לאחר התנגדות החרדים

הצעת חוק נגד מסיתים ומטרידי חיילים לא תחול על החרדים

חוק שהיה אמור להגן על החיילים החרדים מפני הסתה לא יחול עליהם אלא על חיילים נוצרים, זאת לאחר התנגדות נחרצת של המפלגות החרדיות. מקלב הודיע: אם יחול על חרדים - נתנגד (צבא)

ישי כהן | כיכר השבת |
( Yonatan Sindel/Flash90)

בלחץ המפלגות החרדיות, חוק שהיה אמור להגן על החיילים החרדים מפני הסתה לא יחול עליהם אלא על חיילים נוצרים: ועדת חוק חוקה ומשפט של הכנסת אשרה הבוקר (שני) את הצעת החוק של ח"כ יואב קיש (הליכוד) לפיו, עונשו של מי שיטריד או יסית כנגד מתנדבי צה"ל יעמוד על שבע שנות מאסר.

בהצעת החוק המקורית החרדים הוכנסו לחוק, אך לאחר שהחרדים התנגדו וקיש הבין שהם יתקעו את הצעת החוק, החוק הודגש למתנדבים בלבד, חיילי צה"ל הם מחוייבי גיוס ולא בהגדרת 'מתנדב'.

יתרה מכך, ח"כ אורי מקלב הודיע במהלך הדיון כי אם החוק יחול על החרדים הוא יתנגד. לאחר שנאמר לו שהחוק יחול על נוצרים הוא הצביע בעד ועל חודו של קול הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה במליאה.

על פי הצעת החוק של ח"כ יואב קיש (הליכוד) עבירת הסתה לעריקה משירות צבאי, תחול גם על מתנדבים שגויסו לצבא. הצעת החוק מבהירה כי העבירה הפלילית הקבועה בחוק העונשין, ושעונשה עד מאסר שבע שנים, חלה גם על הסתה או שידול לערוק משירות, כלפי מי שמשרת בצבא. במטרה למנוע את תופעת גינוי חברתי והסתה כלפי מתנדבים לשירות צבאי.

יוזם הצעת החוק ח"כ יואב קיש אמר בדיון כי "הצעתי נובעת מסיטואציה בה החוק הנוכחי לא חל על חיילים מתנדבים. הצעת החוק נובעת מלקונה בהגדרת החוק הנוכחי אשר לא חלה מתנדבים."

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר: "עפ"י ההסכמות, הצעת החוק תחול רק על חייל משרת, כך שההסתה נגדו תהיה עבירה פלילית בדומה להסתה כנגד חייל צה"ל מן המניין".

ח"כ אוסמה סעדי אמר כי "יש בלבלול בין חופש הביטוי לוויכוח לגיטימי. יש ויכוח בציבור הנוצרי וצריך להשאירו במסגרת ויכוח פנימי ולא להכניס את הוויכוח לדין הפלילי. הוויכוח בתוך העדה הנוצרית והדרוזית לגיטימי. יש הטוענים שההתנדבות מביאה לשוויון, ואני אומר לכם לא שוויון ולא בטיח".

ח"כ זוהיר בהלול אמר בדיון כי "יש חוק, ויש רוח החוק. והרוח היא למנוע מבני אדם להביע את דעותיהם. מותר לטעון שטרם הגיעה העת שבני מיעוטים יתגייסו לצה"ל, כל עוד לא נחתם הסכם שלום. כדי שלא יהיה מצב שחיילי צה"ל ילחמו כנגד אחיהם. אני בעד שירות לאומי התנדבותי בניהול ערבי בישובים ערביים. אני מציע בנפש הומייה, הפחיתו את הפטרוניות כנגד הציבור הערבי."

ח"כ עודד פורר השיב לח"כ בהלול ואמר כי "ההתנגדות שלך תמוהה. ההצעה מדברת רק על מי שכבר גויס, ואני לא מבין את המהומה שאתם מעוררים פה. לא שמעתי את חברי הכנסת מגנים את אלו שתקפו את חיילי צה"ל. אני קורא לכם לגנות את אלו התוקפים. ח"כ בהלול הרים את הכפפה ואמר כי הוא מגנה תקיפות כאלו. לעומתו, ח"כ סעדי סירב לגנות.

נציג פורום גיוס העדה הנוצרית עמית ברק אמר: "אנו דוגלים ודואגים לשילוב העדה הנוצרית בחברה הישראלית, לרבות בגיוסם לצה"ל. לאחרונה ראינו את עמותת בילדנה שממומת ע"י הקרן החדשה וכן ממדינות אירופאיות, עמותה שמעודדת סרבנות בצה"ל ומצהירה שתקים קואליציה שתתנגד להצעת חוק זו."

אלון שוורצר מתנועת 'אם תרצו' אמר בדיון כי "לאחרונה אנו נתקלים בהפגנות שנערכות בקמפוסים כנגד גיוס נוצרים לצה"ל בהם משתתפים גם חברי כנסת. אנו רואים איך הכומר גבריאל נדף סובל מהסתה. "

כאמור, הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר