"הצעה מגונה"

בישובי הפריפריה נעלבו מהכינוי החדש שלהם באקדמיה ללשון

'שולה' - זו ההצעה של האקדמיה ללשון כמונח חדש שיחליף את הביטוי השגור 'פריפריה' בו מכנים את הישובים בדרום ובצפון הארץ. בישובים הללו כועסים על ההתנשאות: "אנחנו לא שוליים" (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ההצעה המגונה (צילום: facebook)

האקדמיה ללשון פרסמה בדף הפייסבוק שלה מודעה לציבור הקוראת לו להציע חלופה עברית למילה פריפריה. במודעה הובאה גם את המלצת הוועדה המקצועית שלה.

"האקדמיה ללשון העברית מבקשת את עזרת הציבור במציאת חלופה עברית למילה פריפריה", נכתב בנוסח המודעה. "המונח משמש בהקשר הגיאוגרפי ובהקשר הכלכלי־חברתי, והוא מכוון לחבלי ארץ, ליישובים ולאוכלוסייה שאינם במרכז או הרחוקים מן המרכז. ההצעה שעלתה בוועדה המקצועית היא שׁוּלָה - צורת נקבה מן המילה שׁוּל, שׁוּלַיִים. ומה אתם חושבים? נשמח לשמוע את דעתכם על הצעת הוועדה וגם לקבל מכם הצעות נוספות".

לא חלף זמן רב, וזעם רב כבר התעורר לו בישובי הפריפריה. "אנחנו שוליים?" שאלו בכעס כמה ראשי רשויות. גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי אמר: "זו הצעה מגונה ופוגענית כלפי כל אזרחי המדינה שמתגוררים בחלקה ההיקפי של מדינת ישראל, בגבולות המדינה. יש למחוק אותה במהירות מהלקסיקון. דווקא אנשי האקדמיה ללשון העברית אמורים היו לשבור את הסטיגמה ולאתר מילה בעלת מטען חיובי יותר".

גם יו"ר ש"ס ושר הפריפריה אריה דרעי הגיב בכעס: "כך נראים אקדמאים מנותקים מהעם - רוצים להשאיר את הפריפריה בשוליים. אני מתחייב כשר הפריפריה להפוך אותה למרכז האמיתי".

ושרת התרבות מירי רגב כבר הזדרזה להודיע, כי הקימה צוות במשרדה "אשר יביא הצעה למילה עברית ראויה ומדויקת לביטוי הפריפריה בישראל. המילה שתבחר תופץ להערות הציבור ולאקדמיה. אני רוצה שהציבור יהיה שותף לבחירתה. ייחוס הפריפריה לשוליים היא הנצחה פסולה של הקיפוח, הריחוק והפטרונות ממנה סובלת הפריפריה עשרות שנים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר