקירות המדובר, מני יצחקי, שיחת טלפון ישירה לקצינה בדרגת רפ"ק באגף - דבר חריג לכשעצמו בה הוא הורה לה להוציא את כל המידע שיש באגף על הירש. ואכן, חלק מהמידע הזה הביא לסיכול מינויו של הירש למפכ"ל ולהליך משטרתי פלילי שעדיין מתנהל נגדו.

כמו כן, לאחר שהתפוצצה פרשיית פואד - בנימין בן אליעזר, יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון לשעבר - בגינה הוא מסובך עד צוואר בימים אלו בעבירות שחיתות חמורות בהיקף אדיר, נודע כי כבר כשנתיים קודם לכן היה בידי המשטרה את המידע אודות אחת הכספות בה הסתיר פואד חלק מהכספים האסורים, ורק כשהלכה והבשילה ההיתכנות הפוליטית שמירוצו לתפקיד נשיא המדינה יסתיים בהצלחה, נזכר מי שנזכר במשטרה לפתוח בחקירה רצינית שכמובן הביאה מיידית לפרישתו מהחיים הפוליטיים.

יצויין, כי אך לפני ימים ספורים נחשפה דעתו של המפכ"ל אלשיך, כי בכירים פוליטיים החשודים בפלילים עומדים מאחורי קמפיין ממוקד נגד בכירי אגף החקירות במשטרה המופקד על חקירותיהם. לא מן הנמנע, כי החשיפה הזאת מאמש על המסמך הנפיץ והתמוה שיזם ראש האגף ניצב יצחקי על עבירות כביכול של כל בכירי המערכת הפוליטית - כך גם החשיפה אמש בערוץ המתחרה, ערוץ 2, של תמלילים מביכים מחקירתו של ניצב רוני ריטמן ראש יחידת להב 433 באגף החקירות - הינן חלק מאותו הקמפיין אליו כיוון המפכ"ל.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מדיניות ראש אח״מ הנה לבדוק כל מידע מודיעיני במקצועיות וביסודיות ולמצות עד תום כל הליך המחויב מתוקף תפקידנו. כל איסוף או שליפת מידע נעשה כפוף לדין ולסמכות המוקנית לנו על פי דרישת הגורמים המוסמכים במשטרה ובגופי האכיפה משיקולים מקצועיים גרידא וברגישות הראויה - וכן מדווח על פי חוק. המשטרה מכחישה בתוקף כי היא קיימה איסוף שיטתי במטרה לבדוק האם חברי כנסת חשודים בעבירות פליליות, כל בדיקה יזומה מול חברי כנסת מחייבת את אישור היועמ"ש. כל מידע אודות חבר כנסת שמעלה חשד ממשי לכאורה לפלילים, מועבר מיידית לידיעת היועץ המשפטי לממשלה או לפרקליט המדינה".

מענין לציין, כי עוד קודם, סמוך לפרסום אמש, פרסמה המשטרה תגובה אחרת, השונה מהותית. וזו היתה לשון התגובה הראשונית: "כל איסוף או שליפת מידע נעשה כפוף לדין ולסמכות המוקנית לנו ומשיקולים מקצועיים גרידא" - לא משפט המכחיש ברורות כמו התגובה המאוחרת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר