גז מדמיע, ירי והצתות: הגרסה הירדנית למחאה חברתית

בעיירה ד'יבאן בדרום ירדן מוחים בגלל מחסור במקומות עבודה. בימים האחרונים הפך ניסיון פינוי אוהל המחאה לאלים עם פצועים ועצורים כולל ירי באש חיה. המפגינים: מפצירים באחינו בכוחות הביטחון לא לירות לעברנו

רועי קייס, ynet | כיכר השבת |
(מתוך יוטיוב)

המחאה החברתית שעושה כאב ראש לשלטונות בירדן: לפני חודשיים החלה מחאה של עשרות מובטלים בעיירה ד'יבאן באזור מדאבה, 70 ק"מ דרומית מהבירה עמאן, שכללה הקמת של אוהל בכיכר הראשי של העיר וכל זאת רקע היעדר במקומות עבודה. המחאה הזו הפכה לאלימה בימים האחרונים כשכוחות הביטחון המקומיים ניסו לפנות את אוהל המחאה ולעצור את מקימיו.

המהומות כללו שימוש באש חיה, על פי הדיווחים, וכתוצאה מכך נפצעו כמה מאנשי כוחות הביטחון ועשרות מהפורעים נעצרו. חלק מהמפגינים אף הציתו בתים השייכים לאנשי ביטחון לאחר שאלה השתמשו נגד המוחים בגז מדמיע.

ההתפתחות במחאה החברתית בירדן מגיעה בעיתוי גרוע עבור השלטונות. ראש הממשלה החדש, האני אל-מולקי, נאלץ להתערב באופן אישי ולמצוא מתווה של רגיעה, שבמסגרתו יימצא פתרון לאותם מובטלים, כוחות הביטחון וכליהם ייסוגו מהאזור והעצורים ישוחררו, פרט לאלה שהיו מעורבים בפתיחה באש חיה לעבר כוחות הביטחון.

"הממשלה מעוניינת בפתרון הבעיה באמצעות דיאלוג ובצורה חוקית ואובייקטיבית. הדיאלוג מצריך שקט וזמן. אנחנו לא במערכה", אמר אתמול השר לעניינים פרלמנטריים ופוליטיים, מוסא אל-מועאיטה, לרשת CNN בשפה הערבית.

חבר הפרלמנט לשעבר עלי א-סניד, שמתווך בין הצדדים, טען כי ראש הממשלה הירדני נזף בשר הפנים על ההתנהלות של מנגנוני הביטחון: "אני סבור שמה שקרה ביום חמישי בערב נלקח מתוך לילות 'האביב הערבי' וזה מה שהזהרנו מפניו", אמר א-סניד שנפגש עם אל-מולקי ביום שישי לפנות בוקר וטען שאילולא מאמציו של ראש הממשלה והוצאת כוחות הביטחון, המחאה הייתה חוזרת במלוא עוזה.

למרות ההבטחות של ראש הממשלה הירדני, גם הלילה (שבת) לא היה שקט בד'יבאן. המוחים חסמו את אחד הכבישים עם אבנים וצמיגים בוערים וכוחות הביטחון ניסו לפנות אותם באמצעות גז מדמיע, מה שהוביל שוב לעימותים בין הצדדים. אלמונים השליכו בקבוע תבערה לעבר רכב של כוחות הביטחון אחרי שמאות אנשים התקבצו בכיכר ד'יבאן.

עדי ראייה סיפרו כי המפגינים אף השליכו אבנים לעבר כוחות הביטחון שהשתמשו בגז מדמיע. לא נמסר על נפגעים, אבל אחד מדוברי המפגינים בד'יבאן כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "הדרישה שלנו לגיטימית וחוקתית. אנחנו מחויבים לגמרי למחאה לא אלימה שמבטאת את הסבל שלנו. אנו מפצירים באחינו בכוחות הביטחון לא לירות גז מדמיע לעברנו".

על פי הערכות שונות, העיירה המדוברת שבה מתגוררים 39 אלף בני אדם היא אחד מהמקומות העניים במדינה. כשמצרפים את זה לנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בירדן על עלייה בשיעור האבטלה ב-1.6 אחוזים בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, נראה שלשלטונות שם יש לא מעט עבודה וכאב ראש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר