דיון מקרי חשף

הבת של טראמפ לא מוכרת כיהודייה בישראל

דיון מקרי בבירור יהדות של כלה ערב נישואה חשף כי בית הדין הרבני אינו מכיר ברב יחזקאל לוקשטיין מניו יורק, שגייר את איוונקה טראמפ, בתו של המועמד לנשיאות ארה"ב. המשמעות: יהדותה לא תוכר בישראל וילדיה לא יוכלו להירשם כאן לנישואים

קובי נחשוני, ynet | כיכר השבת |
איווניקה טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

בית הדין הרבני קבע כי גיוריו של יחזקאל לוקשטיין, רב ידוע בניו יורק, לא יוכרו על-ידי הרבנות ומוסדות הדת הממלכתיים בישראל. המשמעות: איוונקה טראמפ, בתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ ש נשואה ליהודי ג'ארד קושנר, ואחת הנשים החזקות בעסקיו ובקמפיין הבחירות שלו, לא תוכר כיהודייה בישראל.

ראשית הפרשה לפני כמה חודשים, כשאישה בשם ק' ניגשה לבירור יהדות בבית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה, לקראת נישואים ברבנות. מדובר בהליך מקובל שאותו נדרשים לעבור רבים שהעבר המשפחתי שלהם אינו ברור ויהדותם מוטלת בספק, כגון עולים, מתגיירים וצאצאיהם. ק' הסבירה כי היא אכן איננה מזרע ישראל, אך התגיירה כהלכה בבית דין אורתודוכסי בניו יורק - והציגה מסמכים המעידים על כך.

אף שלוקשטיין הוא רב קהילה אורתודוכסית גדולה במנהטן ("ישורון"), ואיש חינוך מוכר מאוד ביהדות ארה"ב, אשר אין עוררין על מחויבותו להלכה. בית הדין דחה לפני כחודשיים את בקשתה של ק', ונימק כי אינו מכיר בגיורי הרב לוקשטיין ובהצהרותיו לגבי מעמדו האישי של אדם.

הדיין, הרב אריאל ינאי, כתב: "לא מצאנו את הרב הנ"ל כמי שמוכר על ידי הרבנות הראשית לערוך גיורים... יהיה עליה (ק') לעברו את הליך הגיור כאן בארץ, בפני בית הדין המיוחד לענייני גיור". לאולם בית הדין הוכנס גם ארוסה של האישה, על מנת שיישמע בעצמו את ההחלטה.

מכון עתים, המלווה את ק' בהליך בירור היהדות, ערער על קביעת הדיין בפני בית הדין הרבני הגדול (הערכאה הרשמית המכרעת בעניין זה, מקבילה לבית המשפט העליון). באי כוחה של המבקשת ושל הרב, עורכי הדין אלעד קפלן ושרה וינברג והטוענת הרבנית ג'ני ברנר, הציגו מכתב ממנהל מחלקת האישות והגירות ברבנות הראשית, איתמר טובול, שלפיו תעודת הגיור בחתימת לוקשטיין שהציגה ק' דווקא מאושרת.

"הרב יחזקאל לוקשטיין מכהן כסגן הנשיא של 'בית הדין דאמריקה', הגוף המרכזי המפקח על נהלי הגיור האורתודוקסי בארה"ב כולה", הדגישו בעתים במסגרת הערעור, "הרב לוקשטיין ידוע בארה"ב כאחד ממובילי הזרם האורתודוקסי במדינה כולה והוא כיהן כרב קהילת ישורון בניו יורק, מהקהילות הכי משפיעות בארה"ב, במשך חמישים שנה".

לקראת הדיון, נדרש הדיין האזורי (מחוזי) ינאי להבהיר את החלטתו בפני הערכאה העליונה, ודבק בעמדתו. "שוחחתי עם ראש מערך הגיור, כבוד הרב יצחק פרץ שליט"א, ושאלתי אותו אם ידוע לו אם הרב לוקשטיין מוכר לו כמוסמך לגייר", כתב, "תשובתו הייתה כי כפי שידוע לו הרב לוקשטיין מעולם לא אושר על ידי הרבנות לאשר גיורים. גם ברשימת בתי הדין בחו"ל המוכרים כמוסמכים לגייר ולסדר גיטין נעדר שמו של הרב לוקשטיין".

ינאי הוסיף כי הוא מאמץ את המלצת מערך הגיור ולא את זו של הרבנות הראשית, שכן שמו של הרב לוקשטיין כלל אינו מופיע ברשימת הרבנים המאושרים והמוסמכים. הוא העיר כי הדבר מעורר תמיהות על עמדת טובול.

הדיין גם מתח ביקורת על הרבנות: "אין בסמכותו של הרב טובול לאשר תעודות גיור. זהו תפקידו וסמכותו של בית הדין. הרב טובול, בתפקידו כמנהל המחלקה ברבנות, יכול להבהיר לבית הדין על עמדת הרבנות הראשית אודות זהותם של הרבנים המוסמכים לגייר, ולא להחליט על תקפות תעודות גיור המוגשות לבית הדין. וכאמור, הרב פרץ, ראש מערך הגיור, הבהיר לנו כי הרב לוקשטיין לא הוכר לערוך גיורים".

"מסיבה זו ניתנה ההחלטה השנייה, שאין בה כל סתירה להחלטה הראשונה", סיכם הדיין את תגובתו לערעור, "מכתב ההבהרה של הרב טובול אודות תקפות תעודת הגיור ניתנה בחוסר סמכות, וכנגד דעתו של ראש מנהל מערך הגיור. בסיכומו של דבר, בקשת המבקשת לא נענית".

כאמור, היות שמדובר בהחלטה עקרונית על כשרות גיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין ולא בשאלה נקודתית הנוגעת ל-ק', היא משפיעה גם על מעמדה האישי של איוונקה טראמפ - לכל הפחות בישראל. בתו של המועמד הרפובליקני התגיירה אף היא על ידי הרב ממנהטן, משתייכת לקהילתו והעידה על עצמה שהיא חיה כיהודיה אורתודוכסית ושומרת שבת וכשרות. משמעות החלטת בית הדין היא כי ילדיה לא יוכרו בישראל כיהודים - בעיקר לעניין נישואים וגירושין ברבנות ובבתי הדין הרבניים, וייתכן שאף בקבלת שרותי דת אחרים כגון קבורה.

יו"ר ארגון עתים, הרב ד"ר שאול פרבר, מציין כי "אי-הכרה ברב כמו הרב יחזקאל לוקשטיין היא מעשה לא-הגיוני ולא-צודק מבחינה הלכתית. מדובר באחד מבכירי הרבנים האורתודוקסיים בארצות הברית כיום. החלטה כזאת מרחיקה את יהדות התפוצות ממדינת ישראל וזה דווקא בזמן שאנו כה זקוקים לה. הרבנות צריכה לשוב לייעודה המקורי ולהיות זו שמקרבת ליהדות ולא זו שמרחיקה. את הייעוד הזה צריך וניתן להגשים תוך שמירה על מסגרת ההלכה ומסורת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר