הסוף לבג"צים בכנסת?

הצעת חוק חדשה: למנוע מחברי הכנסת להגיש עתירות לבג"ץ

חבר הכנסת יואב קיש מקדם הצעת חוק חדשה שנועדה לצמצם את פניות חברי הכנסת לבג"צ נגד החלטות הכנסת דבר שהפך לנוהל שבשגרה בשנים האחרונות. קיש: "הגשת בג"צ היא הפגנה של חוסר כבוד כלפי הרשות המחוקקת והחלטותיה" (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
יואב קיש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הסוף לריצה של חברי כנסת לבג"ץ? ועדת הכנסת תדון בקרוב בהצעת חוק שהגיש יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש (ליכוד), המבקשת להכניס תיקון לחוק יסוד: הכנסת ולמנוע מחברי כנסת ומפלגות לעתור לבג"ץ בנוגע להחלטות הכנסת.

על פי הדיווח ב-ynet, קיש זימן הבוקר (חמישי) ישיבה מיוחדת בעניין קידום הצעת החוק, משמעות הקידום: הליך חקיקה מקוצר ביחס להצעות חוק פרטיות - בתום דיון והצבעה בוועדת הכנסת ההצעה תגיע ישירות להצבעה בקריאה ראשונה במליאה.

מטרת ההצעה, על פי קיש, לעצור את "מצעד הח"כים" לבג"ץ, לחזק את עקרון הפרדת הרשויות ולדרוש מהח"כים מיצוי הליכים בכנסת עצמה. הצעת החוק מחריגה מקרים שבהם מבקשים ח"כים לפנות לבג"ץ בעניינים אישיים שאינם קשורים לעבודת הכנסת, או בנוגע להחלטות ממשלה. אך הם לא יוכלו לעתור בנוגע להחלטות הכנסת.

קיש צירף מכתב שבו פנה היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, לח"כים וציטט דברים שאמר בנושא נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, ולפיהם "התופעה שבמסגרתה החלו חברי כנסת לפנות באופן תדיר לבית המשפט כ'עותרים ציבוריים' בהחלט מעוררת דאגה". כעת מבקש קיש, באמצעות התיקון לחוק היסוד, למנוע זאת מחברי הכנסת.

בשנים האחרונות הפך בג"ץ לזירה מרכזית עבור הח"כים שביקשו להכריע בסוגיות בלתי תקינות לדעתם הקשורות בהתנהלות הכנסת והממשלה. כשאחת הדוגמאות הבולטות היא הבג"צ נגד תוארו של ח"כ יעקב ליצמן כסגן שר בלבד, מה שהביא בסופו של דבר למינויו ההיסטורי לשר הבריאות.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "בהשתתפותם בדיונים ובהצבעות בכנסת שותפים הח"כים לאישור חוקים ותקנות ולקבלת החלטות. משקיבלה הכנסת החלטה, על הח"כים לכבדה, גם אם לא תמכו בה. מטרתה של הצעת החוק למנוע מח"כים או ממפלגה המיוצגת בכנסת, שאינם מקבלים את הכרעת הכנסת, לנסות להפכה באמצעות הגשת עתירה. בהגשת עתירה כזו יש משום הפרה של עיקרון הפרדת הרשויות והפגנה של חוסר כבוד כלפי הרשות המחוקקת והחלטותיה".

הזימון שיצא לחברי הכנסת לצורך כינוס הדיון הראשון בהצעה נקבע ליום שני, ה-4 ביולי, בשעה 10:00, ולאחר דיון, ובאם תאושר ההצעה בוועדה, תגיע לקריאה ראשונה במליאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר